• Anonym (Jag)

Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

• Svar på tråden Övergrepp eller inte?
  • Anonym (M)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-10 20:58:06 följande:
    Att vara proffesionell handlar om hur man är i sin yrkesroll.

Inte enbart. Dessutom är de arbetskamrater även när de går på AW. 

• Anonym (Fyllkaja)
    Anonym (H) skrev 2025-10-11 14:07:40 följande:

Solklar våldtäkt. Anmäl. 

Det är inte alls solklart. Det krävs mycket mera än vad TS kan bevisa. Hon har inte säkrat några bevis via vården och hennes historia är skakig. 

Jag vet, har varit med om liknande. Enligt polisen skulle det vara 50/50 för en sexuellt utnyttjande dom. Något jag inte tyckte det var lönt att chansa på. Jag ville bara lägga det bakom mig så fort som möjligt.
  • Anonym (HhH)

Alkohol gör så att ens hämningar släpper, ens omdöme förvrids och, fula blir snygga och man vill gosa och mysa med tom främlingar. Vi är många som vaknat upp dagen efter med ångest över misstag. 

Nej, det var inte övergrepp eftersom det låter som att du var med på noterna hela vägen ut. Du kanske var flirtig och klängig på fyllan och killen trodde det var en inbjudan för mer. Att du var intresserad av honom. Bara för att du nu har baksmälleångest för era utbytta kroppsvätskor (det kanske han också har?) betyder inte att du behöver förstöra hans liv med anmälan om övergrepp. Du var full, acceptera det och gå vidare. 

• Anonym (...)

Snubben kanske också var full och har minnesluckor och anledningen till att han var borta när TS vaknade var att han skämdes över vem han vaknade upp hos och bara vill glömma det hela eftersom han aldrig skulle göra något med henne nykter. Båda borde anmäla.

• Anonym (E)

Jag har också varit packad och fått erbjudandet att få sällskap i taxin, man vet ju vart det leder så då har jag tackat nej, man är jäkligt naiv on man tror att det handlar om omtänksamhet

Jag skulle säga att han nog tog tillfället till sin fördel men han var nog inte nykter han heller och även om han är lite på "kan jag inte få följa med i taxin" så får man ju säga nej, jag tror inte att han hade tvingat sig in då ni ändå ses på måndag och han vill väl inte ses som någon idiot 

Jag hade inte anmält i din sits då du är såpass osäker på händelseförloppet, att du aldrig skulle legat med honom nykter är inte tillräckligt

• Anonym (Skitkille)
    Anonym (...) skrev 2025-10-11 17:15:16 följande:

Snubben kanske också var full och har minnesluckor och anledningen till att han var borta när TS vaknade var att han skämdes över vem han vaknade upp hos och bara vill glömma det hela eftersom han aldrig skulle göra något med henne nykter. Båda borde anmäla.

Nej, killen gjorde flera aktiva medvetna val, som att följa med i taxin, följa med upp i lägenheten och sedan följa efter in i sovrummet. Utan att vara ombedd om det.
    TS visste bara att hon måste hem.

Han hade också en förklaring att servera TS. Nej, om det stämmer som TS säger, så var han nyktrare och mer beräknande än hon.

Han kanske dröp av för att det hela var pinsamt, men min gissning är att han inte vågade möta TS på morgonen när hon nyktrat till och insåg situationen. 
  • baaa
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-10 14:12:03 följande:
    Övergrepp eller inte?

Hej, 

Jag var på en privat fest anordnad av kollegor för den avdelning jag arbetar på. Syftet var att fira en lukrativ framgång som skett i närtid. 

På festen fick jag i mig alldeles för mycket alkohol. Och nej; jag är inte alkoholist. Jag drack för mycket vid detta enskilda tillfälle helt enkelt. 

En av mina kollegor satt hela tiden med mig, gav mig komplimanger och allmänt smicker. Det gjorde mig glad. När jag kände att nu har jag druckit alldeles för mycket, det är dags att åka hem och jag sa att jag tyvärr måste bege mig hemåt erbjöd han sig att följa mig till taxin. Jag sa att det inte behövdes men han insisterade. I mitt påverkade tillstånd tänkte jag att det var omtänksamt av honom. När taxin kom hoppade han in i den med mig med intentionen att se till att jag kom hem ordentligt. När taxin anlände vid min adress följde han med mig ut och upp till min lägenhet. Jag var inte direkt klar i huvudet så han fick följa med. Vi satt i min soffa ett tag och pratade sen ville jag gå och lägga mig. Han följde mig till sovrummet och därifrån har jag fragmentariska minnen. Vi hade sex. 

Dagen efter vaknade jag och han var borta. Jag kände en oerhörd skam och försökte pussla ihop händelsen. Jag ångrade mig djupt för det här var ingen jag ville ha sex med öht. Jag hade ALDRIG låtit det ske i nyktert tillstånd. Jag kände mig lite som om han hade utnyttjat min sårbara situation. Som om han borde ha tänkt att jag var för berusad för att kunna fatta ett rationellt beslut. Men är i dagsläget tveksam; var det ett övergrepp eller inte?

så du var så pass full så du inte kunde prata och vad hände inne i sovrummet? du däckade och han passade på att ha sex med dig? eller hade ni sex i olika ställningar som du gick med på 15 minuter? 
  • Zorrorro

Kollegan ser att du är så full att han erbjuder hjälp hem o in i lägenheten.  Om en person är så full så är det inte ok att inleda ett sexuellt närmande.  Det är ett utnytjande.  

• Zorrorro
    Anonym (...) skrev 2025-10-11 17:15:16 följande:

Han gick till henne. Han såg att hon var full o behövde hjälp att ta sig hem, var han så klar i huvudet borde han ha fattat att det inte är ok att ha sex med någon som är halvt medvetslös. 
  • Anonym (HhH)
    Zorrorro skrev 2025-10-12 12:57:00 följande:

Kollegan ser att du är så full att han erbjuder hjälp hem o in i lägenheten.  Om en person är så full så är det inte ok att inleda ett sexuellt närmande.  Det är ett utnytjande.  

I så fall har mer än halva befolkningen blivit utsatta för övergrepp, män som kvinnor. One night stands är väldigt populära på helgens krogrunda, bara så att du vet.

Påstår du att fulla kvinnor inte får ha sex? Förbjuder du påverkade kvinnor att ha sex? Vill du införa lag på det? 

Låter inte ens som att TS var så packad att hon inte kunde ha sagt nej, eller bytt plats i soffan. Hon var medveten nog att hon hade druckit sin sista drink och ville hem, samt kommer ihåg allt från början till slut. Så nej, hon var inte ens i närheten av att ha vart black out drängfull. Hon var rund under fötterna och kände sig smickrad av uppskattningen av kollegan, så pass att hon tyckte det var en bra idé att låta han få komma in i hemmet. 

Svar på tråden Övergrepp eller inte?