• Anonym (Ensamhetsuger)

Ensam hela helgen igen :(

Jag är näst intill alltid ensam på helgerna. Jag längtar till helgen när jag jobbar men sedan när den väl är här har jag ingen att höra av mig till :/ och ingen som hör av sig till mig.

Vart kan man träffa någon när man nästan är 40? Bor i Stockholm. Skulle ju helst vilja ha en partner men det har jag typ gett upp. Den eviga singeln...

• Svar på tråden Ensam hela helgen igen :(
  • Anonym (Du igen)
    Anonym (Egentid) skrev 2025-10-01 21:18:47 följande:
    Jo absolut växa isär, det har ju hänt. Men det går gradvis och ingen blir lurad och det görs inte tråkigheter efteråt i det fallet.
    Ibland handlar det inte enbart om att växa isär, utan om olika typer av svek, precis som det som kan hända i förhållanden.
  • Anonym (Kvinna med koll)
    UngGubbeinorr skrev 2025-10-01 20:44:17 följande:

Sthlm, du har de bästa möjligheterna i hela landet. Tänk dig att du bodde i norrbottens inland. Om du upplever svårigheter, så beror det mest på din egen sociala rädsla.

Det kan man ju tro, men hade TS bott i Norrbottens inland hade grannarna hälsat på honom, de hade vetat vad han hette och vem han var. I Stockholm kommer en person som TS, introvert och blyg, inte till sin rätt. Där är det ingen av grannarna som bryr sig.
  • Anonym (medhåll)
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-10-02 08:34:37 följande:
    Det kan man ju tro, men hade TS bott i Norrbottens inland hade grannarna hälsat på honom, de hade vetat vad han hette och vem han var. I Stockholm kommer en person som TS, introvert och blyg, inte till sin rätt. Där är det ingen av grannarna som bryr sig.
    Håller med här. Det kan vara så att TS passar bättre i ett mindre samhälle faktiskt. I Stockholm är allt så tävlingsinriktat och extremt självcentrerat. Jobbar där men bor inte där. Finns inte en chans att jag skulle kvala in som möjlig vän till någon jag möter där. Jag är för snäll och mesig och har inget värdefullt att erbjuda till andra människor (som Stockholmare uppskattar: pengar, status, skönhet, kopplingar till betydelsefulla personer, förmåga att skryta...)
  • Anonym (Väldigtvanligt)
    Anonym (Polipp) skrev 2025-10-02 07:27:39 följande:

Tittar man på bilder från dansbandsveckan i Malung ser det inte ut så. 

Folkdans (pardans) har jag gått på ibland och det är åldersblandat. Men folkdanslagen (uppvisningsdanser i folkdräkt) är ofta 70+. 

Malung, ligger inte det typ i Norrland? De lever väl lite i det "förgångna"?
  • Anonym (Kvinna med koll)
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-10-02 13:45:24 följande:
    Malung ligger i typ Dalarna, som typ tillhör Svealand. Dansbandsveckan är en stor festival, där folk från hela landet träffas för att dansa järnet. Inte bara dansa, det säljs oerhört mycket kondomer i trakten den veckan...
    Det vore något för TS!

Är det kanske du själv som lever i det förgångna och inte har koll på vår samtida populärkultur?
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-10-02 15:06:53 följande:
    Malung ligger i typ Dalarna, som typ tillhör Svealand. Dansbandsveckan är en stor festival, där folk från hela landet träffas för att dansa järnet. Inte bara dansa, det säljs oerhört mycket kondomer i trakten den veckan...
    Det vore något för TS!

Är det kanske du själv som lever i det förgångna och inte har koll på vår samtida populärkultur?
    Dalarna känns ju också lite sådär.. avlägset. Men du har säkert rätt i att det vore något för TS, jag får känslan av att han inte är så nogräknad. ;)
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-10-02 08:34:37 följande:
    Jo, det är också sant. Det krävs lite av en själv. Är ju faktiskt värre att känna sig ensam bland en massa folk än att sitta ensam på en sten i skogen. Subjektiv vs objektiv ensamhet.
  • Anonym (Jessa)
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-10-01 23:03:52 följande:
    Fast det är väl mest 60-plussare som dansar bugg, foxtrot och "sällskapsdanser" numera?
    Oj! Här haglar det fördommar! Snarare från 20 år och uppåt.
    Skulle nästan tro att du är Anna Kinberg Batra 28 år gammal "stockholmare är smartare än lantisar". Lägg ner fördomarna är ett bra tips. 

Malugnsborna lever knappast i det förgågna även om de inte bor i ett tätbebyggt område, det verkar du däremot göra med dina fördommar. 

38 mil från Stockholm, ungefär samma avstånd som det är mellan Stockholm och Jönköping om det ger dig ett bättre perspektiv?
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-10-02 19:16:39 följande:
    Dalarna känns ju också lite sådär.. avlägset. Men du har säkert rätt i att det vore något för TS, jag får känslan av att han inte är så nogräknad. ;)
    Dansbansveckan är en av de största dansveckorna på året. Varje kväll har de 6 dansbanor med två dansband på varje bana. Ett snitt på cirka 4400 besökare/kväll, som är från 20 år och uppåt +70. Stor spännvidd! 

Men det finns fler dansbandsveckor. Vet i alla fall att det finns en på Öland och en i Sunne. 

Tyvärr kan jag inte dansa, annars hade jag glatt åkt dit också. 

Anonym (Jessa) skrev 2025-10-02 22:49:29 följande:
    Oj! Här haglar det fördommar! Snarare från 20 år och uppåt.
    Skulle nästan tro att du är Anna Kinberg Batra 28 år gammal "stockholmare är smartare än lantisar". Lägg ner fördomarna är ett bra tips. 

Malugnsborna lever knappast i det förgågna även om de inte bor i ett tätbebyggt område, det verkar du däremot göra med dina fördommar. 

38 mil från Stockholm, ungefär samma avstånd som det är mellan Stockholm och Jönköping om det ger dig ett bättre perspektiv?Dansbansveckan är en av de största dansveckorna på året. Varje kväll har de 6 dansbanor med två dansband på varje bana. Ett snitt på cirka 4400 besökare/kväll, som är från 20 år och uppåt +70. Stor spännvidd! 

Men det finns fler dansbandsveckor. Vet i alla fall att det finns en på Öland och en i Sunne. 

Tyvärr kan jag inte dansa, annars hade jag glatt åkt dit också. 

Stockholmare är för det mesta smartare och mycket mer trendmedvetna än lantisar :) Men lantisar har ofta ett behov av att försvara sin bonnighet och sitt bakåtsträvande tänk med olika "argument". Öland är en turistö, så jag är inte förvånad över att man har allehanda turistattraktioner, såsom gammeldans där. 

Jönköping är en förhållandevis modern stad, även om hälften av befolkningen där sägs vara religiösa. Malung är ju en sån där ort man hört om någon gång ibland men inte låtit fastna i minnet.
  • Anonym (Polipp)
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-10-03 07:47:45 följande:
    Stockholmare är för det mesta smartare och mycket mer trendmedvetna än lantisar :) Men lantisar har ofta ett behov av att försvara sin bonnighet och sitt bakåtsträvande tänk med olika "argument". Öland är en turistö, så jag är inte förvånad över att man har allehanda turistattraktioner, såsom gammeldans där. 

Jönköping är en förhållandevis modern stad, även om hälften av befolkningen där sägs vara religiösa. Malung är ju en sån där ort man hört om någon gång ibland men inte låtit fastna i minnet.
    Du är för rolig, du! 
Svar på tråden Ensam hela helgen igen :(