• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 18:28:56 följande:
    Har ingen helkroppsbild som profilbild på FB
    Om du är extrem smal syns det även i ansiktet, troligen. Dessutom skrev du att du haft fler bilder på FB tidigare.
  • Tecum
    Spucks skrev 2025-11-20 18:51:53 följande:
    Om du är extrem smal syns det även i ansiktet, troligen. Dessutom skrev du att du haft fler bilder på FB tidigare.
    Men om någon letat upp henne på FB är det ju riktat!
  • Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-20 18:51:53 följande:
    Yes har haft bilder tidigare ca 2 år sedan men inte nu. 
  • Spucks
    Tecum skrev 2025-11-20 18:58:52 följande:
    Men om någon letat upp henne på FB är det ju riktat!
    Det finns ju olika sorters scam-försök. En sort är där man skickar något med enbart chansningar till väldigt många människor, så att någon kanske nappar. En annan är att man försöker med mycket färre människor, men att man skaffar sig lite grundläggande information om dessa, så att andelen av de som nappar blir högre.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 18:59:29 följande:
    Yes har haft bilder tidigare ca 2 år sedan men inte nu. 
    Och du har aldrig hört att "nätet glömmer inte" .... ?
  • Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-20 18:10:34 följande:
    TS har inte skrivit hur smal hon verkligen är. Och ifall det inte är en slump gissning utan en mer riktat sms, räcker det med en profilbild på Facebook för att se kroppsformen på ett ungefär.
    Vid ett slump sms skulle det även funkar för alla, som är benägen att tror på sånt trams. På smala stämmer det in. Normalviktiga skulle då anse att "älskarinnan" säkert är själv överviktig och avundsjuk. Och överviktiga skulle se det som ett hån mot deras övervikt.
    Alltså som sagt - de personer som absolut vill tro att det är sant.

Jag är smal, jag var ?fylligare? innan men rasade i vikt för ca 3 år sedan pga stress ångest osv. Men jag skulle inte se mig som ett benrangel, enligt min längd och vikt är jag underviktig men jag anser mig själv som normalt smal.. dock har jag fått höra av människor i min omgivning att jag är smal det är väl för de som ser mig ofta inte är vana att jag är smal.. jag vet inte faktiskt Oavsett om det är scam eller hittepå om otrohet så är de inte ok att skriva så. Jag har redan problem med min självkänsla innan jag ens fick meddelandet.

• Anonym (m)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 19:17:52 följande:

Jag är smal, jag var ?fylligare? innan men rasade i vikt för ca 3 år sedan pga stress ångest osv. Men jag skulle inte se mig som ett benrangel, enligt min längd och vikt är jag underviktig men jag anser mig själv som normalt smal.. dock har jag fått höra av människor i min omgivning att jag är smal det är väl för de som ser mig ofta inte är vana att jag är smal.. jag vet inte faktiskt Oavsett om det är scam eller hittepå om otrohet så är de inte ok att skriva så. Jag har redan problem med min självkänsla innan jag ens fick meddelandet.

Klart det inte är ok, du blir ju trakasserad, oavsett om det är scam eller en riktig älskarinna. Kanske kan det till och med vara olagligt av det skälet, även om personen skulle tala sanning om vem den är. Och att skriva grova saker om knulla, till en främling.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (m) skrev 2025-11-20 19:41:55 följande:
    Klart det inte är ok, du blir ju trakasserad, oavsett om det är scam eller en riktig älskarinna. Kanske kan det till och med vara olagligt av det skälet, även om personen skulle tala sanning om vem den är. Och att skriva grova saker om knulla, till en främling.
    Ja alltså tycker orden och fraserna är rena trakasserier.. det jag reagerade mest på var när jag skrev du är sjuk i huvudet så svarade personen folk tröttnar på att knulla ett jävla benrangel.. väldigt argt och provocerande!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (IQ80) skrev 2025-11-20 22:26:16 följande:

Trolleritroll.

Vad är trolleri troll?
Svar på tråden Borde detta vara en varning?