• Anonym (Fy farao)

Han vill inte hjälpa mig

Hej jag vill lätta mitt hjärta jag har tyvärr ingen stans att ventilera. Även om det var för ett tag sen men det svider än. Det var i slutet av augusti. Jag hade haft otrolig smärta i ryggen känndes som en förlossning var inte gravida eller skulle födda. I alla fall Från morgon till eftermiddag. Nästa dag händer samma sak. Jag frågade min man om han kunde köra mig till akuten. Han vägrade jag fick gå till akuten. Hade inga pengar för att åka med en taxi och tyckte inte det var så illa för att ringa ambulans. Tog imot smärta som påminner om när man ska födda. Ungefär var 5 minut. Så en promenad från oss till akuten ska ta 20 minuter. Tog 40 minuter. Kom in under en smärt våg som gjorde så ont att jag inte kunde prata med receptionisten. Fick vänta så länge. När jag tillslut fick komma in på ett rum hade smärtan försvunnit. Fick göra några tester i alla fall. Doktorn Misstänker njursten. Fick också boka om sanningen för att det inte fungerar för honom. För att då var det läggning rutiner.  Som han tydligen inte kunde göra. Tydligt. 

• Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-10 11:39:43 följande:

Och en ambulans hade nog kommit innan dessa 40min hade gått.>

Var inte så säker på det... 
  • EpicF
    Anonym (Wtf?!) skrev 2025-11-10 12:00:28 följande:

Ja självklart ska man inte gå om man har svår smärta. Tycker det är väldigt märkligt att ens partner inte anger skäl, utan vägrar. Det i kombination med att hon måste boka om tiden för scanning för att han inte vill lägga barnen själv, ger misstanken att han inte bryr sig och är en idiot. 

Vad läskigt det låter att få ett så intensivt smärtanfall på en gång. Min var mer som ts, fick först lätta kramper på höger sida men gick rätt fort (ca 2 timmar)  till att bli intensiva. Nu blir jag lite rädd att jag ska få det igen och få så där intensivt snabbt som du fick. 

TS
    Nästa gång ta en ambulans, eller kräv pengar till taxi om han vägrar. Det är bra att göra scanningen för att se att allt är ok. Avboka inte för hans skull, han gjorde ju inget för din skull!

Jag tycker det är väldigt märkligt att man som partner överhuvudtaget vägrar att. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-10 16:12:41 följande:
    Ambulans ska man få om man är i behov av prehospital vård. Om ts klarar att ta sig till akuten på annat sätt är hon inte i behov av prehospital vård. 

Dessutom hade det förmodligen tagit betydligt längre tid att vänta på en ambulans än att ta sig till akuten på annat sätt. 

Och nej, man får heller inte förtur på akuten för att man kommer in med ambulans. 

Svår smärta är ett vidt begrepp, men det kanske du inte viste 🤔

Råden är vid svär/extrem smärta att ringa ambulansen även utan illamående, feber eller kräkas.

Kan du inte sjukvårdens råd?

EpicF skrev 2025-11-10 16:14:13 följande:
    Var inte så säker på det... 

Med den smärtan att inte kunna prata, så är det troligt det var mycket snabbare.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Fy farao)
    Anonym (Fy farao) skrev 2025-11-09 14:43:59 följande:
    Han vill inte hjälpa mig

Hej jag vill lätta mitt hjärta jag har tyvärr ingen stans att ventilera. Även om det var för ett tag sen men det svider än. Det var i slutet av augusti. Jag hade haft otrolig smärta i ryggen känndes som en förlossning var inte gravida eller skulle födda. I alla fall Från morgon till eftermiddag. Nästa dag händer samma sak. Jag frågade min man om han kunde köra mig till akuten. Han vägrade jag fick gå till akuten. Hade inga pengar för att åka med en taxi och tyckte inte det var så illa för att ringa ambulans. Tog imot smärta som påminner om när man ska födda. Ungefär var 5 minut. Så en promenad från oss till akuten ska ta 20 minuter. Tog 40 minuter. Kom in under en smärt våg som gjorde så ont att jag inte kunde prata med receptionisten. Fick vänta så länge. När jag tillslut fick komma in på ett rum hade smärtan försvunnit. Fick göra några tester i alla fall. Doktorn Misstänker njursten. Fick också boka om sanningen för att det inte fungerar för honom. För att då var det läggning rutiner.  Som han tydligen inte kunde göra. Tydligt. 

Hej allihopa. Min förklaring till varför jag inte tog någon ambulans var för att smärtan kom i vågor så jag tyckte det inte var så allvarligt. Men fy antagligen när jag väl kom in på rummet och gått på toa för miljonte gången måste jag fått ut njur stenarna som plågat mig då.  Skannern visa också 2 små stenar som jag tog för inte så länge sedan. Kan intyga att det var fler tal gånger jag va på väg att kräkas. I vänt rummet samtidigt som jag upptäckte att gå kändes bättre för smärtan istället för att stå eller sitta still och ta smärtan.
  • Anonym (Wtf?!)
    EpicF skrev 2025-11-10 16:16:42 följande:
    Jag tycker det är väldigt märkligt att man som partner överhuvudtaget vägrar att. 
    Ja jag håller absolut med om det. Med en sån partner klarar man sig bättre utan en partner. Det låter helt sjuk.
  • Anonym (Du har det liv du väljer varje dag)
    EpicF skrev 2025-11-10 16:16:42 följande:
    Ja vem vill ha en sån? 

Jag har tagit hand om och kört vilt främmande personer från gatan till akuten när de hade ont så kan inte min partner göra det för mig då är det slut. Finns inget att diskutera ens om mannen är en sån shitty person i grunden.
  • klyban
    Anonym (Fy farao) skrev 2025-11-10 20:49:04 följande:
    Hej allihopa. Min förklaring till varför jag inte tog någon ambulans var för att smärtan kom i vågor så jag tyckte det inte var så allvarligt. Men fy antagligen när jag väl kom in på rummet och gått på toa för miljonte gången måste jag fått ut njur stenarna som plågat mig då.  Skannern visa också 2 små stenar som jag tog för inte så länge sedan. Kan intyga att det var fler tal gånger jag va på väg att kräkas. I vänt rummet samtidigt som jag upptäckte att gå kändes bättre för smärtan istället för att stå eller sitta still och ta smärtan.
    Då var ju det bra med en promenad med denna infon, och kanske du inte ska vara så irriterad längre på din partner nu då?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    Anonym (Fy farao) skrev 2025-11-10 20:49:04 följande:
    Du bruksr oftast hjälpa att gå för många men den typ av smärta. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-11 08:33:29 följande:
    Då var ju det bra med en promenad med denna infon, och kanske du inte ska vara så irriterad längre på din partner nu då?
    Självklart ska ts vara irriterad på sin partner som VÄGRADE hjälpa henne! En sådan partner är inte värt ett skit! 

Personligen hade jag var förbannad och visat honom var dörren var! 
Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig