• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • Anonym (B)

Var han medveten om hur onykter du var?
    Vissa kan vara jätte fulla utan att det syns märkvärt.

• Hornper
    Goneril skrev 2025-10-14 11:10:01 följande:
    Mycket gissningar i tråden, har killen planerat överfallet, hur var det nu med TS egentligen, vad minns hon? Inget av detta är relevant att diskutera, man kan bara kommentera det som skrivits.                                                                                                                                                    Vid bedömning om frivillighet föreligger, samtyckeslagen av 2018: "Frivilligheten ska ha getts uttryck genom handling eller ord (6 kap.1:a paragrafen BrB. Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover." TS minns inte allt som hände eftersomhon var utslagen. Självklart är killens agerande straffbart. Sedan är det en annan fråga om TS vill hå vidare. Hade jag engagerat Hells Angels? Kanske, dock är det riskfyllt och de tar bra betalt. Man kan ju leka med tanken.           
                                                                                                         Ska man förlåta? Inte alls, löjligt. Man har rätt till sina känslor! Förlåter man innebär det att man accepterar gärningen! En bra dart-tavla med pilar att avreagera sig på är mycket bättre. Det här med förlåtelse hör till förgången tid och TS är väl inte moder Teresa heller! Dock gäller det att inte fastna i hatet utan att lägga handlingen åt sidan vilket inte är detsamma som stt förlåta! Nu kanske TS skrider till verket och anmäler trots allt, lite tung blir bevisbördan dock så här efteråt. Jag hade trots allt inte avstått från att slänga lite räkskal i hans brevinkast.
    Det är säkerligen mycket vanligt att män följer med kvinnor, berusade eller nyktra, hem efter en fest eller ett krogbesök i syfte att att ha sex med dem. Jag gjorde det massor av gånger i min ungdom utan att då inse hur skändligt och beräknande jag betedde mig. Alldeles säkert var det åtminstone någon dam som efteråt önskade att det att det aldrig skett.

TS bör tänka på att dagens lagstiftning gör det möjligt att ångra ett samtycke i efterhand om hon så skulle vilja. Idag ligger bevisbördan på mannen, vars trovärdighet bedöms vara lägre än kvinnans. Lagen ser strängare på det som tidigare skulle ha betraktats som grovhångel än på upprepade fall av grovt våld utan sexuella inslag. Det har tydligt belysts i en reportageserie i Expressen www.expressen.se/nyheter/sverige/varfor-doms-valdtakter--utan-vald-mycket-varre/

Så visst kan TS anmäla om hon känner för det. Här finns skadeståndspengar att tjäna, och karlsvinet åker in på tre år.
  • Anonym (Viktor Gökeres)
    Goneril skrev 2025-10-14 11:10:01 följande:
    Mycket gissningar i tråden, har killen planerat överfallet, hur var det nu med TS egentligen, vad minns hon? Inget av detta är relevant att diskutera, man kan bara kommentera det som skrivits.                                                                                                                                                    Vid bedömning om frivillighet föreligger, samtyckeslagen av 2018: "Frivilligheten ska ha getts uttryck genom handling eller ord (6 kap.1:a paragrafen BrB. Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover." TS minns inte allt som hände eftersomhon var utslagen. Självklart är killens agerande straffbart. Sedan är det en annan fråga om TS vill hå vidare. Hade jag engagerat Hells Angels? Kanske, dock är det riskfyllt och de tar bra betalt. Man kan ju leka med tanken.           
                                                                                                         Ska man förlåta? Inte alls, löjligt. Man har rätt till sina känslor! Förlåter man innebär det att man accepterar gärningen! En bra dart-tavla med pilar att avreagera sig på är mycket bättre. Det här med förlåtelse hör till förgången tid och TS är väl inte moder Teresa heller! Dock gäller det att inte fastna i hatet utan att lägga handlingen åt sidan vilket inte är detsamma som stt förlåta! Nu kanske TS skrider till verket och anmäler trots allt, lite tung blir bevisbördan dock så här efteråt. Jag hade trots allt inte avstått från att slänga lite räkskal i hans brevinkast.
    Hur vet du att TS var utslagen?
  • Goneril
    Anonym (Viktor Gökeres) skrev 2025-10-14 12:18:42 följande:
    Hur vet du att TS var utslagen?
    Men hallå, har man "bara fragmentariska minnen,"  betyder det att åtskilliga episoder var höljda i dunkel. Då är man väck, borta, utslagen, icke vid sina sinnens fulla bruk; där finns fler synonymer om du behöver det för stt förstå. Hm, inte alltid lätt, man kan ju inte begripa allt ...
  • Goneril
    Hornper skrev 2025-10-14 12:18:26 följande:
    Det är säkerligen mycket vanligt att män följer med kvinnor, berusade eller nyktra, hem efter en fest eller ett krogbesök i syfte att att ha sex med dem. Jag gjorde det massor av gånger i min ungdom utan att då inse hur skändligt och beräknande jag betedde mig. Alldeles säkert var det åtminstone någon dam som efteråt önskade att det att det aldrig skett.

