• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • KillBill
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-25 22:29:38 följande:
    Finns det hundratals nunnor? Kan du ge mig en källa på det? Jag hittar någon uppgift att det finns 200 nunnor och munkar, dvs. hundra eller färre nunnor troligtvis.

Ja det finns fler än hundra nunnor i sverige. I Sverige finns ett tiotal nunnekloster men bara 4 munkkloster.  Nedan har du en lista med kloster:

Nunnekloster i Sverige

Katolska:

Birgittasystrarna i Vadstena

Heliga Hjärtas Kloster

Jesu Marias Kloster

Elisabetsystrarna

Karmelitnunnorna (OCD)

Protestantiska:

Alsike kloster

Helige Franciskus systraskap

Linköpings kloster

Mariadöttrarna av den evangeliska Mariavägen

Uppståndne Frälsarens systraskap

Munkkloster i Sverige

Katolska:

Mariavalls kloster

Den Helige Benedictus kloster

Ortodoxa:

Heliga Treenighetens kloster

Protestantiska:

Östanbäcks kloster

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Brastart) skrev 2025-10-25 16:40:57 följande:
    Du säger kvinnor kvinnor kvinnor hela tiden men det gäller väl alla? Ingen ska få ha på sig plagget i offentlig miljö. Det är inget könskrig väl? Eller läste jag så slarvigt att hon vill att det bara ska förbjudas för kvinnor? Det låter märkligt men kanske. Kan inte påstå att jag lusläste.

Hur känner du att det är relaterat till mullor och talibaner? Jag är inte riktigt med på din koppling där.

Jag skriver "kvinnor" eftersom Ebba Busch riktat in sig på kvinnors klädsel.

Det är relativt få länder i världen där staten bestämmer vilka plagg en kvinna får eller inte får bära och de flesta av dessa styrs av mullor eller talibaner. Sverige bör inte bli ett av dem. Vi lever i ett fritt och frihetligt land där staten inte ska bestämma över vad kvinnor får eller inte får bära.

• KillBill
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-26 11:13:58 följande:

Hittar ingen exakt info om detta, 8-12 i Birgittaordern, 13 i ett av två Benediktinkloster och så finns det några fler kloster. Men inte en chans att det finns hundratals. 

Nunnedoket är en slags uniform som väljs av dessa 50?? nunnor i Sverige. Personerna utövar sin religion fritt även innan de blir nunnor, doket symboliserar bara att de flyttar in på klostret och deltar i livet och arbetet där. Att vara nunna är ett slags yrke. Ingen tvingar dem direkt eller indirekt att bära detta plagg, ingen påstår att de är slampor som hamnar i helvetet om de inte tar på sig doket. 

Du har fel. Att vara nunna är inte ett yrke, det är ett religiöst kall och en livsform. När en kvinna väljer att bli nunna ses det som att hon är trolovad med Gud, och det är ett andligt, livslångt åtagande. Att lämna klosterlivet betraktas som ett svek mot Gud, eftersom hon då bryter sina löften om kyskhet, lydnad och fattigdom. Historiskt har kyrkan sett på detta ungefär som på skilsmässor, det har inte setts med blida ögon.
  • Anonym (T)
    KillBill skrev 2025-10-25 13:58:35 följande:

Som jag har påpekat i flera inlägg tidigare, bör lagstiftningen riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt är frågan principiell: ska svensk lag behandla alla trosuppfattningar lika,  eller inte? Den rör också grundläggande frihetliga värderingar: ska staten bestämma vad kvinnor får eller inte får bära?

De som vill att staten ska förbjuda vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.

Så, du vill inte få dessa kulturella uttryck ur vårt samhälle. OK.

Själv säger jag förbjud skiten. Samhället skickar en signal till att de som vill leva enligt dessa kulturella regler att de inte behöver komma hit och är de redan här så behöver de lämna.

Finns ingen anledning att visa acceptans för det burka symboliserar.

Frihetliga värderingar? Jag gissar att du tyckte precis tvärtom när det gällde sexköpslagstiftningen.
  • Anonym (T)

Och vi behöver inte gå omvägen via "ska gå att identifiera" och "nunnor" för att låtsas vara fina i kanten.

Bara säg det rakt ut: avarterna av islam vill vi inte ha i vårt samhälle. Dess avarter skall motarbetas var än de dyker upp med alla till buds stående medel.

• KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 16:21:32 följande:

Du citerar på ett sätt som gör det svårt att förstå vad du vill säga.

Jag bad dig visa exempel på när 9?åriga flickor tvingas bära burka eller niqab, men i inlägg #172 länkar du till en text om en kvinna i Mellanöstern som tvingats bära chador från nio års ålder alltså inte burka eller niqab. Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka eller niqab?

Sedan kan jag inte se att du har svarat mig på vad det är för skillnaden mellan chador och en nunnedräkt (se bilder nedan). tacksam om du svarar med egna ord och inte gåänom att hänvisa tillo tidigare inlägg. 

PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel  både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra  som ska bestraffas 

• KillBill
    Anonym (T) skrev 2025-10-26 12:21:20 följande:
    Frihetliga värderingar? Jag gissar att du tyckte precis tvärtom när det gällde sexköpslagstiftningen.

Nej, jag tycker att sexköpslagen är bra. Den riktar sig mot grunden till problemet  alltså dem som köper sex och inte mot säljarna, som oftast är den svagare parten.

Samma princip bör gälla när det handlar om burka och niqab. Det är de som tvingar kvinnor att bära dessa plagg som ska straffas, inte kvinnorna själva. Att rikta lagstiftning mot dem som bär plaggen riskerar att straffa offren istället för förövarna.

Om burka och niqab förbjuds är det mycket troligt att kvinnor som frivilligt bär dem i praktiken skulle förhindras från att lämna hemmet, vilket knappast kan betraktas som önskvärt för dem som vill hjälpa dessa kvinnor.

• Anonym (obehagligt)
    KillBill skrev 2025-10-26 12:37:24 följande

Samma princip bör gälla när det handlar om burka och niqab. Det är de som tvingar kvinnor att bära dessa plagg som ska straffas, inte kvinnorna själva. Att rikta lagstiftning mot dem som bär plaggen riskerar att straffa offren istället för förövarna.

Låter bra, men fullkomligt omöjligt att genomföra, och helt verkningslöst eftersom få kvinnor skulle våga anmäla tvång. Sen har jag svårt att tro att något parti ( åtminstone på vänstersidan ) skulle våga genomföra en sån lag. För många väljare som kan bli upprörda och en viss beröringsskräck i att våga ställa krav på invandrare i rädsla för att allt som görs ses som rasistiskt. 

Som det ser ut nu, är det Saudiarabien och diverse islamister som fortsätter styra reglerna för kvinnors klädsel i Sverige. Många kvinnor får hårdare regler än de haft i sitt hemland.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-26 12:27:35 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 16:21:32 följande:

Du citerar på ett sätt som gör det svårt att förstå vad du vill säga.

Jag bad dig visa exempel på när 9?åriga flickor tvingas bära burka eller niqab, men i inlägg #172 länkar du till en text om en kvinna i Mellanöstern som tvingats bära chador från nio års ålder alltså inte burka eller niqab. Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka ell'er niqab?

Sedan kan jag inte se att du har svarat mig på vad det är för skillnaden mellan chador och en nunnedräkt (se bilder nedan). tacksam om du svarar med egna ord och inte gåänom att hänvisa tillo tidigare inlägg. 

PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel  både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra  som ska bestraffas 

Du har fått ett svar.

personligen tycker jag att religion är korkat och att kvinnor blir nunnor för att de tror på korkade sagor men du vet att det är stor skillnad på att ha nunnedräkt och tvingas slöja, burka, niqab p.g.a kollektivt hedersförtryck och kyskhetslagar men det är som att du måse låtsas att det är själva plagget det handlar om och inte orsaken till varför man bär dem.

"PS. Min utgångspunkt är klar: Det är tvång kring kvinnors och flickors klädsel  både förbud mot vissa plagg och krav på att bära andra  som ska bestraffas "

Jag tycker inte att det låter inte särskilt trovärdigt när du försöker finta bort att vissa har krav på sej att bära viss klädsel.

"Betyder det att du saknar exempel på att barn från nio år tvingas bära burka ell'er niqab?"

Är det något med texten jag citerade du inte förstår?
    tror du att något med Islamic Shariah i rubriken bara är tomma ord?

