• Anonym (Fy farao)

Han vill inte hjälpa mig

Hej jag vill lätta mitt hjärta jag har tyvärr ingen stans att ventilera. Även om det var för ett tag sen men det svider än. Det var i slutet av augusti. Jag hade haft otrolig smärta i ryggen känndes som en förlossning var inte gravida eller skulle födda. I alla fall Från morgon till eftermiddag. Nästa dag händer samma sak. Jag frågade min man om han kunde köra mig till akuten. Han vägrade jag fick gå till akuten. Hade inga pengar för att åka med en taxi och tyckte inte det var så illa för att ringa ambulans. Tog imot smärta som påminner om när man ska födda. Ungefär var 5 minut. Så en promenad från oss till akuten ska ta 20 minuter. Tog 40 minuter. Kom in under en smärt våg som gjorde så ont att jag inte kunde prata med receptionisten. Fick vänta så länge. När jag tillslut fick komma in på ett rum hade smärtan försvunnit. Fick göra några tester i alla fall. Doktorn Misstänker njursten. Fick också boka om sanningen för att det inte fungerar för honom. För att då var det läggning rutiner.  Som han tydligen inte kunde göra. Tydligt. 

• Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-13 18:49:48 följande:

Berätta vad halmgubben att smärta är individuellt är ett argument för?
    Eller svarar du med en fråga igen?
    TS beskrivning lät bra mer dramatiskt än vanligt, sen i och för sig kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Det är inget argument utan ett konstaterande att smärta är individuellt eftersom du verkar ha missat den detaljen.

Och sjukvården med den första beskrivningen berättar ambulans.
    Eller försöker du säga att du står över sjukvårdens rekommendationer?
    En fråga till du svarar med en fråga istället.

Nej, ts första beskrivning av sin smärta berättar inte alls automatiskt ambulans. Däf had du fel. Helt fel dessutom. Ytterst sällan att "sjukvården" faktiskt rekommenderar eller beställer ambulans när man har smärta och behöver komma till akuten. 

Och vet du varför? Jo, för att ambulansen oftast behövs för mer AKUTA tillfällen och att det ofta tyvärr är lång väntetid på ambulans. 

Din ad hominem berättar att du tror dig förnedra  mig är ett argument, men går inte på så simpla argumentationstekniker.

Och tror du någon går på din "omsorg" du försöker hävda? :whistle:

Nej, min "ad homien" är som tidigare sagt enbart omsorg över din hälsa. Men du gör precis som du vill. 

Det är ingen argumentationsteknik att bry sig och visa omsorg. Där har du fel (igen). 

Ja, det är många som "går på" min omsorg. Jag jobbar trots allt i ett omsorgsyrke och visar omsorg daglige för främmande människor. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-14 17:35:51 följande:
    Det är inget argument utan ett konstaterande att smärta är individuellt eftersom du verkar ha missat den detaljen.

Och sjukvården med den första beskrivningen berättar ambulans.
    Eller försöker du säga att du står över sjukvårdens rekommendationer?
    En fråga till du svarar med en fråga istället.

Nej, ts första beskrivning av sin smärta berättar inte alls automatiskt ambulans. Däf had du fel. Helt fel dessutom. Ytterst sällan att "sjukvården" faktiskt rekommenderar eller beställer ambulans när man har smärta och behöver komma till akuten. 

Och vet du varför? Jo, för att ambulansen oftast behövs för mer AKUTA tillfällen och att det ofta tyvärr är lång väntetid på ambulans. Nej, min "ad homien" är som tidigare sagt enbart omsorg över din hälsa. Men du gör precis som du vill. 

Det är ingen argumentationsteknik att bry sig och visa omsorg. Där har du fel (igen). 

Ja, det är många som "går på" min omsorg. Jag jobbar trots allt i ett omsorgsyrke och visar omsorg daglige för främmande människor. 

Vad är halmgubben om att smärtan är individuell?
    För vi vet att TS berättade att smärtan var mycket svår initialt.

Sen sure, fick vi reda på annat senare att det inte var så illa.
    Dock kvarstår att med berättelsen så var ambulans enligt sjukvårdens råd.

Lugnt, du anser dig stå över sjukvården och inte heller första gången det skett :lol:

Mer ad hominem berättar att du försöker inbilla dig min person är ett argument för sak.
    Ledsen, för det är omöjligt att bli ett argument för sak.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-14 20:51:23 följande:

Fortfarande, ingen halmgubbue. Vara ett konstaterande på något du tydligen fattar. 