TS bör tänka på att dagens lagstiftning gör det möjligt att ångra ett samtycke i efterhand om hon så skulle vilja. Idag ligger bevisbördan på mannen, vars trovärdighet bedöms vara lägre än kvinnans. Lagen ser strängare på det som tidigare skulle ha betraktats som grovhångel än på upprepade fall av grovt våld utan sexuella inslag. Det har tydligt belysts i en reportageserie i Expressen www.expressen.se/nyheter/sverige/varfor-doms-valdtakter--utan-vald-mycket-varre/

Så visst kan TS anmäla om hon känner för det. Här finns skadeståndspengar att tjäna, och karlsvinet åker in på tre år.
    Bra och självrannsakande, inte många killar här i tråden som vidgår att de gjort något som helst fel. Tack för länken! Något av detta måste ha varit relevant när skandalen på Svenska Akademin pågick. "Janne Kladd" kom inte undan.
  • Anonym (Skitkille)
    Hornper skrev 2025-10-14 12:18:26 följande:

Det hela beror väl på hur berusad TS var. Det vill säga berusad, men i stånd att säga nej,eller berusad bortom det mesta, så att man inte har koll och knappt klarar att ta sig hem eller säga nej. Vi VET ju inte, för TS har inte beskrivit det hela närmare.

Fortfarande är det så att våldtäktsmål, där det inte finns några tyfdliga bevis, där ord står mot ord, inte brukar ge fällande dom. 

Så jag tycker att TS bara ska anmäla om hon inte var vid medvetande eller har minnesbilder som visar att det var en våldtäkt, om hon orkar med den rätrsliga processen.
  • Anonym (Skitkille)
    Goneril skrev 2025-10-14 12:35:18 följande:
    Bra och självrannsakande, inte många killar här i tråden som vidgår att de gjort något som helst fel. Tack för länken! Något av detta måste ha varit relevant när skandalen på Svenska Akademin pågick. "Janne Kladd" kom inte undan.
    Jamen, då var det ca 7 andra kvnnor som vittnade om Arnault, hur han hade tvingat sig på dem, till stöd för den kvinna som polisanmälde honom.
  • Goneril
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 12:39:05 följande:
    Jamen, då var det ca 7 andra kvnnor som vittnade om Arnault, hur han hade tvingat sig på dem, till stöd för den kvinna som polisanmälde honom.
    Ja, där hade hon stöd i sin framställan. Det kan ha bidragit till domen. Nu står det ingenting i TS skildring om andra kollegor så vi kan inte gissa, vi ska bara utgå från TS ord, men om någon kunde intyga att TS var onykter skulle det kanske vara bra, lite genant kanske.
  • molly50
    Dardi007skane skrev 2025-10-13 00:33:22 följande:

Ts , glöm detta . Har ingenting att göra med övergrepp. Ni hade sex , en grej ni skulle ha inte gjort men ja det hände och ni var båda i överens mer eller mindre men fortsatt ändån . Det är ok att göra fel och ångra sen men skyll inte på honom bara :)

Hur vet du att de var överens?
    TS skriver att hon har fragmentariska minnesbilder. Dvs minnesluckor. Och om han ansåg att hon var så pass full att hon behövde ha hjälp hem så borde han ha haft omdömet att inse att det var olämpligt att ha sex med henne i det tillståndet.
    Men många män blir som neandertalare när de blir kåta. Så det kan ju vara en förklaring.
  • Anonym (Bella)
    Goneril skrev 2025-10-14 12:30:36 följande:
    Men hallå, har man "bara fragmentariska minnen,"  betyder det att åtskilliga episoder var höljda i dunkel. Då är man väck, borta, utslagen, icke vid sina sinnens fulla bruk; där finns fler synonymer om du behöver det för stt förstå. Hm, inte alltid lätt, man kan ju inte begripa allt ...

Jag säger inte att det var så för TS och jag säger inte att det inte var våldtäkt för det vet jag inte.. Hon kan ha varit helt borta och utslagen men minnesluckor måste inte betyda att hon var det.
    Folk kan ju göra allt möjligt när de är fulla och påverkade av annat som de inte kommer ihåg.

Skrev om det redan men det var en gång när jag nyligen hade börjat dejta min sambo som han faktiskt inte kom ihåg alls att vi hade haft sex natten innan. Hans rumskompis hade hört och skämtat om det och frågade honom, då frågade han mig och jag blev helt chockad när han inte kom ihåg. Vi hade legat i sängen och pratat lite, båda hade druckit men ingen var helt borta . Han hade tagit en Xanor också tydligen (vilket inte jag visste). Han tog initiativet (började ta på mig), han gjorde ?jobbet? så att säga medan jag mest låg där, han blev klar.. Och mindes alltså ingenting dagen efter.

Vi skrattade mest åt det och nu många år och två barn senare har han som tur är lugnat ner sig med drickandet och tar inte annat heller vad jag vet. Men skulle du alltså säga att jag våldtog honom bara för att han inte kom ihåg det? Vad hade hänt om jag inte heller hade kommit ihåg? Man brukar ju se i filmer ibland när folk vaknar i sängen och inte minns att de har haft sex, det händer nog på riktigt också att båda har minnesluckor. 

Säger INTE att det måste ha varit så för TS. Men jag menade bara helt enkelt att minnesluckor inte måste betyda att man var halvt medvetslös eller utslagen. Det kan fortfarande ha varit så att hon var helt borta och utslagen men vi vet inte det.. Jag tror som sagt man behöver veta mer för att säga om det var en våldtäkt eller inte. Hon skulle ju kunna ringa en kvinnojour eller kanske prata med en kurator eller liknande för att försöka bena ut det om hon inte vill skriva fler detaljer här. Eller anmäla om hon vill och säga det hon kommer ihåg så får polisen och / eller åklagare avgöra. Men bara minnesluckona räcker nog inte för att det sjävklart ska vara våldtäkt. 

Svar på tråden Övergrepp eller inte?