• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • Anonym (HhH)

Om man blivit utsatt för våldtäkt så vet man, det är inget man behöver undra över. 

• Hornper
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 12:36:11 följande:
    Det hela beror väl på hur berusad TS var. Det vill säga berusad, men i stånd att säga nej,eller berusad bortom det mesta, så att man inte har koll och knappt klarar att ta sig hem eller säga nej. Vi VET ju inte, för TS har inte beskrivit det hela närmare.

Fortfarande är det så att våldtäktsmål, där det inte finns några tyfdliga bevis, där ord står mot ord, inte brukar ge fällande dom. 

Så jag tycker att TS bara ska anmäla om hon inte var vid medvetande eller har minnesbilder som visar att det var en våldtäkt, om hon orkar med den rätrsliga processen.
    Bara en anmälan skulle medföra högst kännbara konsekvenser för mannen, även om han skulle bli friad. Han skulle knappast kunna vara kvar på sin arbetsplats, och det skulle bli svårt för honom att få ett nytt jobb när nästa tänkbara arbetsgivare börjar ta referenser. Ev. fru/flickvän skulle säkerligen lämna honom, och vänner och grannar skulle vända honom ryggen.

Men nog kan TS få honom fälld om hon anstränger sig litet. Det är bara att tota ihop litet lagom sorgsna dagboksanteckningar och gråta ut hos någon väninna som sedan kan vittna. Det bästa är att ringa karlslusken och få honom att uttrycka ånger och be om förlåtelse. Om samtalet spelas in kommer rätten att ta det som ett erkännande. (Metoden finns beskriven i ovan citerade reportageserie.)
    Sedan är saken biff! Kom ihåg att tacka mig, TS!
  • Anonym (Skitkille)
    Hornper skrev 2025-10-14 13:56:55 följande:
    Bara en anmälan skulle medföra högst kännbara konsekvenser för mannen, även om han skulle bli friad. Han skulle knappast kunna vara kvar på sin arbetsplats, och det skulle bli svårt för honom att få ett nytt jobb när nästa tänkbara arbetsgivare börjar ta referenser. Ev. fru/flickvän skulle säkerligen lämna honom, och vänner och grannar skulle vända honom ryggen.

Men nog kan TS få honom fälld om hon anstränger sig litet. Det är bara att tota ihop litet lagom sorgsna dagboksanteckningar och gråta ut hos någon väninna som sedan kan vittna. Det bästa är att ringa karlslusken och få honom att uttrycka ånger och be om förlåtelse. Om samtalet spelas in kommer rätten att ta det som ett erkännande. (Metoden finns beskriven i ovan citerade reportageserie.)
    Hon kanske vill ha upprättelse! Det låter som du tycker att hon ska hitta på bevis. Anar att du inte tycker om den nya lagen.

Men återigen, det är inte så att det idag automatiskt blir fällande dom i ett sådant mål när ord står mot ord.Exprwssen har väl sina skäl att leta upp vissa domar och framställa dem på ett visst sätt. Säljer lösnummer.
  • Anonym (Skitkille)

Xanor + alkohol kan förklra det här med minnesluckan hos din kille. Annars brukar man bara få minnesluckor om man är väldigt berusad.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 15:12:57 följande:

Xanor + alkohol kan förklra det här med minnesluckan hos din kille. Annars brukar man bara få minnesluckor om man är väldigt berusad.

Så var de nog absolut , då får man lättare minnesluckor. Hade en kompis som tog tabletter och drack ganska ofta tyvärr och hon sa och gjorde oftast grejer (ibland helt sjuka grejer som att slå sönder exets fönster) som hon inte kom ihåg sen. Min sambo var verkligen inte van vid tabletter heller, han hade fått den av en kompis.

Men det händer nog även personer som bara är fulla får minnesluckor utan att de är halvt medvetslösa , det har jag själv fått också. Inte total blackout men minnesluckor. Väldigt berusad är man nog ja , inte direkt bara salongsberusad. Men det behöver inte vara så att man ligger helt utslagen. Hon skrev ju också att de satt och pratade innan.. 

Frågan är ju också hur full han var. 

Jag tror som sagt inte någon här kan svara på om det var en våldtäkt eller inte med den informationen som står i trådstarten.  Om jag var hon skulle jag nog prata med någon professionell om det, då kan hon få hjälp att reda ut vad det var .. Och det verkar ju ha varit en jobbig upplevelse iallafall. Man kan ju må väldigt dåligt av sex som man egentligen inte ville ha även om det inte räknas som en våldtäkt. 

• Anonym (Bella)
    Hornper skrev 2025-10-14 13:56:55 följande:

Fast om hon ringer och berättar exakt vad som hände och polisen inte tycker att det låter som att det har begåtts något brott lär de ju inte ens upprätta en anmälan. Eller så läggs det iallafall ner innan han (eller eventuell familj) ens får reda på det. Ringer hon och säger bara det som står i trådstarten kommer de antagligen att lägga ner det. 

Är det så att hon berättar vad som hände (och är ärlig och inte lägger till eller ljuger om något) och polisen tycker att det låter som att det var en våldtäkt, då förtjänar han ju antagligen allt det där. Om det går så långt som till rättegång så måste ju både polis och åklagare ha tyckt att det är värt att gå vidare med det. Och förutsatt att hon är helt ärlig så är han nog inte oskyldig om det går så långt. 
  • Goneril
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-14 17:19:05 följande:
    Fast om hon ringer och berättar exakt vad som hände och polisen inte tycker att det låter som att det har begåtts något brott lär de ju inte ens upprätta en anmälan. Eller så läggs det iallafall ner innan han (eller eventuell familj) ens får reda på det. Ringer hon och säger bara det som står i trådstarten kommer de antagligen att lägga ner det. 

