Anonym (Anna) skrev 2025-10-20 20:17:27 följande:
Nej, jag är ingen tankeläsare. Gissar att du ser dej som det.
Jag har inte sagt någonting om kvinnans rätt att välja vad hon vill ha på sej. Det finns massor av länder där man kan på sej niqab och burka om man vill. Det står en helt fritt att välja att bosätta sej där om det är viktigt. Ett förbud i Sverige har ingenting med att rädda en stackars kvinna som inte vill att göra. Tror du är smart nog att inse att problemet med dom plaggen ligger på en helt annan nivå än att det är något kvinnor väljer att bära av fri vilja.
Men du som vet, överbevisa mej och visa en enda kvinna som utan krav från sin kultur, religion eller män självmant valt att ta på sej burka eller niqab. Och här gillas inte någon som burit det sedan urminnes tider, någon som valt att ta på sej set av egen vilja för att dom tycker det är ett bra eller snyggt plagg.
Du kan inte bevisa något och inte jag heller. Ingen av oss är tankeläsare. Men jag gör att försök att förstå dessa kvinnor, det gör inte du.
Om någon skulle försöka bestämma över hur jag ska klä mig så skulle jag blir rasande, vare sig det var staten eller min man. Om dessa kvinnor klär sig så pga sina förtryckande makar, så är förstås risken att de inte alls får gå ut om dessa kläder förbjuds.
Vi är alla påverkade av vår familj, kultur (eller religion om vi har någon). Inbillar du dig att du är helt fristående, och har kommit på alla dina tankar alldeles själv?