• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • Dardi007skane

Ts , glöm detta . Har ingenting att göra med övergrepp. Ni hade sex , en grej ni skulle ha inte gjort men ja det hände och ni var båda i överens mer eller mindre men fortsatt ändån . Det är ok att göra fel och ångra sen men skyll inte på honom bara :)

• Anonym (Kram)

Beklagar. Det här får du ta vidare. Det här var helt klart hans plan redan från början. Han satt och överöste dig med komplimanger, han insisterade på att följa med dig till taxin osv.

Inget av detta gjorde han för att vara snäll. Han valde inte ut dig av en slump heller. Kanske har han haft ögonen på dig redan innan festen, kanske inte. Kanske såg han en kvinna som drack mycket och som inte har en man hemma.

Poängen är att det här var uträknat. Det här är troligen inte första gången han gör något liknande. Det är därför en polisanmälan kan vara på sin plats för han kan vara anmäld sedan tidigare. Ta upp det med HR. Han har kanske gjort detta innan på samma arbetsplats. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Kram) skrev 2025-10-13 01:19:20 följande:

Beklagar. Det här får du ta vidare. Det här var helt klart hans plan redan från början. Han satt och överöste dig med komplimanger, han insisterade på att följa med dig till taxin osv.

Inget av detta gjorde han för att vara snäll. Han valde inte ut dig av en slump heller. Kanske har han haft ögonen på dig redan innan festen, kanske inte. Kanske såg han en kvinna som drack mycket och som inte har en man hemma.

Poängen är att det här var uträknat. Det här är troligen inte första gången han gör något liknande. Det är därför en polisanmälan kan vara på sin plats för han kan vara anmäld sedan tidigare. Ta upp det med HR. Han har kanske gjort detta innan på samma arbetsplats. 

Jag tror absolut att det var uträknat (om inte han också var jättefull) och det var svinigt gjort men ?tjatsex? är ju inte riktigt samma sak som våldtäkt (även om det inte heller är ok egentligen). Om det är så att han gjorde det fast hon sa nej eller visade att hon inte ville eller var helt utslagen så att hon inte kunde säga eller visa om hon ville eller inte.. eller var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt..  då var det ju våldtäkt. Men TS har inte skrivit något om ifall det var så eller inte. 

Skriver det för att jag själv har blivit våldtagen (längesen) och det känns inte så bra när massa människor i tråden likställer något som kan ha varit ett fylleligg som en eller båda ångrar med något så fruktansvärt som en våldtäkt. Våldtäkt betyder ju liksom ingenting längre om allt är våldtäkt. Hur ska våldtagna kvinnor få upprättelse då? 

Man kan ju säga att det var fult och vidrigt gjort av honom men det är oklart om det var olagligt, man behöver veta mer för att kunna säga det. 

Men ta det vidare på jobbet kan hon nog göra ändå om hon vill. 

• Goneril
    Anonym (Kram) skrev 2025-10-13 01:19:20 följande:

Sannolikt var det på det vis du beskriver. Varför skulle han ha gjort sig så mycket möda annars? Dock har vi det lagens bokstav att ta hänsyn till. Det som gäller här är avsaknaden av samtycke och hur mycket som kan föras i bevis. Att det kan dömas till övergrepp,  oaktsam våldtäkt eller våldtäkt råder det ingen tvekan om. Att ha sex med någon som har "fragmentariska minnesbilder", det vill säga någon som stundtals knappast har varit vid medvetande kan inte rubriceras som annat än de brott som ovan angivits.                                                                                                                                                           Frågan är om TS är beredd att anmäla och sedan gå igenom en tuff process? Den här killen, är han en "höjdare" på företaget? Det ska inte ha någon betydelse egentligen, inför lagen är vi alla lika, men i verkligheten är det inte riktigt så, dessvärre. Många domar har visat att just i sådana här mål blir kvinnors anmälningar sopade under mattan, särskilt när chefen var förövare..                                                                                                                                                                                                     Det som trots allt ger lite hopp är domen som föll mot den så kallade "kulturprofilen", Jean-Claude Arnault, för några år sedan. Fängelse. Män ska inte komma undan med "det var frivilligt" och liknande.                                      
  • Anonym (Skitkille)
    Dardi007skane skrev 2025-10-13 00:33:22 följande:

Ts , glöm detta . Har ingenting att göra med övergrepp. Ni hade sex , en grej ni skulle ha inte gjort men ja det hände och ni var båda i överens mer eller mindre men fortsatt ändån . Det är ok att göra fel och ångra sen men skyll inte på honom bara :)

Intressant, det här med att vara överens "mer eller mindre", hur är man det? 

