• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Anonym (obehagligt)

Positivt.

Kan dölja sig vem som helst i såna heltäckande kläder (män, mördare, terrorister).

• Xenia
    Rataxes skrev 2025-10-14 11:53:10 följande:
    Tänk, det fanns en tid i historien då vänstern stred för kvinnors rättigheter, inte islamistiska mäns plågeri av kvinnor.
    jag tycker att kvinnorna själv ska bestämma, inte staten.

eller anser du att alla kvinnor med hijab också är plågade av män?
  • Xenia
    jontebula skrev 2025-10-14 13:08:33 följande:

Vill vi ha massa människor som går runt med massa kläder där man bara ser ett par mörka ögon ? 

Jag vill verkligen inte det!

Det är mycket jag inte vill, men jag anser inte att jag har rätt att slippa allt jag ogillar.
  • Anonym (Thor)
    När politiker riktar in sig på en minoritet som knappt finns, handlar det inte om praktiska verkliga problem eller kvinnors rättigheter, utan om rasistisk signalpolitik. Ett förbud drabbar inte en samhällsfara, utan en enskild grupp kvinnor vars klädval blir grogrund för misstänkliggörande. Det handlar så klart om att markera mot islam och hetsa mot muslimer, inte att skydda någon.

Rasism och islamofobi gömmer sig ofta bakom språk om "integration" och "säkerhet" men i grunden är det samma gamla reflex: att peka ut "muslimer" som hotet. Ett demokratiskt samhälle värnar individens frihet, även rätten att klä sig på sätt som majoriteten inte förstår eller delar. Att kräva tvång till avklädning i frihetens namn är en motsägelse som underminerar de värden Sverige påstår sig stå för.
  • Anonym (Komplicerat)
    Rataxes skrev 2025-10-14 11:53:10 följande:
    Tänk, det fanns en tid i historien då vänstern stred för kvinnors rättigheter, inte islamistiska mäns plågeri av kvinnor.
    Tänk att det fanns en tid då högern ansåg att staten ska lägga sig i så lite som möjligt i medborgarnas liv.
  • Anonym (x)
    Xenia skrev 2025-10-14 11:32:10 följande:

I somras bodde jag utomlands. Jag såg unga kvinnor (som inte var trådsmala) i korta shorts och urringade linnen och jag tänkte "klä på dig". Jag såg muslimska kvinnor i heltäckade svarta kläder och tänkte "klä av dig". Men poängen är att alla fick klä sig som de  ville. Var en del kvinnor tvingade att täcka sig så vet vi inte det. De var vana vid att klä sig så och en del skulle känna sig för avklädda annars.

Jag gillar inte tanken att staten ska bestämma hur kvinnor ska klä sig.

Talibanerna har inte bara synpunkter på kvinnors klädsel utan även på mäns. Män får inte bära västerländska kläder som jeans och shorts. Och de måste bära skägg. Tänk om staten skulle kräva att alla män är slätrakade, för att inte visa att de är muslimer. Det var därför flickorna inte fick bära långa kjolar i skolan, eftersom det visade att de var muslimer.

Det kanske är den verkliga orsaken till att Ebba Busch vill förbjuda burqa och niqab. Därigenom visar kvinnorna (frivilligt eller ofrivilligt) att de är muslimer, och det ogillar många. Blir nästa steg att förbjuda hijab?

Intressant reflektion om när du bodde utomlands.
  • Anonym (Pälle)

Jag gillar det.

Ser spännade ut och drömmer om att ha sex med kvinna i burka.
    Skulle vara sååååå spännade.

• Rataxes
    Anonym (Komplicerat) skrev 2025-10-14 20:44:53 följande:
    Tänk att det fanns en tid då högern ansåg att staten ska lägga sig i så lite som möjligt i medborgarnas liv.
    Tänk att högern fortfarande anser att man får ta ansvar för sitt eget handlande, t.ex att göra sig oanställningsbar inte innebär att man kan gråta sig till ersättning för att man inte vill följa klädkoden på en arbetsplats.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Komplicerat)
    Rataxes skrev 2025-10-15 05:57:37 följande:
    Tänk att högern fortfarande anser att man får ta ansvar för sitt eget handlande, t.ex att göra sig oanställningsbar inte innebär att man kan gråta sig till ersättning för att man inte vill följa klädkoden på en arbetsplats.
    Men det gäller ju inte endast muslimska kvinnor. Har aldrig läst om någon i burka eller niqab som beklagat sig då dessa inte brukar "få" arbeta av sina män/sin familj. 
  • Xenia
    Rataxes skrev 2025-10-15 05:57:37 följande:
    Nu handlade inte Ebba Buschs förslag om arbetsplatser utan om offentliga platser, gator,  torg och butiker.

Som sagt, hur stort är problemet?

- Hur många kvinnor går i burka och niqab?
    - Blir de fler? Eller blir de tvärtom färre?
    - Vilka är de, varifrån kommer de?

Burka använda i Afghanistan och Pakistan. De som kommer därifrån vågar kanske inte ta av den, de är rädda för talibanerna, att någon ska skvallra för de och det drabbar deras släktingar i hemlandet.

Niqab används i Saudiarabien och andra länder runt Persiska viken. Tänk om en rik schejk besöker Sverige som turist med sina fyra fruar i niqab som gärna vill shoppa. Ska polisen komma och gripa dem då, vilken skandal!
Svar på tråden Niqab, slöja mm