Anonym (Slarva inte) skrev 2025-09-15 17:49:18 följande:
Ja, jag förstår och är enig med dig att det är så för dig.
Men jag hoppas också att vi är överens om att dessa gränsdragningar skiljer högst väsentligt mellan olika människor,
och framförallt att gränsdragningar och uppfattningar kan förändras över tid, beroende på yttre omständigheter, ändrade förhållanden och beroende på mycket annat.
Om jag minns rätt har du själv upplevt att livet förändras dramatiskt i olika situationer och jag är säker på att gränser och uppfattningar förändras hos de allra flesta individer under sådana omständigheter och i samband med livsavgörande förändringar.
Du sade själv att vi alla låter våra partners leva i en lögn, så också du, eftersom vi är överens om att alla människor ljuger någon gång.
Jag vet inte om just du är det exceptionella undantaget eller om du är en någorlunda vanligt och normal människa, som i så fall någon gång under livets gång väljer att undanhålla hela sanningen, kanske också om någon relativt viktig sak?
Jag erkänner i vart fall att jag tillhör den absoluta majoriteten som vid något tillfälle har valt att inte berättat hela sanningen, vilket alltså är vanligt och ett fullt normalt och grundläggande mänskligt beteende.
Sedan att du känslomässigt inte gillar otrohet, och inte gillar det som är livslögner i dina ögon, det är ju ändå en helt annan sak än det jag har skrivit om.
Men jag har absolut inte sagt emot dig om något i detta.
Ja,vi har alla olika gränsdragningar och saker och ting kan förändras i olika livssituationer.
Och visst har det hänt att även jag har undanhållit en del av sanningen. Men jag är oftast ärlig. Ibland för ärlig,enligt vissa.
Men mot min partner är jag alltid ärlig. Jag ser ingen anledning att ljuga för honom om saker.
Kan jag inte vara ärlig mot min partner,vem kan jag då vara ärlig mot?
Så tänker i alla fall jag.