• Anonym (Fy farao)

Han vill inte hjälpa mig

Hej jag vill lätta mitt hjärta jag har tyvärr ingen stans att ventilera. Även om det var för ett tag sen men det svider än. Det var i slutet av augusti. Jag hade haft otrolig smärta i ryggen känndes som en förlossning var inte gravida eller skulle födda. I alla fall Från morgon till eftermiddag. Nästa dag händer samma sak. Jag frågade min man om han kunde köra mig till akuten. Han vägrade jag fick gå till akuten. Hade inga pengar för att åka med en taxi och tyckte inte det var så illa för att ringa ambulans. Tog imot smärta som påminner om när man ska födda. Ungefär var 5 minut. Så en promenad från oss till akuten ska ta 20 minuter. Tog 40 minuter. Kom in under en smärt våg som gjorde så ont att jag inte kunde prata med receptionisten. Fick vänta så länge. När jag tillslut fick komma in på ett rum hade smärtan försvunnit. Fick göra några tester i alla fall. Doktorn Misstänker njursten. Fick också boka om sanningen för att det inte fungerar för honom. För att då var det läggning rutiner.  Som han tydligen inte kunde göra. Tydligt. 

• Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 16:35:23 följande:

Ingen vet vad ditt argument är för din halmgubbe som alla vet och att smärta är individuellt.
    kommer argumentet med halmgubben snart?

DET FINNS INGET ARGUMENT. MAN KAN INTE ARGUMENTERA OM SMÄRTA EFTERSOM DET ÄR INDIVIDUELLT. 

Jag vet att detta är svårt för dig att ta in, men du kanske kan be ChatGPT att förenkla för dig. 

Den initiala beskrivningen berättade om svår smärta och där tal och gång var svårt påverkad och inte ens fungerande i smärtan.
    Sen kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Nej, det ts berättade var att hon upplevde "otroligt smärta" och att det kändes som en förlossning. Om det en svår smärta eller inte framkommer aldrig. 

Uppdateringen berättade att smärta avtog. Det är normalt. Men det innebär inte att man inte hade svår/otrolig (eller hur man väljer att beskriva) smärta innan. 

Dock med den initiala beskrivningen så rekommenderar sjukvården ambulans.

Vet du en rekommendation är?🤔
    Jag börjar tro att du inte ved vad der betyder. Kan det vara fallet?! 🤔

Försöker du säga sjukvården har fel?

Var skrev jag att sjukvården har fel? 

Och mer intressant, vad har de fel om? Det glömde du att berätta.... 

För min del var smärtan som TS beskrivning av smärtan, och fanns ingen tvekan att de skulle skicka ambulans.

Ja, din smärta var säkert som ts beskrev sin.

Men eftersom smärta är individuellt (vilket också alla inkl sjukvården vet, alla utom du dock) så hade inte ni samma upplevelse om smärtans svårighetsgrad. 

Du tyckte att den var svår, och beskrev det för 112/1177 (eller var du ringde). De skickade ambulans så att du kunde få prehospital vård i form av smärtlindring. 

Ts hade inte samma behov som dig och ringde därför 112 eller 1177. 

Jag fick ambulans när jag hade brutit ankeln så illa att benet stack ut och behövde stjälkas (pga det fick jag ambulanstransport, dock inte med blåljus till min stora besvikelse 😂).
    Jag kände egentligen aldrig någon smärta pga ett adrenalinrusch. Men jag morfin i ambulansen, och blev tyvärr hög som ett hus och flörtade med alla (inkl all personal jag mötte på sjukhuset) 😂 Jag tål nämligen inte morfin så bra. 

Och TS hade behov av hjälp, partner gav ingen och som först beskrivit så hade ambulans varit korrekt att ringa.
    Men sen kom förtydliga och då var inte ambulans lika nödvändig.

Nej, korrekta hade varit att ringa taxi om ens idiot till tror inte vill hjälpa. 

