• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • EpicF
    Anonym (HhH) skrev 2025-10-12 15:37:00 följande:

I så fall har mer än halva befolkningen blivit utsatta för övergrepp, män som kvinnor. One night stands är väldigt populära på helgens krogrunda, bara så att du vet.

Påstår du att fulla kvinnor inte får ha sex? Förbjuder du påverkade kvinnor att ha sex? Vill du införa lag på det? 

Låter inte ens som att TS var så packad att hon inte kunde ha sagt nej, eller bytt plats i soffan. Hon var medveten nog att hon hade druckit sin sista drink och ville hem, samt kommer ihåg allt från början till slut. Så nej, hon var inte ens i närheten av att ha vart black out drängfull. Hon var rund under fötterna och kände sig smickrad av uppskattningen av kollegan, så pass att hon tyckte det var en bra idé att låta han få komma in i hemmet. 

Ja, enligt samtyckelagen så har nog långa tyvärr blivit utsatt för sexuella övergrepp någon gång i livet. 

I ts fall är det ett solklart fall av sexuellt övergrepp. 
  • EpicF
    Anonym (HhH) skrev 2025-10-12 15:37:00 följande:

I så fall har mer än halva befolkningen blivit utsatta för övergrepp, män som kvinnor. One night stands är väldigt populära på helgens krogrunda, bara så att du vet.

Påstår du att fulla kvinnor inte får ha sex? Förbjuder du påverkade kvinnor att ha sex? Vill du införa lag på det? 

Låter inte ens som att TS var så packad att hon inte kunde ha sagt nej, eller bytt plats i soffan. Hon var medveten nog att hon hade druckit sin sista drink och ville hem, samt kommer ihåg allt från början till slut. Så nej, hon var inte ens i närheten av att ha vart black out drängfull. Hon var rund under fötterna och kände sig smickrad av uppskattningen av kollegan, så pass att hon tyckte det var en bra idé att låta han få komma in i hemmet. 

Hon lät honom inte komma in i hemmet. Hon sa nej, resan i taxin vilket han inte respekterade utan följde med ändå. Han respekterade inte hennes nej från början. 
  • Anonym (HhH)
    EpicF skrev 2025-10-12 16:10:06 följande:
    Hon lät honom inte komma in i hemmet. Hon sa nej, resan i taxin vilket han inte respekterade utan följde med ändå. Han respekterade inte hennes nej från början. 

Så skrev hon inte alls i sin TS, hon skrev att hon sa att det behövs inte, inte att hon sa nej. Hon lät han komma hela vägen in i sovrummet, ner i sängen. Hon var kåt, han var kåt, de hade sex, han drog hem, hon vaknade med bakfylleågren. Båda två kände sig nog jävligt skämsiga på måndagsmorgon på jobbet. Fy fan, det är därför jag har alltid uppfört mig på jobbfester, aldrig druckit för mycket. Jag skulle inte palla med att gå tillbaka på jobbet om jag gjort bort mig på fyllan. 

Som sagt, hon var klar nog i skallen att minnas hela förloppet. Hade hon sagt att nej, jag åker hem själv, du får inte följa med, så hade han inte följt med. Men hon lät han. Hon lät han få komma hela vägen under hennes lakan. Det här skulle aldrig hålla i rätten. 

Hon känner sig slutty, hon vill projicera det på att han begick övergrepp istället för att inse att hon gjorde ett pinsamt misstag, lära sig från det och gå vidare och göra bättre nästa gång. 

Inte en enda gång skrev hon heller att han höll fast henne, slet av hennes kläder och våldtog henne. Hade det vart fallet hade det hänt på soffan, inte i sängen. Kanske tom i hallen. Nej, de fortsatte först sin flörtiga eskapad i soffan där de pratade. När man tillåter någon hoppa in i sängen med en så vet man vart det leder, man vet vad man vill ha. Det kan inte bli en klarare signal än så. Han var säkert också full, hur fan ska han kunna veta bättre än hon när hon bokstavligen leder han in till sin säng efter en hel kväll av flörtande? Jag kan garantera att de redan grovhånglat på soffan långt innan de hamnade i sängen. Jag kan garantera att de flesta kläder redan låg på golvet. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (...) skrev 2025-10-11 17:15:16 följande:

Snubben kanske också var full och har minnesluckor och anledningen till att han var borta när TS vaknade var att han skämdes över vem han vaknade upp hos och bara vill glömma det hela eftersom han aldrig skulle göra något med henne nykter. Båda borde anmäla.

Ja jag tänker också att det beror på hur full han själv var. Om han själv var spiknykter känns det ju ganska obehagligt och beräknande, oklart däremot om det är olagligt. Men han kanske också var full.

