• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • Anonym (Skitkille)

Håller med, om det var en privat fest har HR inget med det hela att göra.

Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-10 14:51:18 följande:

Det är inte konstigare än att två fulla personer hamnade i sängen. Att ångra sig i efterhand har ingenting med övergrepp att göra

Dom hamnade inte i säng, han fölljde efter henne hem. Hon beslöt att ta en taxi hem ensam. Om hon verkligen var asberusad, så var hon inte riktigt kapabel att fundera på att det var olämpligt att han bestämde sig för att följa med i taxin. Så visst utnyttjade han hennes berusning. 

Den som skrev ett inlägg om professionalitet förstår jag inte, de var på en privat fest. 
  • Tyra myra

Intressant frågeställning eftersom den inbegriper vårt eget ansvar. 

Att det hela började på en privat fest med arbetskamrater har ingenting med saken att göra. Arbetskamrater är som vilka andra människor som helst i det här sammanhanget.

TS bleb berusad och jag antar att även mannen i fråga var det. Det hade faktiskt kunnat vara annorlunda om han varit nykter.  Då skulle man eventuellt kunna hävda att han tog tillfället i akt och därmed utnyttjade TS berusning.  Men hon skulle ändå ha kunnat säga nej. Hon säger att hon inte kommer ihåg så mycket men säger sig ändå veta att de hade sex. 

Hon vaknar upp dagen efter och ångrar sig, vilket inte är så ovanligt när man varit på fest och alla spärrar släppt. Vi vet inte så mycket om mannen men han kanske upplevde samma sak när han vaknade upp ock smög sig iväg.

Vad har då detta med eget ansvar att göra? Jo, TS har ett eget ansvar att inte dricka så mycket att hon inte vet vad hon gör och detsamma gäller mannen.

• Goneril

Samtyckeslagen trädde i kraft 2018 och innebär att aktivt samtycke krävs för sexuell handling. Det som TS utsatts för är oaktsam våldtäkt och det är straffbart. Oaktat konsekvenserna hade jag anmält kollegan. Fy på er i detta forum som tycker att TS hade sig själv att skylla! Se till att revidera era åsikter! Inte ska någon kunna utnyttja en annans utsatthet? Tänk om en person blir sjuk och svimmar, är det då fritt fram att ha sex med vederbörande då?                                                                                                                                                                         Just för folk med patriarkala kvinnoföraktande åsikter är samtyckeslagen viktig.             

• Goneril
    Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-10 14:51:18 följande:

Det är inte konstigare än att två fulla personer hamnade i sängen. Att ångra sig i efterhand har ingenting med övergrepp att göra

Fy på dig. Läs mitt senare inlägg. Detta är straffbart, notera samtyckeslagen! 
  • Anonym (Skitkille)

Han verkar inte ha varit lika berusad som TS i alla fall.

Hon visste bara att hon måste hem och ringde efter taxi, medan han tänkte ut en massa snygga förklaringar för att han skulle med, som han meddelade henne under vägen. Bara för att kunna hänga med hen?ne hem.

Så visst är han mer skyldig till vad som hände än TS. Men om det var våldtäkt det är en annan fråga. Slemmig typ den där killen. Han kan ha det som allmän taktik.

• Tyra myra
    Goneril skrev 2025-10-10 17:33:18 följande:
    Fy på dig. Läs mitt senare inlägg. Detta är straffbart, notera samtyckeslagen! 
    Varken vi eller hon vet om hon givit sitt samtycke. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-10 16:47:05 följande:

Håller med, om det var en privat fest har HR inget med det hela att göra.

Dom hamnade inte i säng, han fölljde efter henne hem. Hon beslöt att ta en taxi hem ensam. Om hon verkligen var asberusad, så var hon inte riktigt kapabel att fundera på att det var olämpligt att han bestämde sig för att följa med i taxin. Så visst utnyttjade han hennes berusning. 

Den som skrev ett inlägg om professionalitet förstår jag inte, de var på en privat fest. 
    Tycker du samma sak om den ena är chef eller om det är en lärare och student eller läkare och patient?

Självklart är det oproffsigt att ha ons med fulla arbetskamrater, speciellt om en av parterna känner sig utnyttjad. 
  • Tyra myra
    Goneril skrev 2025-10-10 17:30:50 följande:

Samtyckeslagen trädde i kraft 2018 och innebär att aktivt samtycke krävs för sexuell handling. Det som TS utsatts för är oaktsam våldtäkt och det är straffbart. Oaktat konsekvenserna hade jag anmält kollegan. Fy på er i detta forum som tycker att TS hade sig själv att skylla! Se till att revidera era åsikter! Inte ska någon kunna utnyttja en annans utsatthet? Tänk om en person blir sjuk och svimmar, är det då fritt fram att ha sex med vederbörande då?                                                                                                                                                                         Just för folk med patriarkala kvinnoföraktande åsikter är samtyckeslagen viktig.             

Så att du menar att hon inte har något eget ansvar att hålla sig så nykter att hon inte kunde säga nej?
  • Goneril
    Tyra myra skrev 2025-10-10 17:28:19 följande:

Intressant frågeställning eftersom den inbegriper vårt eget ansvar. 

Att det hela började på en privat fest med arbetskamrater har ingenting med saken att göra. Arbetskamrater är som vilka andra människor som helst i det här sammanhanget.

TS bleb berusad och jag antar att även mannen i fråga var det. Det hade faktiskt kunnat vara annorlunda om han varit nykter.  Då skulle man eventuellt kunna hävda att han tog tillfället i akt och därmed utnyttjade TS berusning.  Men hon skulle ändå ha kunnat säga nej. Hon säger att hon inte kommer ihåg så mycket men säger sig ändå veta att de hade sex. 

Hon vaknar upp dagen efter och ångrar sig, vilket inte är så ovanligt när man varit på fest och alla spärrar släppt. Vi vet inte så mycket om mannen men han kanske upplevde samma sak när han vaknade upp ock smög sig iväg.

Vad har då detta med eget ansvar att göra? Jo, TS har ett eget ansvar att inte dricka så mycket att hon inte vet vad hon gör och detsamma gäller mannen.

Intressant? Eget ansvar? Samtyckeslagen gäller, aktivt medgivande, verbalt eller på annat sätt är avgörande. Som jag tidigare skrev, om någon svimmar är det då fritt att ha sex med vederbörande? Den som begår övergreppet kan inte veta om offret har svimmat av någon annan anledning än berusning! Oavsett är offret inte i skick att kommunicera ut ett samtycke och då är det våldtäkt. Med ditt resonemang skulle det vara fritt fram att ha sex med alla som är för fulla för stt protestera. Usch! 
  • Anonym (Skitkille)
    Tyra myra skrev 2025-10-10 17:45:41 följande:
    Så att du menar att hon inte har något eget ansvar att hålla sig så nykter att hon inte kunde säga nej?
    På ett personligt plan, i självbevarelsesyfte, så är det allmänt bra att hålla berusningen på en sådan nivå att man har koll, ja. Men det finns inte lagstiftat.

Der finns mycket som är olämpligt beteende, men som inte regleras av lag.

Jag är inte lagkunnig, men om TS inte var i stånd att säga nej, så ska det enligt Goneril ha varit oaktsam våldtäkt. Det låter logiskt.
Svar på tråden Övergrepp eller inte?