Däremot om man bedömt sina egna smärtor så svåra att man är i stort behov av akut smärtlindring, då ska man ringa ambulans (eller ja, 1177 helst som då kan rekvireras ambulans). 

Varken du eller jag bestämmer om ts hade behov av ambulans eller rinte. 

• klyban
    EpicF skrev 2025-11-15 16:58:52 följande:
    DET FINNS INGET ARGUMENT. MAN KAN INTE ARGUMENTERA OM SMÄRTA EFTERSOM DET ÄR INDIVIDUELLT. 

Jag vet att detta är svårt för dig att ta in, men du kanske kan be ChatGPT att förenkla för dig. 

Den initiala beskrivningen berättade om svår smärta och där tal och gång var svårt påverkad och inte ens fungerande i smärtan.
    Sen kom uppdateringen som berättade det inte var så illa.

Nej, det ts berättade var att hon upplevde "otroligt smärta" och att det kändes som en förlossning. Om det en svår smärta eller inte framkommer aldrig. 

Uppdateringen berättade att smärta avtog. Det är normalt. Men det innebär inte att man inte hade svår/otrolig (eller hur man väljer att beskriva) smärta innan. Vet du en rekommendation är?🤔
    Jag börjar tro att du inte ved vad der betyder. Kan det vara fallet?! 🤔
    Var skrev jag att sjukvården har fel? 

Och mer intressant, vad har de fel om? Det glömde du att berätta.... 

För min del var smärtan som TS beskrivning av smärtan, och fanns ingen tvekan att de skulle skicka ambulans.

Ja, din smärta var säkert som ts beskrev sin.

Men eftersom smärta är individuellt (vilket också alla inkl sjukvården vet, alla utom du dock) så hade inte ni samma upplevelse om smärtans svårighetsgrad. 

Du tyckte att den var svår, och beskrev det för 112/1177 (eller var du ringde). De skickade ambulans så att du kunde få prehospital vård i form av smärtlindring. 

Ts hade inte samma behov som dig och ringde därför 112 eller 1177. 

Jag fick ambulans när jag hade brutit ankeln så illa att benet stack ut och behövde stjälkas (pga det fick jag ambulanstransport, dock inte med blåljus till min stora besvikelse 😂).
    Jag kände egentligen aldrig någon smärta pga ett adrenalinrusch. Men jag morfin i ambulansen, och blev tyvärr hög som ett hus och flörtade med alla (inkl all personal jag mötte på sjukhuset) 😂 Jag tål nämligen inte morfin så bra. Nej, korrekta hade varit att ringa taxi om ens idiot till tror inte vill hjälpa. 

Däremot om man bedömt sina egna smärtor så svåra att man är i stort behov av akut smärtlindring, då ska man ringa ambulans (eller ja, 1177 helst som då kan rekvireras ambulans). 

Varken du eller jag bestämmer om ts hade behov av ambulans eller rinte. 

SÅ du berättar att det inte finns ett argument i att smärta är individuellt, så varför sade du det som det vore för?

En rekommendation är en rekommendation och rekommendationen är att man kan ringa ambulans för svår smärta och misstänkt njursten.
    Försöker du berätta att rekommendationen om ambulans inte finns?
    Och försöker du då säga du vet bättre än sjukvårdens rekommendationer?

Vi vet redan taxi inte var en möjlighet och pga TS berättade det inte var :whoco5:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-15 17:05:18 följande:

SÅ du berättar att det inte finns ett argument i att smärta är individuellt, så varför sade du det som det vore för?

Äntligen har du fattat! Halleluja 👏

Då kanske också kan förstå att jag jar skrivit att det skulle vara ett argument. 

Det går inte att argumentet om något som är individuellt. 

En rekommendation är en rekommendation och rekommendationen är att man kan ringa ambulans för svår smärta och misstänkt njursten.

Ja, är en rekommendation. Men VAD betyder en rekommendation? Vet du det? 