Jag håller med de inlägg som skriver att det hela är svårt att avgöra, på grund av att vi fått för lite information från TS.

Men om den information som TS har gett oss stämmer, så verkar hela förloppet vara planerat av någon som är mindre berusad än TS. 
  • EpicF
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-12 19:22:09 följande:
    Det är en jätteapparat och emotionellt påfrestande att polisanmäla någon för ett övergrepp och sedan genomgå en utredning och ev rättegång.

Om man skulle göra det bara för att man känner sig lite "slutty"efter ett one night stand, så är man ju i det närmaste sinnesförvirrad och skyddar inte sig själv för den påfrestning ett rättsligt förfarande skulle medföra.

Tänk vilket rabalder det skulle bli på jobbet också vid en anmälan! Inte bra för framriden i firman och för CV't!

Nej, jag tror att TS vaknade upp och började fundera på det som hon hade varit med om, och försökte kategorisera händelsen. Kom inte fram till något och startade därför tråden.
    Så bara för att skydda arbetsplatsen så ska ts låta bli att polisanmäla ett sexuellt övergrepp hon hsr blitt utsatt för av sin kollega?
  • EpicF
    Dardi007skane skrev 2025-10-13 00:33:22 följande:

Överens?

Ts var full och har troligen inte gett samtycke till sex. 
  • EpicF
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-13 09:12:31 följande:

Jag tror absolut att det var uträknat (om inte han också var jättefull) och det var svinigt gjort men ?tjatsex? är ju inte riktigt samma sak som våldtäkt (även om det inte heller är ok egentligen). Om det är så att han gjorde det fast hon sa nej eller visade att hon inte ville eller var helt utslagen så att hon inte kunde säga eller visa om hon ville eller inte.. eller var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt..  då var det ju våldtäkt. Men TS har inte skrivit något om ifall det var så eller inte. 

Skriver det för att jag själv har blivit våldtagen (längesen) och det känns inte så bra när massa människor i tråden likställer något som kan ha varit ett fylleligg som en eller båda ångrar med något så fruktansvärt som en våldtäkt. Våldtäkt betyder ju liksom ingenting längre om allt är våldtäkt. Hur ska våldtagna kvinnor få upprättelse då? 

Man kan ju säga att det var fult och vidrigt gjort av honom men det är oklart om det var olagligt, man behöver veta mer för att kunna säga det. 

Men ta det vidare på jobbet kan hon nog göra ändå om hon vill. 

Enligt brottsbalken så kan det mycket väl vara en vålstäkt, om ts inte gav samtycke. Och eftersom hon var full, inte vill att han blev med i taxin så har hon förmodligen inte givit något samtycke till sex. 

Det ts varit med om är inte "bara ett fylleligg". Har du ens läst vad ts har skrivit? 

Btw, så jag har också blivit våldtagen. Men både det du och ja var utsatt för är helt irrelevant för ts. 
  • Anonym (Skitkille)
    EpicF skrev 2025-10-13 17:35:06 följande:
    Så bara för att skydda arbetsplatsen så ska ts låta bli att polisanmäla ett sexuellt övergrepp hon hsr blitt utsatt för av sin kollega?
    Nej för guds skull, för att skydda sitt eget arbetsjag förstås. Inte skydda arbetsplatsen.

Om det efter hennes anmälan skulle bli en rättegång och han frikänns i brist på bevis. Blir klurigt att vara där då.

Å andra sidan så har TS det säkert jobbigt just nu med att vara på sin arbetsplats när han är där. För oavsett polisanmälan eller ej, så måste hon umgås med en beräknande typ som följde efter henne hem för att utnyttja att hon var full för att få sex. Hon måste ju vara rasande på honom. 
  • EpicF
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-13 21:35:56 följande:
    Nej för guds skull, för att skydda sitt eget arbetsjag förstås. Inte skydda arbetsplatsen.

Om det efter hennes anmälan skulle bli en rättegång och han frikänns i brist på bevis. Blir klurigt att vara där då.

Å andra sidan så har TS det säkert jobbigt just nu med att vara på sin arbetsplats när han är där. För oavsett polisanmälan eller ej, så måste hon umgås med en beräknande typ som följde efter henne hem för att utnyttja att hon var full för att få sex. Hon måste ju vara rasande på honom. 
    Förmodligen är det han som får sluta om det kommer fram på arbetsplatsen. 
Svar på tråden Övergrepp eller inte?