ClumsySmurf skrev 2025-10-25 14:12:09 följande:
    Hur mycket du än dribblar så blir det inte jämförbart med "nunnor"
    What Age Must a Female Wear Niqab? - Morals and Advocacy - Islamic Shariah - Alukah.net

It is unquestionable that a female must begin covering by the age of puberty. What is not agreed upon is what exact age that is. Some say that covering commences the day of her first menstrual cycle, others say at the first sign of pubic hairs. Those weak in iman (faith) will look at the kafir system's designation of "teenager" as the age of puberty, i.e. they use the age 13. In all situations, Muslims are to use the Prophet's example for guidance. The Prophet married 'Aisha before she had reached puberty and consummated the marriage when she was approximately 9 years old. We do not know precisely what he used to determine that she reached puberty, and we don't even know the exact age that he consummates the marriage, so the issue of puberty is not necessarily a clear cut age to be applied universally to all, but a recognition of the change to woman from child. The earliest pregnancy recorded was that of a seven year old girl, and we know that a menstrual cycle does not have to start before some are capable of becoming pregnant. May Allah Subhanahu wa Ta?ala, guide each parent to adequately prepare the daughter in time. Amin.

------

Some Guidelines for Preparing a Child for Hijaab:

It is encouraged that as soon as the child is able to walk, she does not wear clothes that resemble the kafr, and that she should always have her knees and as much as possible of the arms and legs covered when leaving the house or having guests over.

She should be taught modesty in behavior and dress from the cradle.

It is ideal to sew small jilbabs (light overcoats) and khimaar (head/neck/chest covering) for the young Muslimah, properly preparing her for full coverage at puberty. It is actually less fitnah on the parent to dress her in the simple attire of a Muslim, as compared to looking for fashionable clothes in a shopping mall.

At the age of 7, the parent should order her to pray Salah, and of course, she must be wearing Hijaab (the entire head and body covering) for the Salah.

By the age of 10, her parents may and should punish her for missing fard (obligatory) Salah, and once again, she must be wearing Hijaab to perform Salah.

When she reaches puberty, insha'Allah, she will wear niqab (literally: draw the khimaar over her face).

By the age of puberty, she should already be used to wearing Hijaab (which is in her fitrah [natural state] to be covered).

en.alukah.net/Shariah/0/5778/

• Anonym (Thor)
    Anonym (obehagligt) skrev 2025-10-26 18:34:22 följande:
    Låter bra, men fullkomligt omöjligt att genomföra, och helt verkningslöst eftersom få kvinnor skulle våga anmäla tvång. Sen har jag svårt att tro att något parti ( åtminstone på vänstersidan ) skulle våga genomföra en sån lag. För många väljare som kan bli upprörda och en viss beröringsskräck i att våga ställa krav på invandrare i rädsla för att allt som görs ses som rasistiskt. 

Som det ser ut nu, är det Saudiarabien och diverse islamister som fortsätter styra reglerna för kvinnors klädsel i Sverige. Många kvinnor får hårdare regler än de haft i sitt hemland.
    Rasister och islamister är som tvillingar som tappades bort på BB, uppvuxna i olika länder men med samma favoritfärg: svartvitt. De tillhör olika läger, men båda älskar förbud och att tala om för andra hur de ska leva.

Rasisten sitter hemma och varnar för kvinnor i slöja medan islamisten sitter hemma och skriker om västerländska värderingar där kvinnor går halvnakna. Båda blir rasande om någon säger att kvinnor får göra som de vill. Kort sagt: två olika uniformer, samma skräck för mänskliga fri- och rättigheter. 

Om de någonsin skulle mötas på en öde ö utan internet, skulle de nog börja bygga varsin mur, för säkerhets skull. Sen skulle de kanske upptäcka att de har så mycket gemensamt att de nästan kunde grunda ett gemensamt parti: KD, SD eller Partiet för renhet och förbud.
  • Anonym (T)
    KillBill skrev 2025-10-26 12:37:24 följande:

Nej, jag tycker att sexköpslagen är bra. 

Precis. Då sitter skon på andra foten.

Så mycket för "frihetliga värderingar" och "kvinnans rätt att välja".
  • Anonym (obehagligt)
    Anonym (Thor) skrev 2025-10-26 19:39:03 följande:
    Rasister och islamister är som tvillingar som tappades bort på BB, uppvuxna i olika länder men med samma favoritfärg: svartvitt. De tillhör olika läger, men båda älskar förbud och att tala om för andra hur de ska leva.