Till skillnad från dig så vet jag att en rekommendation är just en rekommendation och inget måste. Man bedömer själv hur svår/stark smärta och man bestämmer själv om man vill följa rekommendationen med ambulans. 

Ja, om man misstänker eller vet att man har njursten, har stark (stark är ett annat ord för svår) ihållande (dvs den går inte över med ex alvedon) smärta, feber (38° eller högre), sjukdomskänsla (också individuellt) och man inte kan tömma blåsa då är det rekommenderat med ambulans, men inte ett måste. Kan man ta sig till akuten på annat sätt så gör man det. 

Nu har dock inte ts skrivit att hon hade något av detta. 

Vi vet redan taxi inte var en möjlighet och pga TS berättade det inte var :whoco5:

Ja, för ts var det inte möjligt eftersom hon inte hade pengar. Men jag påstod heller inte det. Däremot så har jag nämnt att hon hade kanske kunnat få sjuktransport (det är samma som taxi, bara att man inte betalar fill taxa och man kan oftast få det på faktura. Ordnas av 112/1177. 

Men generellt så är det korrekta att ringa efter taxi om ens idiot till partner inte kan köra en till akuten (alt jourvårdcentral/lätt akut). Förstod inte du det? 🤔🤦?♀️

Att man har en idiot till partner är inte en indikation på att man ska få ambulans. Att ens partner av någon anledning inte kan köra är heller ingen indikation på att man ska få ambulans. 

Du vet (eller du borde veta) ambulans är till för akuta fall och där man är i behov av prehospital vård och kan man på annat sätt ta sig till vården så rekomenderas det att man gör det. Just för att man inte ska ta upp en ambulans onödvändigt. 

Prehospital vård är akut vård som ges utanför sjukhus.
  • EpicF
    Anonym (Anna) skrev 2025-11-14 21:09:59 följande:

Vissa män förstår inte sådant tyvärr..

Finns även kvinnor som inge heller gör det. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-15 18:32:48 följande:
    Äntligen har du fattat! Halleluja 👏

Då kanske också kan förstå att jag jar skrivit att det skulle vara ett argument. 

Det går inte att argumentet om något som är individuellt. 

Ja, är en rekommendation. Men VAD betyder en rekommendation? Vet du det? 

Till skillnad från dig så vet jag att en rekommendation är just en rekommendation och inget måste. Man bedömer själv hur svår/stark smärta och man bestämmer själv om man vill följa rekommendationen med ambulans. 

Ja, om man misstänker eller vet att man har njursten, har stark (stark är ett annat ord för svår) ihållande (dvs den går inte över med ex alvedon) smärta, feber (38° eller högre), sjukdomskänsla (också individuellt) och man inte kan tömma blåsa då är det rekommenderat med ambulans, men inte ett måste. Kan man ta sig till akuten på annat sätt så gör man det. 

Nu har dock inte ts skrivit att hon hade något av detta. Ja, för ts var det inte möjligt eftersom hon inte hade pengar. Men jag påstod heller inte det. Däremot så har jag nämnt att hon hade kanske kunnat få sjuktransport (det är samma som taxi, bara att man inte betalar fill taxa och man kan oftast få det på faktura. Ordnas av 112/1177. 

Men generellt så är det korrekta att ringa efter taxi om ens idiot till partner inte kan köra en till akuten (alt jourvårdcentral/lätt akut). Förstod inte du det? 🤔🤦?♀️

Att man har en idiot till partner är inte en indikation på att man ska få ambulans. Att ens partner av någon anledning inte kan köra är heller ingen indikation på att man ska få ambulans. 

Du vet (eller du borde veta) ambulans är till för akuta fall och där man är i behov av prehospital vård och kan man på annat sätt ta sig till vården så rekomenderas det att man gör det. Just för att man inte ska ta upp en ambulans onödvändigt. 

Prehospital vård är akut vård som ges utanför sjukhus.

