• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (m)

Vanligt vet jag väl inte, men det förekommer säkert. Människor kan bete sig lite hur som helst i känslomässiga och jobbiga situationer. 

Vet du inte på ett ungefär vilka arbetskamrater din man har? Om det finns någon kvinna där som eventuellt är dålig på svenska språket tex.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (m) skrev 2025-11-20 16:00:10 följande:

Vanligt vet jag väl inte, men det förekommer säkert. Människor kan bete sig lite hur som helst i känslomässiga och jobbiga situationer. 

Vet du inte på ett ungefär vilka arbetskamrater din man har? Om det finns någon kvinna där som eventuellt är dålig på svenska språket tex.

Jag har inte träffat hans kollegor men de han jobbar med är svenskar, vad jag vet om iallafall. Men finns det något i det att min sambo inte villl att jag bryr mig? Även om det skulle visa sig vara fake så sårar det mig alltså det som stod i meddelandet
  • molly50
    Goneril skrev 2025-11-20 15:29:32 följande:
    Men TS ska inte gräva mer i detta!!! Illa nog att hon skickade svar på SMS:et, nu vet ju avsändaren att TS har ett gångbart mobilnummer. Man kan inte få fram avsändarens mobilnummer, det är sannolikt tal om "spoofing", man agerar utifrån någon annans mobilnummer. Även om man får fram ett nummer kan man inte lita på att det är det rätta. TS ska bara skicka allt till papperskorgen och inte interagera och hon ska tömma papperskorgen också.
    Ja,jag skrev inte att TS ska svara avsändaren mer. Men att ta reda på vems numret är kanske skulle kunna lugna TS litegrann?
    Sen skrev jag också att hon kan ta reda på vems numret är,om det går.
    För även jag inser att det kan bli svårt då numret är utländskt,
    Däremot så tycker inte jag att TS ska radera allt. Om det är någon som försöker utsätta henne för ett bedrägeri så ska det anmälas.
    Och då är det bra om hon har bevisen kvar.
    Jag har för övrigt också gett TS rådet att avvakta och se om det kommer något mer sms.
    Om inte så är det väl bara att glömma och gå vidare.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 16:21:37 följande:
    Jag har inte träffat hans kollegor men de han jobbar med är svenskar, vad jag vet om iallafall. Men finns det något i det att min sambo inte villl att jag bryr mig? Även om det skulle visa sig vara fake så sårar det mig alltså det som stod i meddelandet
    Men om det skulle visa sig vara fake så finns det väl ingen anledning att bli sårad av det som stod?
    Då är det ju inget personligt menat.
    Inget illa ment. Men om du tar så illa upp av ett fakesms så kanske du behöver jobba på din osäkerhet?
  • Damdis

Eftersom du redan har svarat på smset så skulle jag skriva typ ?konstigt, för jag har ingen man och jag är överviktig, men skicka du gärna bevis som du inte har, inte en länk - en bild. Kommer det en länk är det bara att ignorera. Men just nu hade jag behandlat det som scam. 

• Anonym (m)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 16:21:37 följande:
    Det vet jag inte om det finns, det kan finnas det, men behöver inte. Om man är oskyldig till otrohet och ens partner plötsligt får sms som man vet inte betyder något alls så kan säkert en reaktion vara att inte vilja att partnern ska bry sig om det. Men är man skyldig till otroheten så kan man säkert bete sig på samma sätt. Så jag har svårt att utläsa någonting av den reaktionen. Särskilt som jag inte känner vederbörande alls eller hur just hans personlighet kan tänkas reagera eller hantera situationen som skyldig eller oskyldig 
  • Tecum
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:56:36 följande:
    Tror du om så är fallet att det är någon person som står mig nära eller honom? Eller någon som är intresserad av honom?
    Om det är så är det troligen en person som är intresserad av honom och vill ha bort dig. Men i så fall tyder det på att din sambo inte är otrogen utan hon som skriver vill få dig att göra slut så han blir ledig.

Det som får mig att tro att det är "på riktigt" är detta med att du är underviktig och att din man inte gillar det. Men då det är MYCKET vanligare att folk är överviktiga borde ett blint skott köra på sannolikheten, alltså övervikt. Plus att många män gillar smala kvinnor.

Men oavsett vilket ska du inte göra någonting för det är vad skribenten vill. Släpp det och bara avvakta.
  • Spucks
    Tecum skrev 2025-11-20 17:51:43 följande:
    Om det är så är det troligen en person som är intresserad av honom och vill ha bort dig. Men i så fall tyder det på att din sambo inte är otrogen utan hon som skriver vill få dig att göra slut så han blir ledig.

Det som får mig att tro att det är "på riktigt" är detta med att du är underviktig och att din man inte gillar det. Men då det är MYCKET vanligare att folk är överviktiga borde ett blint skott köra på sannolikheten, alltså övervikt. Plus att många män gillar smala kvinnor.

Men oavsett vilket ska du inte göra någonting för det är vad skribenten vill. Släpp det och bara avvakta.
    TS har inte skrivit hur smal hon verkligen är. Och ifall det inte är en slump gissning utan en mer riktat sms, räcker det med en profilbild på Facebook för att se kroppsformen på ett ungefär.
    Vid ett slump sms skulle det även funkar för alla, som är benägen att tror på sånt trams. På smala stämmer det in. Normalviktiga skulle då anse att "älskarinnan" säkert är själv överviktig och avundsjuk. Och överviktiga skulle se det som ett hån mot deras övervikt.
    Alltså som sagt - de personer som absolut vill tro att det är sant.
  • Anonym (Anonym1)
    Tecum skrev 2025-11-20 17:51:43 följande:

Det är vad jag också tror..frågan är hur personen fått mitt nummer finns inte ute på nätet 
  • Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-20 18:10:34 följande:
    TS har inte skrivit hur smal hon verkligen är. Och ifall det inte är en slump gissning utan en mer riktat sms, räcker det med en profilbild på Facebook för att se kroppsformen på ett ungefär.
    Vid ett slump sms skulle det även funkar för alla, som är benägen att tror på sånt trams. På smala stämmer det in. Normalviktiga skulle då anse att "älskarinnan" säkert är själv överviktig och avundsjuk. Och överviktiga skulle se det som ett hån mot deras övervikt.
    Alltså som sagt - de personer som absolut vill tro att det är sant.
    Har ingen helkroppsbild som profilbild på FB
Svar på tråden Borde detta vara en varning?