• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Anonym (T)
    Gullvivor skrev 2025-10-13 13:13:43 följande:

Så tröttsamt att det fortfarande av många anses vara förtryck att bära mer kläder, och frihet att bära mindre.
    Extra tröttsamt med skitpartier som KD som försöker göra allt i sin makt för att göra livet surt för muslimer i Sverige. 
    Men vad hade man förväntat sig av KD-Ebba egentligen? Usch.

Det finns fyra muslimska länder enbart i Europa: Turkiet, Kosovo, Albanien och Bosnien om man vill leva i ett samhälle som domineras av islam.
  • Jemp
    Postman skrev 2025-10-21 07:20:06 följande:
    Undrar också hur man då ska ändra trycket på dessa flickor och kvinnor. Gör man inget ropas det patriarkat och kvinnoförtryck, gör man försök till att ändra det så ropas det nästan detsamma igen, staten ska inte lägga sig i och det är kvinnoförtryck. Fascinerande. 
    Gör nåt åt männen istället då.
    Att dölja ett förtryck (slippa se kvinnor i burka) är inte samma sak som att minska det.
  • Anonym (Anna)
    Jemp skrev 2025-10-21 08:39:12 följande:
    Gör nåt åt männen istället då.
    Att dölja ett förtryck (slippa se kvinnor i burka) är inte samma sak som att minska det.

Och att inte säga nej till det är att acceptera förtrycket. 

• Gullvivor
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 17:31:41 följande:

För er som är mot förbud av niqab och burka. Visa en enda kvinna som har på sej det frivilligt där det inte finns en man i bakgrunden eller en regering som lagstiftat om det.

Hur kan man ha missat att niqab (även burka i vissa fall, men främst niqab) blivit mer populärt bland yngre tjejer? Något de även pratar öppet om, och då är det inte bara i Sverige utan andra europeiska länder, Kanada, Storbritannien osv.
    Men det kanske är deras pappor och män som hotat dem och tvingat dem göra sådant content på sina sociala medier? 
  • Anonym (Mango)
    Anonym (T) skrev 2025-10-21 07:58:22 följande:
    Det finns fyra muslimska länder enbart i Europa: Turkiet, Kosovo, Albanien och Bosnien om man vill leva i ett samhälle som domineras av islam.

I Albanien och Kosovo är det sällsynt med niqab, en del muslimska kvinnor bär hijabs men väldigt många har ingenting. I Kosovo är det förbjudet på offentliga skolor. Så Kosovo är mer emot religiösa symboler än Sverige.

Dessutom följer de flesta muslimer där inte alla andra religiösa påbud om antal böner, alkohol etc heller utan följer bara några traditioner. Vad jag har hört, är samhällena väldigt integrerade och ingen bryr sig riktigt om vilken religion någon tillhör för det finns få extremister. 

• Anonym (T)
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-21 11:21:39 följande:

I Albanien och Kosovo är det sällsynt med niqab, en del muslimska kvinnor bär hijabs men väldigt många har ingenting. I Kosovo är det förbjudet på offentliga skolor. Så Kosovo är mer emot religiösa symboler än Sverige.

Dessutom följer de flesta muslimer där inte alla andra religiösa påbud om antal böner, alkohol etc heller utan följer bara några traditioner. Vad jag har hört, är samhällena väldigt integrerade och ingen bryr sig riktigt om vilken religion någon tillhör för det finns få extremister. 

Det finns gott om muslimska länder i Afrika och Asien om man tycker att dessa fyra länder är för muslim-light och man vill leva i ett samhälle dominerat av islam.
  • Anonym (Anna)
    Gullvivor skrev 2025-10-21 10:45:56 följande:
    Hur kan man ha missat att niqab (även burka i vissa fall, men främst niqab) blivit mer populärt bland yngre tjejer? Något de även pratar öppet om, och då är det inte bara i Sverige utan andra europeiska länder, Kanada, Storbritannien osv.
    Men det kanske är deras pappor och män som hotat dem och tvingat dem göra sådant content på sina sociala medier?

En rättfärdig muslim får inte visa sitt ansikte. Dom får heller inte avbildas eller vara med på film. Ingen rättfärdig muslimsk kvinna skulle tillåtas att vara med på nätet. Inte ens fullt täckt. Straffen är hårda om en kvinna skulle göra något sådant. 

Dom kvinnor du hänvisar till representerar inte vad sån här klädsel står för. Dom kanske ser det som sin mission att göra burka och niqab allmänt accepterade, men det är större sannolikhet att dom gör det för att bli kända och bli ett namn på nätet. Med tanke på att många av dom dessutom visar sitt ansikte i tutorials hur man klär på sej kan man fråga sej om dom ens har dom här kläderna mer än på nätet. 

• Anonym (Snögubben)

Om täckande klädsel bärs av förtryck är det inte bra, men risken om det förbjuds är att den förtryckta inte får lämna hemmet överhuvudtaget. Då missar man målet, tycker jag!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Snögubben) skrev 2025-10-21 12:11:25 följande:

Om täckande klädsel bärs av förtryck är det inte bra, men risken om det förbjuds är att den förtryckta inte får lämna hemmet överhuvudtaget. Då missar man målet, tycker jag!

Jag tror tyvärr man missar målet även om det är lagligt. Dom här kvinnorna är aldrig utan ?beskydd?. 
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 20:17:27 följande:

Nej, jag är ingen tankeläsare. Gissar att du ser dej som det. 

Jag har inte sagt någonting om kvinnans rätt att välja vad hon vill ha på sej. Det finns massor av länder där man kan på sej niqab och burka om man vill. Det står en helt fritt att välja att bosätta sej där om det är viktigt. Ett förbud i Sverige har ingenting med att rädda en stackars kvinna som inte vill att göra. Tror du är smart nog att inse att problemet med dom plaggen ligger på en helt annan nivå än att det är något kvinnor väljer att bära av fri vilja. 

Men du som vet, överbevisa mej och visa en enda kvinna som utan krav från sin kultur, religion eller män självmant valt att ta på sej burka eller niqab. Och här gillas inte någon som burit det sedan urminnes tider, någon som valt att ta på sej set av egen vilja för att dom tycker det är ett bra eller snyggt plagg. 

Du kan inte bevisa något och inte jag heller. Ingen av oss är tankeläsare. Men jag gör att försök att förstå dessa kvinnor, det gör inte du.

Om någon skulle försöka bestämma över hur jag ska klä mig så skulle jag blir rasande, vare sig det var staten eller min man. Om dessa kvinnor klär sig så pga sina förtryckande makar, så är förstås risken att de inte alls får gå ut om dessa kläder förbjuds.

Vi är alla påverkade av vår familj, kultur (eller religion om vi har någon). Inbillar du dig att du är helt fristående, och har kommit på alla dina tankar alldeles själv?
Svar på tråden Niqab, slöja mm