Sagt samma varje gång och undrat vad halmgubbe var ett argument för, det visade sig vara ointressant information utan argumentation värde.
    Men ändå skrev du något som inte betyder något.
    Och då kommer vi till punkten varför skrev du något sm var betydelselöst för?
    För TS beskrev mycket svår smärta, så svår att en ynka promenad tar40min och att hon tappade talförmågan.
    Så varför skrev du då något som inte har någon betydelse?
    För hennes upplevda smärta var ju beskriven, även om vi senare fick reda på det inte var så illa. som först beskrivet.

Vid en sådan beskriven smärta ska/kan man ringa ambulans enligt sjukvården(Och speciellt när närstående inte kan eller vill köra.), varför försöker du säga du vet bättre för?
    För enda svaret vore att jo, du borde nog ringt ambulans i aktuellt situation.
    Men sen kom uppdateringen, men den kunde du aldrig veta om innan den kom.

Så varför säger du dig veta bättre än sjukvården för?
    För du opponerade dig mot rådet sjukvården ger och som jag återgav Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 11:11:59 följande:

Sagt samma varje gång och undrat vad halmgubbe var ett argument för, det visade sig vara ointressant information utan argumentation värde.

Trodde du förstod att det inte finns något argument eller halmgubbe eftersom smärta är individuellt?! Hade tydligen fel där... 

För de allra flesta så betyder "individuell smärta" just att den är individuell. Att man kan jämföra med andra. Det absolut ingen betydelselös punkt eller ointressant information. 
    Men man kan inte argumentera om det, då det fortfarande inte finns något att argumentera om. 

För TS beskrev mycket svår smärta, så svår att en ynka promenad tar40min och att hon tappade talförmågan.
    För hennes upplevda smärta var ju beskriven, även om vi senare fick reda på det inte var så illa. som först beskrivet.

Ts beskrev smärtan "otroligt smärta i ryggen kändes spm en förlossning". Inte svår. Inte stark. Utan otrolig. 

Att en normal 20min promenad tar 40min med "otroligt smärta" är inte ett dugg konstigt. Men inte heller smdet indikerar på att ts måste ha ambulans. 

Ja, ts beskrev sin smärta vid tidspunkten. Sedan beskrev hon att smärtan avtog en aning, när hon hade kommit till akuten, dvs en annan tidpunkt. 

Inget i det säker att det första beskrivningen av smäetan var fel. Vilket du prövar att bevisa... 

Allt jag skrivit har en betydelse. Att du inte förstår det är ditt problem. 

Vid en sådan beskriven smärta ska/kan man ringa ambulans enligt sjukvården(Och speciellt när närstående inte kan eller vill köra.), varför försöker du säga du vet bättre för?

Nu var vi här igen. Smärta är individuell. En rekommendation är inget måste. 

Ja, man kan ringa ambulans (eller man ringer snarare 112/1177 som rekvirerar ambulans om det finns behov) om man upplever att man behöver det. Ts upplevde inte att det var ett behov, därför ringde hon inte. Och det är helt ok. 

Och nej, man får inge ambulans för att man inte har någon som köra. Man för ambulans om man behöver prehospital vård. 

Jag har aldrig skrivit att jag vet bättre. Ts bedömde att hon inte behövde ambulans, utan kunde ta sig till akuten själv. Det var hennes bedömning i det aktuella länet. Ts är dem som känner sin kropp bäst pch kan göra en korrekt bedömning utifrån hennes upplevelse. 

Varför tror du att DU skulle veta bättre om ts kropp än hon själv? 

Var har skrivit det att jag vet bättre än sjukvården?

Nej, jag opponerar inte mot sjukvården råd. Men jag vet och förstår, till skillnad från dig, att en råd, en rekommendation är något man inte måste följa. Det är frivilligt att följa den rekommendationen då den inte är en lag.
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-16 14:12:39 följande:
    Trodde du förstod att det inte finns något argument eller halmgubbe eftersom smärta är individuellt?! Hade tydligen fel där... 