Jag har varit med om en del sånt i mina yngre dagar (nu är jag 35+ , ammar och dricker inte mer än max ett glas bubbel på födelsedagar typ). Man har ju varit med om killar som har utbyttjat när man har varit alldeles för full, som har bjudit på sprit och försökt supa ner en också.. (tänker mest när jag var tonåring eller strax över 20 då),  vissa har själva varit mycket nyktrare. Svinigt men jag skulle inte säga att det har varit våldtäkt så länge jag har varit vaken och liksom fattat vad som händer ändå (även om jag har haft minnesluckor sen).

Däremot har jag blivit våldtagen ?på riktigt? också. En gång när jag var nykter och killen höll fast mig. Och en annan gång när jag var väldigt full och faktiskt låg och sov och vaknade av att en kille hade sex med mig. Efter det var jag livrädd för att somna på efterfester. När man har varit med om sånt kan det kännas lite fel när andra ska säga att de blir våldtagna för att de ångrar ett fylleligg (tänker inte just på TS kanske men överhuvudtaget). 

Sen tror jag TS behöver utveckla mer än ?Vi hade sex? för det är ju liksom den biten som är viktigast. Sa hon ja? Sa hon nej? Tjatade han? Vem tog initiativet? Hur tog han initiativet (om det var han)? Visade hon på något sätt att hon inte ville? Visade hon att hon ville?  Var hon rädd? För när hon bara säger ?vi hade sex? så låter det ju inte som våldtäkt nej utan mer som ett fylleligg som hon (och kanske han också) ångrar. 

• Anonym (Bella)
    Zorrorro skrev 2025-10-12 13:00:53 följande:
    Han gick till henne. Han såg att hon var full o behövde hjälp att ta sig hem, var han så klar i huvudet borde han ha fattat att det inte är ok att ha sex med någon som är halvt medvetslös. 

Men var hon halvt medvetslös? Hon skrev ju att de satt i soffan och pratade? 

Men jag tycker som sagt att hon behöver utveckla mer än att ?vi hade sex? för att man ska kunna avgöra det. Om det typ var så att hon gick och la sig i sängen halvt utslagen och så började han ha sex med henne medan hon knappt fattade vad som hände , då låter det ju definitivt som ett övergrepp. Men om båda liksom var aktiva i sexakten om du förstår vad jag menar och det inte var så att hon gjorde det för att hon var rädd för honom så låter det mer som ett fylleligg. 

• EpicF
    Anonym (HhH) skrev 2025-10-12 16:37:49 följande:

Så skrev hon inte alls i sin TS, hon skrev att hon sa att det behövs inte, inte att hon sa nej. Hon lät han komma hela vägen in i sovrummet, ner i sängen. Hon var kåt, han var kåt, de hade sex, han drog hem, hon vaknade med bakfylleågren. Båda två kände sig nog jävligt skämsiga på måndagsmorgon på jobbet. Fy fan, det är därför jag har alltid uppfört mig på jobbfester, aldrig druckit för mycket. Jag skulle inte palla med att gå tillbaka på jobbet om jag gjort bort mig på fyllan. 

Som sagt, hon var klar nog i skallen att minnas hela förloppet. Hade hon sagt att nej, jag åker hem själv, du får inte följa med, så hade han inte följt med. Men hon lät han. Hon lät han få komma hela vägen under hennes lakan. Det här skulle aldrig hålla i rätten. 

Hon känner sig slutty, hon vill projicera det på att han begick övergrepp istället för att inse att hon gjorde ett pinsamt misstag, lära sig från det och gå vidare och göra bättre nästa gång. 

Inte en enda gång skrev hon heller att han höll fast henne, slet av hennes kläder och våldtog henne. Hade det vart fallet hade det hänt på soffan, inte i sängen. Kanske tom i hallen. Nej, de fortsatte först sin flörtiga eskapad i soffan där de pratade. När man tillåter någon hoppa in i sängen med en så vet man vart det leder, man vet vad man vill ha. Det kan inte bli en klarare signal än så. Han var säkert också full, hur fan ska han kunna veta bättre än hon när hon bokstavligen leder han in till sin säng efter en hel kväll av flörtande? Jag kan garantera att de redan grovhånglat på soffan långt innan de hamnade i sängen. Jag kan garantera att de flesta kläder redan låg på golvet. 

Och var i orden "att det inte behövdes" betyder "ja, vara kom"? 

Alla normala personer förstår att det är ett finare sätt att säga nej på. Den här mannen förstid dick inte det. Du verkar inte heller förstå det. 