Nej, ts talade om hur hennes smärta upplevdes. Ända det berättar är precis hur hennes smarta upplevs. Inte att den "var mycket svårt initialt". 

Nej, det var inte prat om ambulans enligt "sjukvårdens" rekommendationer. 

Förövrigt, vet du ens vad en rekommendation betyder? 🤔

Lugnt, du anser dig stå över sjukvården och inte heller första gången det skett :lol:

Nej, det gör jag inte. Läs om och (försök) läs rätt. 

Mer ad hominem berättar att du försöker inbilla dig min person är ett argument för sak.

Nej, min sk "ad homien" berättar enbart att jag bryr mig om hälsan till en helt främmande person på familjeliv. Det finns inget att argumentera om.

Och det är inget som skulle kunna "bli ett segument för sak". 
  • Anonym (x)
    Anonym (Wtf?!) skrev 2025-11-13 18:48:08 följande:

Hur går det ts?
    Ingen ursäkt eller ånger över att ni ska separera?

I vilket fall som helst så hoppas jag att han inte försöker spela offer i det hela. Glöm inte vad som hände dagen du hade smärta.

Det finns risk att han försöker få dig till att vara boven, så skriv  upp händelsen så du aldrig glömmer anledningen till att ni separerar. Det är lätt att glömma sånt efter ett tag.

Undrar också hur det går.
  • Anonym (Anna)

Vissa män förstår inte sådant tyvärr..

• klyban
    EpicF skrev 2025-11-14 20:59:21 följande:
    Fortfarande, ingen halmgubbue. Vara ett konstaterande på något du tydligen fattar. 

Nej, ts talade om hur hennes smärta upplevdes. Ända det berättar är precis hur hennes smarta upplevs. Inte att den "var mycket svårt initialt". 

Nej, det var inte prat om ambulans enligt "sjukvårdens" rekommendationer. 

Förövrigt, vet du ens vad en rekommendation betyder? 🤔

Nej, det gör jag inte. Läs om och (försök) läs rätt. 

Nej, min sk "ad homien" berättar enbart att jag bryr mig om hälsan till en helt främmande person på familjeliv. Det finns inget att argumentera om.

Och det är inget som skulle kunna "bli ett segument för sak". 

Visst är det en halmgubbe för oss alla som förstår att smärta är individuellt.
    Dock var TS berättelse om mycket svår smärta, som vi sen fick reda på var inte som den först beskrivningen.

Du ansåg att ambulans inte var en sak med den första beskrivningen, dock berättar sjukvården vi den beskrivningen att ambulansen är en rekommendation i sjukvården.
    Försöker du säga det INTE är och du vet bättre än dom?

Ad hominem är ad hominem och inget argument för sak.
    Försöker du säga att min person är ett argument?(För det vore riktigt komiskt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-14 21:27:12 följande:

Dock var TS berättelse om mycket svår smärta, som vi sen fick reda på var inte som den först beskrivningen.

Ingen halmgubbe. 

Och ja, alla utom DU verkar förstå att smärta är individuellt. Till och med "sjukvården" vet det. 

Ts berättade hur hon upplevdes smärta. Om det var svår eller inte vet varken du eller jag, eftersom inte skrev något om det. 

Ts smärta avtog. Vilket är helt normalt, men det innbär inte att ts första upplevelse om smärtan var "fel". 

Du ansåg att ambulans inte var en sak med den första beskrivningen, dock berättar sjukvården vi den beskrivningen att ambulansen är en rekommendation i sjukvården.

Ja, eftersom ts klarade att ta sig till akuten på ege hand utan att behöva prehospital vård (du vet vad prehospital vård innebär va?! 🤔) så hade en väntan på ambulans gjort att ts skulle få vänta ännu mera på vård. 

Och där hade med stor sannerlikhet "sjukvården" också hållt med. De rekommenderar inte ambulans om det inte är absolut nödvändigt och akut. Vilket det inte var i ts fall, eftersom hun fick till att gå till akuten. Även om det tog längre tid än det normalt skulle ha tagit. 

Jag vet bättre än dig och jag vet, tillskillnad från dig, hur det 112 samt 1177 fungerar i Sverige. 

Ts hade inte fått ambulans för att hennes man vägrar köra henne. Hon hade kanske kunnat få sjuktransport med taxi, men då även det dragit ut på tiden.  