Är det så att hon berättar vad som hände (och är ärlig och inte lägger till eller ljuger om något) och polisen tycker att det låter som att det var en våldtäkt, då förtjänar han ju antagligen allt det där. Om det går så långt som till rättegång så måste ju både polis och åklagare ha tyckt att det är värt att gå vidare med det. Och förutsatt att hon är helt ärlig så är han nog inte oskyldig om det går så långt. 
    Uttolkning av samtyckeslagen: "Gärningsmannen har en skyldighet att försäkra sig om att sexpartnern är frivillig och han kan inte undslippa ansvar genom att hävda okunnighet.". Man förväntas helt enkelt att känna till gällande lagar; det gäller för övrigt alla typer av brott.                                                                                                          Dessutom måste en gärningsman ha förvissat sig om frivilligheten HELA TIDEN aktiviteten pågår. Ni minns väl Julian Assange? Han fälldes innan lagen fanns, men det räckte med Brottsbalken.                                                                                                                                                    Lagändringen kommer troligtvis att medföra en normerande förändring av allmänhetens syn på sex och kommer att innebära att fler människor kommer att bli noggrannare med att försäkra sig om samtycke."                           
  • EpicF
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 09:22:48 följande:
    Vi har rätt stark arbetstrygghet. Det skedde på fritiden och det finns ingen dom mot honom. Ord står mot ord. Nej det blir inte så att han bara "får sluta".
    Eller så blir det så. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 23:11:26 följande:

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit någonstans att det inte kan vara en våldtäkt. Det kan ha varit en våldtäkt och det stämmer att det var det om hon inte gav samtycke. Men det kan också vara så att det inte var det, vi vet för lite för att svara på det. Hon har ju faktiskt inte skrivit om hon gav samtycke till själva sexet eller inte. 

Och det är svårt för främlingar på internet att veta exakt hur påverkade hon och killen var.. om hon var så full så att hon låg halvt utslagen och inte kunde säga varken ja eller nej och han hade sex med henne så var det ju som sagt definitivt våldtäkt men hon har ju inte skrivit mer än ?vi hade sex? och att de pratade i soffan innan så då tolkade jag det som att hon kanske inte var halvt medvetslös som några har skrivit. Men ja det kan absolut ha varit en våldtäkt som sagt om han hade sex med henne utan hennes samtycke men återigen, vi vet inte om det var så. 

Och minnesluckor betyder ju inte automatiskt att man låg helt utslagen (även om det kan göra det). Pratar inte just om TS nu men människor kan ju göra alla möjliga saker som de sen inte kommer ihåg när de är fulla och påverkade av annat. Hade en vän när jag var yngre som tyvärr drack mycket och tog tabletter , har många historier om saker hon gjorde och sa som hon inte mindes dagen efter. Och en gång när jag nyligen hade börjat dejta min nuvarande sambo kom han faktiskt inte ihåg att vi hade haft sex efter en ganska blöt kväll , jag blev helt chockad för det var han som tog initiativet och gjorde ?jobbet? så att säga och blev klar men han mindes inget. Han har lugnat ner sig med drickandet nu 2 barn senare som tur är.

Har sett det i andra trådar också, du misstolkar ju totalt vad folk faktiskt skriver och ska börja bråka om det. Gör du det med flit för att ha igång konflikter eller läser du slarvigt? 
    Och det är ett diskussionsforum, alla har rätt att skriva om sina egna erfarenheter också. 

Jag läste att du skrev och kommenterade. Varför aå upprörd? 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 23:11:26 följande:

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit någonstans att det inte kan vara en våldtäkt. Det kan ha varit en våldtäkt och det stämmer att det var det om hon inte gav samtycke. Men det kan också vara så att det inte var det, vi vet för lite för att svara på det. Hon har ju faktiskt inte skrivit om hon gav samtycke till själva sexet eller inte. 

Och det är svårt för främlingar på internet att veta exakt hur påverkade hon och killen var.. om hon var så full så att hon låg halvt utslagen och inte kunde säga varken ja eller nej och han hade sex med henne så var det ju som sagt definitivt våldtäkt men hon har ju inte skrivit mer än ?vi hade sex? och att de pratade i soffan innan så då tolkade jag det som att hon kanske inte var halvt medvetslös som några har skrivit. Men ja det kan absolut ha varit en våldtäkt som sagt om han hade sex med henne utan hennes samtycke men återigen, vi vet inte om det var så. 

Och minnesluckor betyder ju inte automatiskt att man låg helt utslagen (även om det kan göra det). Pratar inte just om TS nu men människor kan ju göra alla möjliga saker som de sen inte kommer ihåg när de är fulla och påverkade av annat. Hade en vän när jag var yngre som tyvärr drack mycket och tog tabletter , har många historier om saker hon gjorde och sa som hon inte mindes dagen efter. Och en gång när jag nyligen hade börjat dejta min nuvarande sambo kom han faktiskt inte ihåg att vi hade haft sex efter en ganska blöt kväll , jag blev helt chockad för det var han som tog initiativet och gjorde ?jobbet? så att säga och blev klar men han mindes inget. Han har lugnat ner sig med drickandet nu 2 barn senare som tur är.

Har sett det i andra trådar också, du misstolkar ju totalt vad folk faktiskt skriver och ska börja bråka om det. Gör du det med flit för att ha igång konflikter eller läser du slarvigt? 
    Och det är ett diskussionsforum, alla har rätt att skriva om sina egna erfarenheter också. 

Tror att en person som tackar nej till att en  manlig kollega blir med hem (redan där ett tydligt nej som debne inte föratod), denne sedan tvingar sig med och blir oombedd med upp i lägenheten frivilligt samtycker till penetrerande sex?
Svar på tråden Övergrepp eller inte?