• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • EpicF
    Tyra myra skrev 2025-10-10 19:07:01 följande:
    Det framgår inte om hon sa nej eller samtyckte
    Eftersom hon var berusad kan kan man anta att hon inte gav sitt samtycke. 
  • Anonym (Fyllkaja)
    EpicF skrev 2025-10-10 23:16:45 följande:
    Eftersom hon var berusad kan kan man anta att hon inte gav sitt samtycke. 
    Detta är ett antagande, ingen sanning.
    Om vi utgår från hennes situation så är hon själv osäker över vad som hände. Hon frågar sig själv om det var ett övergrepp eller en våldtäkt eller kanske gav hon samtycke hon inte kommer ihåg.  Hon känner sig osäker och vet inte vad hon ska göra. 

Det är inte lätt för henne att avgöra om hon ska anmäla eller ej. Hon kanske vet vilka jobbiga förhör som väntar om hon anmäler. Funderar över om det verkligen är värt det. Detta är en svår situation för henne.  Hon känner sig redan så förödmjukad  och skamsen. Vill hon verkligen öka på dessa känslor genom att genomlida ett polisförhör och senare en eventuell rättegång ?.

Jag känner till detta av egen erfarenhet och jag bestämde mig för att inte anmäla.
    Jag kunde inte se att en anmälan och vad den senare skulle leda till skulle gynna mig på något sätt.  Så jag tog kontakt med en psykolog och fick god hjälp att komma över skammen och allt vad den förde med sig. 

Sedan dess har jag i princip aldrig varit berusad. Skulle aldrig våga vara det igen. Jag kommer aldrig att försätta mig själv i den situationen igen.  Jag har tagit ansvaret för mig själv på allvar och kommer aldrig att släppa på den kontrollen igen.
  • EpicF
    Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-11 00:09:46 följande:
    Om vi utgår från hennes situation så är hon själv osäker över vad som hände. Hon frågar sig själv om det var ett övergrepp eller en våldtäkt eller kanske gav hon samtycke hon inte kommer ihåg.  Hon känner sig osäker och vet inte vad hon ska göra. 

Det är inte lätt för henne att avgöra om hon ska anmäla eller ej. Hon kanske vet vilka jobbiga förhör som väntar om hon anmäler. Funderar över om det verkligen är värt det. Detta är en svår situation för henne.  Hon känner sig redan så förödmjukad  och skamsen. Vill hon verkligen öka på dessa känslor genom att genomlida ett polisförhör och senare en eventuell rättegång ?.

Jag känner till detta av egen erfarenhet och jag bestämde mig för att inte anmäla.
    Jag kunde inte se att en anmälan och vad den senare skulle leda till skulle gynna mig på något sätt.  Så jag tog kontakt med en psykolog och fick god hjälp att komma över skammen och allt vad den förde med sig. 

Sedan dess har jag i princip aldrig varit berusad. Skulle aldrig våga vara det igen. Jag kommer aldrig att försätta mig själv i den situationen igen.  Jag har tagit ansvaret för mig själv på allvar och kommer aldrig att släppa på den kontrollen igen.
    Ja, som jag skrev. Man kan anta att hon inte gav samtycke. En antagagelse. Inte sanning. Sanningen vet ingen. Kanske inte ens ts. 

Om hon anmäler är det stor chans att den blir nedlagt i brist på bevis.
  • Goneril
    Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-11 00:09:46 följande:

Du kan likväl hamna i en situation där du inte har full kontroll, till exempel med spetsade drinkar. I TS case var det så att hon hade "fragmentariska minnen" av det som hände efter att hon och kollegan kommit hem till hennes bostad. Nånstans mellan de episoder hon faktiskt minns har hon blivit våldtagen. Det har aldrig under det tidsspann som kollegan befann sig i TS bostad varit tal om samtycke. Detta är ett solklart fall av våldtäkt, om utslaget skulle bli mindre allvarligt är det övergrepp eller oaktsam våldtäkt.                                                                                                                                              Samtyckeslagen, sent omsider kom den och ger tydliga riktlinjer när det gäller samvaro och skyddar även dig, den anonyma fyllkajan, om du skulle råka ut för olämpligt sällskap. Det kan du aldrig veta, nämligen, ingen av oss har en kristallkula och kan se in i framtiden.
                                                                                                         Frågan är vad TS skulle ha gjort morgonen efter våldtäkten. Hon borde ha uppsökt sjukhus och säkrat spår, inte duschat. Detta gjorde hon inte, begripligt, eftersom hon säkerligen var handlingsförlamad. Med de minnesfragment hon har borde hon anmäla nu, men jag håller med övriga skribenter; det blir svårt att föra något i bevis så här långt efteråt. Hon borde åtminstone uppsöka kollegan för ett enskilt samtal och betona att det han gjorde var klandervärt och att han ska hålla sig borta från henne, helst säga upp sig och söka nytt arbete. Om det ligger i TS handlingsutrymme skulle jag göra allt för att göra livet surt gör honom. Detta givetvis så smart att TS inte får några efterräkningar. Hämnden är ljuv.
  • EpicF
    Goneril skrev 2025-10-11 11:10:29 följande:
    Du kan likväl hamna i en situation där du inte har full kontroll, till exempel med spetsade drinkar. I TS case var det så att hon hade "fragmentariska minnen" av det som hände efter att hon och kollegan kommit hem till hennes bostad. Nånstans mellan de episoder hon faktiskt minns har hon blivit våldtagen. Det har aldrig under det tidsspann som kollegan befann sig i TS bostad varit tal om samtycke. Detta är ett solklart fall av våldtäkt, om utslaget skulle bli mindre allvarligt är det övergrepp eller oaktsam våldtäkt.                                                                                                                                              Samtyckeslagen, sent omsider kom den och ger tydliga riktlinjer när det gäller samvaro och skyddar även dig, den anonyma fyllkajan, om du skulle råka ut för olämpligt sällskap. Det kan du aldrig veta, nämligen, ingen av oss har en kristallkula och kan se in i framtiden.
                                                                                                         Frågan är vad TS skulle ha gjort morgonen efter våldtäkten. Hon borde ha uppsökt sjukhus och säkrat spår, inte duschat. Detta gjorde hon inte, begripligt, eftersom hon säkerligen var handlingsförlamad. Med de minnesfragment hon har borde hon anmäla nu, men jag håller med övriga skribenter; det blir svårt att föra något i bevis så här långt efteråt. Hon borde åtminstone uppsöka kollegan för ett enskilt samtal och betona att det han gjorde var klandervärt och att han ska hålla sig borta från henne, helst säga upp sig och söka nytt arbete. Om det ligger i TS handlingsutrymme skulle jag göra allt för att göra livet surt gör honom. Detta givetvis så smart att TS inte får några efterräkningar. Hämnden är ljuv.
    Nja, solklart fall av våldtäkt är det inte. Men det är sexuellt utnyttjande, alt sexuellt övergrepp.  

Men hon borde anmäla, om hon vill och orkar. 
  • Goneril

Tillägg till tidigare: Hämndmetoder kan vara förlöjligande eller undanhållande av information. Om TS har några kvinnlig kollega som hon vet är skvallrig, kan  hon ju säga till henne: "Du får inget säga, men akta dig för X, han är en otäck typ." Garanterat sprids då ryktet. 

• EpicF
    Goneril skrev 2025-10-11 11:21:53 följande:

Tillägg till tidigare: Hämndmetoder kan vara förlöjligande eller undanhållande av information. Om TS har några kvinnlig kollega som hon vet är skvallrig, kan  hon ju säga till henne: "Du får inget säga, men akta dig för X, han är en otäck typ." Garanterat sprids då ryktet. 

Och ts kan riskera att anmäla för förtal. 

Nej, ts ska absolut inte hämnas genom att sprida skvaller och rykten. 
  • Goneril
    EpicF skrev 2025-10-11 11:28:06 följande:
    Och ts kan riskera att anmäla för förtal. 

Nej, ts ska absolut inte hämnas genom att sprida skvaller och rykten. 
    Den risken finns, TS måste vara smart. Nog hade jag velat hämnas på något sätt, om jag nu inte hade polisanmält.  Nog är det självaste f-n att den här snubben ska gå fri eller hur? 
  • Core

Jag blir oerhört provocerad av sådana här inlägg. Hoppas du trollar. Du tar legitimitet från de som blir utsatta på riktigt, du gör att kvinnor som de facto blivit utsatta blir ifrågasatta och misstrodda.

När jag var yngre, innan jag band mig, hände det ett par gånger att jag vart hemsläpad av kvinnor när jag var i packat tillstånd, sedan vaknade jag med samma skam som dig när jag upptäckte vad det var jag hade gått hem med. Kan du se en ung man kunna påstå sig blivit utsatt för ett övergrepp när han vaknar bredvid en ful kvinna efter en fylla?

Nej, för det är lika lite övergrepp då som i ditt fall. 

Det är så korkat att jag funderar om du egentligen är en man som utsatt kvinnor på riktigt, och är ute efter att legitimera dina handlingar genom att skifta perspektiv och vrida historien. Så jävla illa är det när man läser

• Anonym (H)

Solklar våldtäkt. Anmäl. 

Svar på tråden Övergrepp eller inte?