Var är ens att argumentera om?

Detta hände i slutet av augusti, finns inget som kan ändra det faktum att ts inte var i behov av prehospital vård och därmed inte ambulans. Mycket bättre att ambulansen fanns tillgänglig för först akuta uppdrag, eller kanske fick till att koncentrera sig på det akuta uppdrag de förmodligen var pä  

Ad hominem är ad hominem och inget argument för sak.
    Försöker du säga att min person är ett argument?(För det vore riktigt komiskt.)

Nej, jag har aldrig påstått att du person skulle vara ett argument. Jag skrev faktiskt motsatsen till det. 

Min "ad homien" (förmodligen inte ens rätt utryck eftersom det INTE är någon argumentation) handlar om omsorg och att bry sig. Dvs jag visar omsorg och bryr mig om en vilt främmande persons hälsa. 

Det finns (fortfarande) inte något att ens argumentera om. 

Om du vill tro det, så helt ok. Men det är ingen argumentationsteknik eftersom det är något att argumentera om! Seriöst, är det så svårt för dig att förstå? 

Är du så upptagen av ditt egna ego att du alltid tror att det är argumentstion om din person när någon visar omsorg och bryr sig? 
    Stackars de i din närhet isåfall. De kan inte ha det lätt. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-14 22:24:02 följande:
    Ingen halmgubbe. 

Och ja, alla utom DU verkar förstå att smärta är individuellt. Till och med "sjukvården" vet det. 

Ts berättade hur hon upplevdes smärta. Om det var svår eller inte vet varken du eller jag, eftersom inte skrev något om det. 

Ts smärta avtog. Vilket är helt normalt, men det innbär inte att ts första upplevelse om smärtan var "fel". 

Ja, eftersom ts klarade att ta sig till akuten på ege hand utan att behöva prehospital vård (du vet vad prehospital vård innebär va?! 🤔) så hade en väntan på ambulans gjort att ts skulle få vänta ännu mera på vård. 

Och där hade med stor sannerlikhet "sjukvården" också hållt med. De rekommenderar inte ambulans om det inte är absolut nödvändigt och akut. Vilket det inte var i ts fall, eftersom hun fick till att gå till akuten. Även om det tog längre tid än det normalt skulle ha tagit. 

Jag vet bättre än dig och jag vet, tillskillnad från dig, hur det 112 samt 1177 fungerar i Sverige. 

Ts hade inte fått ambulans för att hennes man vägrar köra henne. Hon hade kanske kunnat få sjuktransport med taxi, men då även det dragit ut på tiden.  

Var är ens att argumentera om?

Detta hände i slutet av augusti, finns inget som kan ändra det faktum att ts inte var i behov av prehospital vård och därmed inte ambulans. Mycket bättre att ambulansen fanns tillgänglig för först akuta uppdrag, eller kanske fick till att koncentrera sig på det akuta uppdrag de förmodligen var pä  
    Nej, jag har aldrig påstått att du person skulle vara ett argument. Jag skrev faktiskt motsatsen till det. 

Min "ad homien" (förmodligen inte ens rätt utryck eftersom det INTE är någon argumentation) handlar om omsorg och att bry sig. Dvs jag visar omsorg och bryr mig om en vilt främmande persons hälsa. 

Det finns (fortfarande) inte något att ens argumentera om. 

Om du vill tro det, så helt ok. Men det är ingen argumentationsteknik eftersom det är något att argumentera om! Seriöst, är det så svårt för dig att förstå? 

Är du så upptagen av ditt egna ego att du alltid tror att det är argumentstion om din person när någon visar omsorg och bryr sig? 
    Stackars de i din närhet isåfall. De kan inte ha det lätt. 

Ingen vet vad halmgubben om att smärta är individuell är ett argument för.
    Kommer argumentet snart, för min person är inte ett argument.

Den initiala beskrivningen berättade om mycket svår smärta och där talet försvann gå tog evigheter.
    Sen fick vi en uppdatering som berätta den inte riktigt var så hög.

Och sjukvården rekommenderar ambulans vid svår smärta.
    Anser du dig stå över deras rekommendationer, för det vore ju inte första gången du inbillat dig veta bättre än sjukvården, du vet vattkoppor och droppsmitta, och ett helt gäng till mindre.

Så varför tror du att du vet bättre än sjukvården.

Själv fått en ambulans när inte min partner kunde köra mig och akut och med svår smärta som liknar denna som först blev beskriven.

