• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • Anonym (Komplicerat)

Det är komplicerat. 

Å ena sidan har vi religionsfrihet och dessa kläder är ett uttryck för deras religion, om än extrem. 

Å andra sidan, om vi bortser från att man inte får gå naken överallt så får man faktiskt klä sig hur man vill i Sverige. För många år sedan var det en man i Stockholm som gick klädd i shorts och sandaler året runt och han hade definitivt inte en vältränad kropp så det var inte direkt snyggt att se. Men, han fick gå så utan problem. 

Jag personligen gillar varken niqab eller burka då det är, för mig, ett tecken på extremism och fundamentalism och jag gillar inte extremister eller fundamentalister oavsett livsåskådning eller åsikter. Det spelar ingen roll om det är religion, politiska åsikter eller tex veganism. 

I fallet med fundamentalistiska islamister då ser jag hellre kvinnor i heltäckande än att de inte får gå ut alls, som i talibanernas Afghanistan. Där man dessutom anser att kvinnor nu ska täcka ena ögat eftersom man bara behöver ett öga för att kunna se. 

Hur ska man kunna nå dessa kvinnor om de inte kan få gå utanför dörren? 

• Jemp
    Deacon skrev 2025-10-13 19:27:47 följande:
    Definitivt. Det lägger istället pressen på män som kräver att kvinnorna ska dölja sig. Krav som inte skulle ha stöd i lagen och kvinnorna kan vägra med hänvisning till att det är ett lagbrott. Alternativt kan ju hennes gubbe, pappa eller kusin ta diskussionen med polisen.
    Själv är jag ju snarare orolig för mer isolering av de som faktiskt är förtryckta.
    Och nytt förtryck för de som valt sin klädsel frivilligt. 
  • nattuw
    Anonym (Miss Amin) skrev 2025-10-13 10:45:37 följande:

Att staten inte skall lägga sig i medborgarnas kläder så länge det inte handlar om ett brott mot ett uniforms- eller maskeringsförbud.

Förtryck löses varken av ett förbud mot Burka eller ett förbud mot minikjolar.
  • Xenia
    Anonym (Miss Amin) skrev 2025-10-13 10:45:37 följande:
    Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Jag tycker det är ett populistiskt förslag av Ebba Busch att förbjuda niqab och burqa. 

Just på gator och torg borde man få ha vilket ytterplagg man vill. I skolor, på univeristet och på jobb däremot så borde de förbjudas eftersom de försvårar kommunikationen.

Hur stort är f ö problemet, hur många kvinnor går omkring i burqa/niqab?

Har inte polisen viktigare saker att göra än att jaga kvinnor i dessa kläder?

Slöja/hijab täcker ju bara håret så det vill väl inte ens Ebba Busch förbjuda.
  • Xenia

Frankrike är f ö ett avskräckande exempel, inget föredöme. Där förbjöds burkini, som inte täcker ansiktet. Bara att bära något som visade att man var muslim var förbjudet. Så nu skulle muslimska kvinnor som ville bada i något mer heltäckande köras bort från badstranden.

Flickor i statliga skolor fick inte ens bära långa kjolar, eftersom det visade att de var muslimer.

Nej, det är sannerligen ett nytt förtryck - från staten riktat mot flickor/kvinnor.

• Anonym (Komplicerat)
    Xenia skrev 2025-10-13 23:07:11 följande:
    Jag tycker det är ett populistiskt förslag av Ebba Busch att förbjuda niqab och burqa. 

Just på gator och torg borde man få ha vilket ytterplagg man vill. I skolor, på univeristet och på jobb däremot så borde de förbjudas eftersom de försvårar kommunikationen.

Hur stort är f ö problemet, hur många kvinnor går omkring i burqa/niqab?

Har inte polisen viktigare saker att göra än att jaga kvinnor i dessa kläder?

Slöja/hijab täcker ju bara håret så det vill väl inte ens Ebba Busch förbjuda.
    De flesta gångerna jag sett det är när jag jobbade i Kista (Stockholmsförort med köpcentrum på norrsidan där det finns många muslimer för de som inte vet) samt enstaka gånger i Skärholmen (Stockholmsförort med köpcentrum på södra sidan). Så gott som aldrig inne i centrala Stockholm. 
  • Anonym (Mej)

Men blir inte bara resultatet att de tjejerna då inte tillåts gå ut öht? 

• Anonym (Mej)

Det måste väl i så fall bli ett maskeringsförbud för att det ska funka juridiskt. Så då ryker tomtemasker, halloweenutklädnader mm också. Trist för furries. lisebergskaniner och sportmaskotar. 

• Gullvivor
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-13 20:18:59 följande:
    Du valde att enbart skriva mer kläder, som om det vore mer kläder i allmänhet, vilket det ju självklart inte var. Det är en lögn att påstå.
    Vad dessa klädesplagg symboliserar ( förtryck) bemötte du inte alls. Det gör du inte nu heller.
    Med tanke på ämnet i tråden så är det väl ganska uppenbart att jag syftar på modest klädsel och inte att någon kvinna tar på sig en vinterjacka en vinterdag? Eller kände du bara för att tjafsa? 

Du har inte bett mig bemöta någonting? Och nej, dessa klädesplagg symboliserar inte alls förtryck.
  • Anonym (Jaha)
    Gullvivor skrev 2025-10-14 08:23:21 följande:
    Med tanke på ämnet i tråden så är det väl ganska uppenbart att jag syftar på modest klädsel och inte att någon kvinna tar på sig en vinterjacka en vinterdag? Eller kände du bara för att tjafsa? 

Du har inte bett mig bemöta någonting? Och nej, dessa klädesplagg symboliserar inte alls förtryck.
    Nej, skälet till att du uttryckte dig vagt, var för att fultolka och spela ner betydelsen. 
    Och att svara att du inte tycker att dessa plagg symboliserar förtryck är inte att bemöta. Det är fortfarande så att många är av den åsikten, och därför finns debatten. Att fultolka och inte bemöta kommer inte att bidra till någon förändring eller mer positiv inställning. Om det nu är något du verkligen önskar.
Svar på tråden Niqab, slöja mm