Jag tror hon lät honom komma med in i sovrummet. Snarare så gick han med in utan att fått ok/sa tycker av ts och ts var för full/sövning för att helt reagera. 

Den här mannen har gjort allt fel och utsatt ta för övergrepp. 

Du kan garantera att de "grovhånglat" i soffan och att de flesta kläder redan låg på golvet? 
    Jaha, du var med in i lägenheten. Var stoppade du inte mannen när förstod att ta var full? 
  • Anonym (Skitkille)

Sedan när blev ett one night stand automatiskt att personen sedan  känner sig "slutty"?

• Anonym (HhH)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-12 16:56:31 följande:

Sedan när blev ett one night stand automatiskt att personen sedan  känner sig "slutty"?

När man vill projicera sitt misstag på den andra personen dagen efter. Man vill inte ta ansvar för sitt egna uppförande. 
  • Anonym (Skitkille)
    Anonym (HhH) skrev 2025-10-12 17:17:31 följande:
    När man vill projicera sitt misstag på den andra personen dagen efter. Man vill inte ta ansvar för sitt egna uppförande. 
    Det är en jätteapparat och emotionellt påfrestande att polisanmäla någon för ett övergrepp och sedan genomgå en utredning och ev rättegång.

Om man skulle göra det bara för att man känner sig lite "slutty"efter ett one night stand, så är man ju i det närmaste sinnesförvirrad och skyddar inte sig själv för den påfrestning ett rättsligt förfarande skulle medföra.

Tänk vilket rabalder det skulle bli på jobbet också vid en anmälan! Inte bra för framriden i firman och för CV't!

Nej, jag tror att TS vaknade upp och började fundera på det som hon hade varit med om, och försökte kategorisera händelsen. Kom inte fram till något och startade därför tråden.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-12 19:22:09 följande:
    Det är en jätteapparat och emotionellt påfrestande att polisanmäla någon för ett övergrepp och sedan genomgå en utredning och ev rättegång.

Om man skulle göra det bara för att man känner sig lite "slutty"efter ett one night stand, så är man ju i det närmaste sinnesförvirrad och skyddar inte sig själv för den påfrestning ett rättsligt förfarande skulle medföra.

Tänk vilket rabalder det skulle bli på jobbet också vid en anmälan! Inte bra för framriden i firman och för CV't!

Nej, jag tror att TS vaknade upp och började fundera på det som hon hade varit med om, och försökte kategorisera händelsen. Kom inte fram till något och startade därför tråden.

Jo jag förstår att hon startade tråden för att försöka reda ut om det var ett övergrepp eller inte. Men det är nog omöjligt att svara på när hon bara skriver ?Vi hade sex? om själva sexet .. eller våldtäkten om det var det. 

Jag har själv tyvärr blivit våldtagen som sagt (längesen nu). Den ena gången var jag helt nykter , jag sa nej och försökte ta mig loss men han höll fast mig , vågade inte skrika för min dotter låg och sov i ett annat rum. Hade inte släppt in honom utan han hade trängt sig in i lägenheten och vägrade gå (det var en person jag kände).

En annan gång var jag väldigt berusad och låg och sov på en efterfest, vaknade när en kille höll på att ha sex med mig.

Om jag istället för att skriva det jag skrev nyss skulle beskrivit båda gångerna som ?Vi hade sex?, skulle du kunnat svara på om jag hade blivit våldtagen då? 

Det kanske är så att det känns för jobbigt för henne att skriva detaljer , förstår 100% att det kan vara så.. men då blir det ju också svårt för personer i tråden att avgöra.. Hon kan kanske prata med en kurator eller liknande istället och försöka bena ut det. Eller någon nära vän eller familjemedlem. 

Det jag menar är ju att om hon gick med på det för att hon var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt eller om hon låg halvt utslagen och var för full för att göra motstånd eller knappt förstod vad som hände medan han hade sex med henne , då var det ju våldtäkt. Men om båda liksom var aktiva i sexakten (och hon inte var rädd för honom alltså) och hon ville just då i stunden och sen ångrade hon sig först när hon vaknade.. Nej då låter det ju inte som våldtäkt även om hon var onykter.

Och OM det var så känns det ju lite respektlöst mot kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna att säga att det var det.. TS har ju inte sagt det utan hon undrar men många i tråden säger att det solklart var våldtäkt. Ni likställer ett ligg på fyllan som man ångrar med något helt fruktansvärt som förstör liv , som till och med får kvinnor att avsluta sitt liv.. Jag drömmer fortfarande mardrömmar 11 år senare om det som hände mig.. 

Svar på tråden Övergrepp eller inte?