För de allra flesta så betyder "individuell smärta" just att den är individuell. Att man kan jämföra med andra. Det absolut ingen betydelselös punkt eller ointressant information. 
    Men man kan inte argumentera om det, då det fortfarande inte finns något att argumentera om. 

Ts beskrev smärtan "otroligt smärta i ryggen kändes spm en förlossning". Inte svår. Inte stark. Utan otrolig. 

Att en normal 20min promenad tar 40min med "otroligt smärta" är inte ett dugg konstigt. Men inte heller smdet indikerar på att ts måste ha ambulans. 

Ja, ts beskrev sin smärta vid tidspunkten. Sedan beskrev hon att smärtan avtog en aning, när hon hade kommit till akuten, dvs en annan tidpunkt. 

Inget i det säker att det första beskrivningen av smäetan var fel. Vilket du prövar att bevisa... 

Allt jag skrivit har en betydelse. Att du inte förstår det är ditt problem. Nu var vi här igen. Smärta är individuell. En rekommendation är inget måste. 

Ja, man kan ringa ambulans (eller man ringer snarare 112/1177 som rekvirerar ambulans om det finns behov) om man upplever att man behöver det. Ts upplevde inte att det var ett behov, därför ringde hon inte. Och det är helt ok. 

Och nej, man får inge ambulans för att man inte har någon som köra. Man för ambulans om man behöver prehospital vård. 

Jag har aldrig skrivit att jag vet bättre. Ts bedömde att hon inte behövde ambulans, utan kunde ta sig till akuten själv. Det var hennes bedömning i det aktuella länet. Ts är dem som känner sin kropp bäst pch kan göra en korrekt bedömning utifrån hennes upplevelse. 

Varför tror du att DU skulle veta bättre om ts kropp än hon själv? 

Var har skrivit det att jag vet bättre än sjukvården?

Nej, jag opponerar inte mot sjukvården råd. Men jag vet och förstår, till skillnad från dig, att en råd, en rekommendation är något man inte måste följa. Det är frivilligt att följa den rekommendationen då den inte är en lag.

Ingen vet vad din halmgubbe är till för, inte ens du själv inser man.
    Och TS beskrev först en smärta som var individuell, då det var hennes egen :whoco5:

Jaha, du står inte över sjukvårdens rekommendationer:
    Det betyder ju då att du hade fel innan och att det visst var lämpligt råd om ambulans i gällande läge.

Men det är lugnt, det är nu vi kommer få se slingrande, för be om ursäkt för dina fel existerar inte, och påstå annat än ambulans i rådande beskrivning är också en rekommendation och den som då påstår annat som du gjorde tror sig då veta bättre än sjukvården.
    Eller vad var orsaken till att du inte brydde dig om sjukvårdens rekommendationer?

Är det nu jag är för korkad att det är ingen idé att förklara IGEN :lol::lol:

• EpicF
    klyban skrev 2025-11-16 19:18:48 följande:

Ingen vet vad din halmgubbe är till för, inte ens du själv inser man.
    Och TS beskrev först en smärta som var individuell, då det var hennes egen :whoco5:

Eftersom jag aldrig har pratat om någon halmgubbe så äf det svårt att veta vad du menar. 

Ja, självklart beskrev ts sin egen smärta. Förstod du det först nu?! 🤔😱😂

Det betyder ju då att du hade fel innan och att det visst var lämpligt råd om ambulans i gällande läge.

Nej, varför skulle jag står över sjukvårdens rekommendationer? 

Nej, eftersom ts inte upplevde så stark smärta att hon behövde prehospital smärtlindring så behövdes ingen ambulans. 

Ts är det som själv bedämmer om vill ringa 112 eller 1177. Du vet de som rekvirerar ambulans. 

Sedan är det svårt att få ambulans utan att ringa 112 eller 1177.... Du förstår väl att man inte kan rekvirera en en ambulans själv som privatperson?! 🤔

Rekvirera är förövrigt när.man beställer eller begär att få något. Ett ord som används endel inom sjukvården. 

Men det är lugnt, det är nu vi kommer få se slingrande, för be om ursäkt för dina fel existerar inte, och påstå annat än ambulans i rådande beskrivning är också en rekommendation och den som då påstår annat som du gjorde tror sig då veta bättre än sjukvården.
    Eller vad var orsaken till att du inte brydde dig om sjukvårdens rekommendationer?

Nej, ts upplevde inte sådan stark smärta att hon behövde följa de allmänna rekomenderna. 

Du förstår väl att man själv bestämmer om man vill följa de allmäna rekommendationer om att ringa ambulans vid misstanke om bla njursten? 
    Man blir inte straffad av att avstå. 

Nu är inte jag ts, så vad jag bryr mig om eller inte är totalt irrelevant. 

Tja, du är alltid korkad. Eller snararw uppvisar ett korkat beteende utåtsätt. 

Egenligen så tror jag inte du är så korkad som du uppvisar. Men jag kan ha fel om det... 

Btw, jag har förklarat x antal gånger och du förstår fortfarande inte. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-11-16 21:18:21 följande:
    Eftersom jag aldrig har pratat om någon halmgubbe så äf det svårt att veta vad du menar. 

Ja, självklart beskrev ts sin egen smärta. Förstod du det först nu?! 🤔😱😂

Nej, varför skulle jag står över sjukvårdens rekommendationer? 

Nej, eftersom ts inte upplevde så stark smärta att hon behövde prehospital smärtlindring så behövdes ingen ambulans. 

Ts är det som själv bedämmer om vill ringa 112 eller 1177. Du vet de som rekvirerar ambulans. 

Sedan är det svårt att få ambulans utan att ringa 112 eller 1177.... Du förstår väl att man inte kan rekvirera en en ambulans själv som privatperson?! 🤔

Rekvirera är förövrigt när.man beställer eller begär att få något. Ett ord som används endel inom sjukvården. Nej, ts upplevde inte sådan stark smärta att hon behövde följa de allmänna rekomenderna. 

Du förstår väl att man själv bestämmer om man vill följa de allmäna rekommendationer om att ringa ambulans vid misstanke om bla njursten? 
    Man blir inte straffad av att avstå. 

Nu är inte jag ts, så vad jag bryr mig om eller inte är totalt irrelevant. 

Tja, du är alltid korkad. Eller snararw uppvisar ett korkat beteende utåtsätt. 

Egenligen så tror jag inte du är så korkad som du uppvisar. Men jag kan ha fel om det... 

Btw, jag har förklarat x antal gånger och du förstår fortfarande inte. 

Smärtan är individuell, det är en halmgubbe, två så var smärtan beskriven så att den är individuell berättade ju TS.(Och sen nerjustera smärtan till inte vara så svår som det först lät.)

Vad är halmgubben att TS bestämmer, undrar för hon bestämde ju :whoco5:
    Frågan är dock varför en så svår beskriven smärta där det inte ens gick prata, det berättar en ambulans är en rekommendation från sjukvården.
    Försöker du säga du hade fel när du försökte säga det inte var?

För samma sekund du sade att en ambulans inte skulle ringas efter vid en sådan smärta, så berättar du per automatik att du står över sjukvårdens rekommendationer.

Jo, jag förstår sjukvårdens rekommendationer, gör du?
    Undrar då de säger att ambulans är en rekommendation vid svår smärta som TS först beskrev.

• Anonym (Mizz_C)

Detta låter inte alls bra.
    så gör man inte som han gjorde. Älskar man någon så hör man allt för sällan sin partner. Framförallt om det gäller ens hälsa.
    Jag råder dig till att lämna om möjligt.
    fördök att skaffa annat boende och spara pengar, när det är rätt tillfälle så lämna och ha allt ordnat innan.

Svar på tråden Han vill inte hjälpa mig