Rasisten sitter hemma och varnar för kvinnor i slöja medan islamisten sitter hemma och skriker om västerländska värderingar där kvinnor går halvnakna. Båda blir rasande om någon säger att kvinnor får göra som de vill. Kort sagt: två olika uniformer, samma skräck för mänskliga fri- och rättigheter. 

Om de någonsin skulle mötas på en öde ö utan internet, skulle de nog börja bygga varsin mur, för säkerhets skull. Sen skulle de kanske upptäcka att de har så mycket gemensamt att de nästan kunde grunda ett gemensamt parti: KD, SD eller Partiet för renhet och förbud.

Den bet inte på mig. Jag är varken rasist eller man. Jag tänker mer på de kvinnor som blir tvingade, medan du förutsätter att alla bär det frivilligt. Jag tycker mer synd om de som lever under hot och skräck från omgivningen. Du skyddar bara den del av kvinnor som vill bära det frivilligt, men glömmer av de som inte vill.

Om det hade gått att omsätta i praktiken hade Kill Bills förslag varit att föredra. Det kan jag dock lova att ni aldrig kommer kunna genomföra. Därför är förslaget tandlöst.

• nattuw
    KillBill skrev 2025-10-26 12:37:24 följande:

Nej, jag tycker att sexköpslagen är bra. Den riktar sig mot grunden till problemet  alltså dem som köper sex och inte mot säljarna, som oftast är den svagare parten.

Sexköpslagen gör inte det den påstås göra. Som lagen ser ut idag står polisen och lyssnar i brevlådan medan verksamheten fortsätter.

Om lagens syfte vore att skydda prostituerade (givet då att man anser att prostituerad alltid är offer som måste skyddas) skulle lagen förbjuda prostitution vilket skulle ge polisen en möjlighet att sparka in dörren och omedelbart stoppa verksamheten.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-26 11:59:26 följande:
    Du har fel. Att vara nunna är inte ett yrke, det är ett religiöst kall och en livsform. När en kvinna väljer att bli nunna ses det som att hon är trolovad med Gud, och det är ett andligt, livslångt åtagande. Att lämna klosterlivet betraktas som ett svek mot Gud, eftersom hon då bryter sina löften om kyskhet, lydnad och fattigdom. Historiskt har kyrkan sett på detta ungefär som på skilsmässor, det har inte setts med blida ögon.
    Vilket gör att det de som söker sig till ett kloster för att bli nunna måste gör ett eget och medvetet val innan de får ta på sig nunnedräkten. Samma tröskel finns inte för de dräkter som förslaget till förbud gäller.

Jag bortser då från personers som av någon anledning köper sig en nunnedräkt på Buttericks. Men även där kan vi nog utgå från att risken för ett tvång att bära en nunnedräkt är negligerbar.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-27 23:04:40 följande:
    Sexköpslagen gör inte det den påstås göra. Som lagen ser ut idag står polisen och lyssnar i brevlådan medan verksamheten fortsätter.

Om lagens syfte vore att skydda prostituerade (givet då att man anser att prostituerad alltid är offer som måste skyddas) skulle lagen förbjuda prostitution vilket skulle ge polisen en möjlighet att sparka in dörren och omedelbart stoppa verksamheten.
    Det är förstås en risk att sexhandeln flyttar till andra arenor, men enligt Brå har lagen haft viss effekt. Flera länder har, efter att ha studerat Sveriges modell, infört liknande lagstiftning. Bland dessa finns Norge, Island, Frankrike, Irland, Israel och Kanada.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-27 23:22:35 följande:
    Det är förstås en risk att sexhandeln flyttar till andra arenor, men enligt Brå har lagen haft viss effekt. Flera länder har, efter att ha studerat Sveriges modell, infört liknande lagstiftning. Bland dessa finns Norge, Island, Frankrike, Irland, Israel och Kanada.
    När de för några år sedan intervjuade en kvinnlig forskare på radion var hennes slutsats att det inte fanns några bevis för att den svenska sexköpslagen gjorde någon nytta. Så det mesta tyder på att dagens sexköpslag är en urvattnad kompromiss som inte hjälper utsatta människor.

Svensk polis verkar dessutom totalt oförmögna att nysta upp grupperingar som ägnar sig åt trafficing samtidigt som de fått till uppgift att jaga människor som vill titta på internetporr (köp av sexuella tjänster på distans)...
Svar på tråden Niqab, slöja mm