• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:01:22 följande:

Titta vad en enkel googling gav för AI sammanfattning

"Scam sms otrohet" är ett bedrägeri där bedragare utnyttjar en falsk påstående om otrohet för att locka mottagaren till att klicka på en länk eller lämna ifrån sig personlig information
    . Om du får ett sådant meddelande bör du inte svara, klicka på länkar, eller lämna ut några personliga uppgifter, och istället vidarebefordra sms:et till 7726 (SPAM) för att rapportera det till telekomoperatörerna. 
    Hur du hanterar ett bluff-sms
    Svara inte: Interagera inte alls med meddelandet.

Klicka inte på länkar: Länkar i bluff-sms kan leda till skadlig programvara eller nätfiske.

Läpp inte ut personliga uppgifter: Lämna aldrig ut personnummer, kontonummer, kortuppgifter eller inloggningsuppgifter.

Rapportera meddelandet: Viderbefordra sms:et till 7726 för att hjälpa teleoperatörerna att stoppa bedragarna. Efter att du har rapporterat det kan du radera meddelandet. 
    Ja precis men alla här som skriver att dom fått scam har fått det via mail inte ett enda inlägg har jag läst här där personen har fått det via sms och utan länk..
  • Anonym (MM)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 19:09:48 följande:
    Jag vet, fortfarande har fått sms inte mail samt inga länkar skickade..
    Det är fortfarande så att AI texten pratar om sms och tror du att detta bedrägeri som beskrivs i PC tidningen bara använts på mejl och inte SMS? Du har bekräftat att ditt nummer fungerar, du får kanske ett nytt SMS från annan avsändare om en vecka med annan text och länk. 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:24:19 följande:
    Det är fortfarande så att AI texten pratar om sms och tror du att detta bedrägeri som beskrivs i PC tidningen bara använts på mejl och inte SMS? Du har bekräftat att ditt nummer fungerar, du får kanske ett nytt SMS från annan avsändare om en vecka med annan text och länk. 

uppskattar mer än gärna att jag får sms igen och en länk så som alla andra fått då kan jag släppa skiten och gå vidare?

• Anonym (MM)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 19:22:23 följande:
    Ja precis men alla här som skriver att dom fått scam har fått det via mail inte ett enda inlägg har jag läst här där personen har fått det via sms och utan länk..
    Jag har fått scam per sms utan länk 2ggr - hej pappa, min mobil har gått sönder så lånar kompisens, jag behöver lite pengar, kollar vart du kan skicka pengarna, skriver mer snart. 

Jag är mamma, inte pappa, och ungarna var hemma när jag fick SMS. Att mobilen gått sönder och att pengar behövdes var däremot trovärdigt
  • Anonym (jury)

Skärp dig TS. Snart blir din sambo trött på att behöva 'ta dina känslor på allvar' och försvara sig mot ett banalt smishing scam med taskig google-translate svenska och amerikanskt telefonnummer. Inga argument verkar ju bita på dig och du framhärdar ju bara med att komma med meningslösa motfrågor på allt som sägs. Om jag vore din sambo skulle jag nog till slut bli trött både på den bristande tillit och den bristande intelligens som du uppvisar. 

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:31:36 följande:
    Jag har fått scam per sms utan länk 2ggr - hej pappa, min mobil har gått sönder så lånar kompisens, jag behöver lite pengar, kollar vart du kan skicka pengarna, skriver mer snart. 

Jag är mamma, inte pappa, och ungarna var hemma när jag fick SMS. Att mobilen gått sönder och att pengar behövdes var däremot trovärdigt
    Numret du fick det från var det ett svenskt nummer eller utländskt nummer? Svarade du på meddelandet och fick du svar tillbaka snabbt?
  • Anonym (MM)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 19:37:04 följande:
    Numret du fick det från var det ett svenskt nummer eller utländskt nummer? Svarade du på meddelandet och fick du svar tillbaka snabbt?
    Minns faktiskt inte vad det var för nummer. Svarade inte, så uppenbart fejk 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:31:36 följande:

En situation helt olik ts med andra ord.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?