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 11:21:09 följande:

Ingen vet vad halmgubben om att smärta är individuell är ett argument för.
    Kommer argumentet snart, för min person är inte ett argument.

Det finns inget att argumentera om, eftersom smärta är individuellt. Vad du upplever som svår smärta kan en annan uppleva som milda smärta. Och vise versa. 

Förstår inte du det?

Den initiala beskrivningen berättade om mycket svår smärta och där talet försvann gå tog evigheter.

Nej, den initiala beskrivningen berättar att ta upplevdes "otroligt smärta" och att den kändes som en förlossning. Om den upplevdes svår eller hanterbar framkommer inte.

Sedan berättade hon att smärtan avtog en del. Vilket är fullt normalt och inget som indikerar på att den inte skulle vara "riktigt så hög". 

Och sjukvården rekommenderar ambulans vid svår smärta.
    Anser du dig stå över deras rekommendationer, för det vore ju inte första gången du inbillat dig veta bättre än sjukvården, du vet vattkoppor och droppsmitta, och ett helt gäng till mindre.

Smärta är individuellt. Det finns inget allmänt om vad svårt smärta är och när man bör åka ambulans. Allt är individuellt. Vilket är "sjukvården" vet. Både 112, 1177, vårdcentralen etc. 

Men du verkar inte ha greppet det ännu. Märkligt. 

Nej, jag står över deras rekommendationer. Men jag vet till skillnad från dig, vad en rekommendation är. 

Har ts vattkoppor och droppsmitta? Det var nytt information. Ser inte att hon har skrivit något om att hon skulle ha det.... så du får visa var hon skiver det. 

Var har jag påstått det? 

Men för din info, så gör jag inte. Men vet lika mycket

Själv fått en ambulans när inte min partner kunde köra mig och akut och med svår smärta som liknar denna som först blev beskriven.

Du fick ambulans för att du just så var i behov av prehospital vård i form av smärtlindring. Inte för att din partner är en idiot och inte kunde köra dig. 

Ts hade inte det behovet. Dvs, ni hade inte likadan upplevelse av era smärtor även om båda kan ses som svår smärta. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-15 16:19:10 följande:
    Det finns inget att argumentera om, eftersom smärta är individuellt. Vad du upplever som svår smärta kan en annan uppleva som milda smärta. Och vise versa. 

Förstår inte du det?

Nej, den initiala beskrivningen berättar att ta upplevdes "otroligt smärta" och att den kändes som en förlossning. Om den upplevdes svår eller hanterbar framkommer inte.

Sedan berättade hon att smärtan avtog en del. Vilket är fullt normalt och inget som indikerar på att den inte skulle vara "riktigt så hög". 

Smärta är individuellt. Det finns inget allmänt om vad svårt smärta är och när man bör åka ambulans. Allt är individuellt. Vilket är "sjukvården" vet. Både 112, 1177, vårdcentralen etc. 

Men du verkar inte ha greppet det ännu. Märkligt. 

Nej, jag står över deras rekommendationer. Men jag vet till skillnad från dig, vad en rekommendation är. 

Har ts vattkoppor och droppsmitta? Det var nytt information. Ser inte att hon har skrivit något om att hon skulle ha det.... så du får visa var hon skiver det. 

Var har jag påstått det? 

Men för din info, så gör jag inte. Men vet lika mycket. Du fick ambulans för att du just så var i behov av prehospital vård i form av smärtlindring. Inte för att din partner är en idiot och inte kunde köra dig. 

Ts hade inte det behovet. Dvs, ni hade inte likadan upplevelse av era smärtor även om båda kan ses som svår smärta. 

Ingen vet vad ditt argument är för din halmgubbe som alla vet och att smärta är individuellt.
    kommer argumentet med halmgubben snart?

Den initiala beskrivningen berättade om svår smärta och där tal och gång var svårt påverkad och inte ens fungerande i smärtan.
    Sen kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Dock med den initiala beskrivningen så rekommenderar sjukvården ambulans.
    Försöker du säga sjukvården har fel?

För min del var smärtan som TS beskrivning av smärtan, och fanns ingen tvekan att de skulle skicka ambulans.

Och TS hade behov av hjälp, partner gav ingen och som först beskrivit så hade ambulans varit korrekt att ringa.
    Men sen kom förtydliga och då var inte ambulans lika nödvändig.

Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig