• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.

Flera människor här i tråden har lagt en del tid på att förklara för dig varför det är gögst troligen scam och försökte bevara dig från att göra något dumt som kan ha dåliga konsekvenser för dig.
    Att du klagar att vi hoppar på dig och "gaddar ihop oss för att sänka" dig, är extremt otacksamt och oförskämt.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.
    Nej vi vet inte vilka problem du har i övrigt, men vi vet att du skapar fler problem för dig själv här genom att inte lyssna på rim och reson. Det är ingen här som "gaddar ihop sig och försöker sänka dig" det är ett forum där flertalet främlingar utan att något att vinna försöker stötta dig och hjälpa dig med detta men det vägrar du ta in.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-20 12:39:01 följande:
    Nej vi vet inte vilka problem du har i övrigt, men vi vet att du skapar fler problem för dig själv här genom att inte lyssna på rim och reson. Det är ingen här som "gaddar ihop sig och försöker sänka dig" det är ett forum där flertalet främlingar utan att något att vinna försöker stötta dig och hjälpa dig med detta men det vägrar du ta in.
    Jag kontaktade min operatör för mer information och det här fick jag som svar 

?Det skulle kunna vara någon skicklig men det kan man inte vara säker på. Dessa typer av scam-sms är inte vanliga och särskilt inte när det är så här grovt. Jag hoppas polisen kan hjälpa dig med detta. Vi hos oss har inte fått in några anmälningar angående scam, oftast är det länkar som blir skickade till vederbörande person?.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-20 10:26:21 följande:
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.

?Det skulle kunna vara någon skicklig men det kan man inte vara säker på. Dessa typer av scam-sms är inte vanliga och särskilt inte när det är så här grovt. Jag hoppas polisen kan hjälpa dig med detta. Vi hos oss har inte fått in några anmälningar angående scam, oftast är det länkar som blir skickade till vederbörande person?.
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 13:44:35 följande:

Så vad tänker du göra nu, idag?
  • molly50
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-20 10:26:21 följande:
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.
    Jag var också tveksam till en början då det var så mycket personligt om TS i messet samt hennes sambos reaktion när han fick veta.
    Men ju mer jag löser de delar av sms:et som TS har lagt in här ju mer börjar även jag tro att det är ett scam.
    Det är dåligt stavat och det ser ut som dåligt översatt svenska.
    Och det kommer från ett amerikanskt nummer.
    Därav att jag tycker att TS ska försöka ta reda på vems numret är,om det går.

Däremot så håller jag med dig om att det är onödigt att uttrycka sig nedsättande.
    Det blir inte TS hjälpt av och får henne snarare att sätta sig på tvären.
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 13:43:48 följande:

Vad tänker du göra nu?
  • Anonym (m)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 21:31:26 följande:
    Jag skrev att personen var sjuk i huvudet och fick svar att  ?folk tröttnar på att knulla att benrangel?. 
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-18 22:27:21 följande:
    Klokt, nu agerade jag väldigt snabbt och skrev bara att personen är sjuk i huvudet varpå jag fick svar Folk tröttnar på att knulla ett benrangel, men om personen vill avslöja min sambo varför skickade hon inte mer bevis? Utan gick på personangrepp om mitt utseende? 

Ja? Hugga till med ett personangrepp tillbaka när du går till personangrepp, är det så förvånande? Förväntar du dig att denna okända person som du misstänker är en älskarinna ska agera rationellt och stabilt, ignorera att du förolämpade henne och kallade henne sjuk i huvudet? Och istället komma med sakliga fakta och bevis? Du tror alla människor i den situationen är så pass stabila och inte låter känslorna ta överhanden?
  • Anonym (m)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-20 12:39:01 följande:
    Har inte flera i tråden gått till angrepp på TS intellektuella förmåga i det här ärendet? 

Hur drar du slutsatsen att TS inte tar in att folk i tråden försöker hjälpa henne?
  • Goneril
    molly50 skrev 2025-11-20 14:35:24 följande:
    Jag var också tveksam till en början då det var så mycket personligt om TS i messet samt hennes sambos reaktion när han fick veta.
    Men ju mer jag löser de delar av sms:et som TS har lagt in här ju mer börjar även jag tro att det är ett scam.
    Det är dåligt stavat och det ser ut som dåligt översatt svenska.
    Och det kommer från ett amerikanskt nummer.
    Därav att jag tycker att TS ska försöka ta reda på vems numret är,om det går.

Däremot så håller jag med dig om att det är onödigt att uttrycka sig nedsättande.
    Det blir inte TS hjälpt av och får henne snarare att sätta sig på tvären.
    Men TS ska inte gräva mer i detta!!! Illa nog att hon skickade svar på SMS:et, nu vet ju avsändaren att TS har ett gångbart mobilnummer. Man kan inte få fram avsändarens mobilnummer, det är sannolikt tal om "spoofing", man agerar utifrån någon annans mobilnummer. Även om man får fram ett nummer kan man inte lita på att det är det rätta. TS ska bara skicka allt till papperskorgen och inte interagera och hon ska tömma papperskorgen också.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?