• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • AlterEgon
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:03:32 följande:
    Får jag fråga om du fått det via sms eller mail? Och har du fått länkar skickade eller bara sms (varning) ja hans reaktion har gjort att jag faktiskt tvivlat på situationen.. han tyckte smset var fjantigt och skrattade bort det, sen har jag varit på honom och då har han blivit arg och sagt att jag ska sluta att jag överdriver osv. Tycker ändå att han borde bli arg på det som skrevs, och möta mina känslor HALVVÄGS.. 
    Jag har alltid fått mina via e-post post. Har privat ej publik mobil, och på jobbmobilen som är publik, tar jag inte imot sms eller har mobilsvar.

Om han bliv arg eller inte, tycker jag inte spelar någon roll, tycker att han ska ta dina känslor och oro på allvar oavsett vad det gäller.

Speciellt om han vill bilda familj, borde han förstå vad som bör vara viktigt i hans liv, d.v.s du.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:53:11 följande:

Vad menar du? Det personliga som skrivs stämmer? I smset står det att han inte vill ha familj och barn, men det är inget han sagt till mig! Han har nämnt att han vill att jag ska bli gravid och att han hade blivit lycklig

Det jag menar är att det står flera saker i de där meddelanden, vissa stämmer in på dig, precis som på miljontals andra, vissa stämmer inte. Du väljder att ignorerar det som inte stämmer, ta bara det som passar på dig och övertyger dig själv då att personen måste ju känna dig och/eller din sambo, för hen vet ju så mycket om dig.
  • Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-19 18:09:15 följande:
    Man behöver inte vara i närheten av att vara IT-expert för att komma fram till de mest basala saker. Det räcker med lite vett och förmågan att googla.
    Okej hur får jag reda på vems numret är? Om det är så lätt..
  • Goneril
    Spucks skrev 2025-11-19 18:09:15 följande:
    Man behöver inte vara i närheten av att vara IT-expert för att komma fram till de mest basala saker. Det räcker med lite vett och förmågan att googla.
    Nej, man behöver inte vara IT-expert. Det räcker att vara normalbegåvad och att kunna googla. Det finns hur mycket information som helst om bluff-SMS. Man behöver inte gå in och analysera texterna, för övrigt urdåligt översatta, för att begripa att det är fejk.
  • Anonym (Anonym1)
    Goneril skrev 2025-11-19 18:31:33 följande:
    Nej, man behöver inte vara IT-expert. Det räcker att vara normalbegåvad och att kunna googla. Det finns hur mycket information som helst om bluff-SMS. Man behöver inte gå in och analysera texterna, för övrigt urdåligt översatta, för att begripa att det är fejk.

Vad i texten får dig att misstänka att det är scam?
    Vilka fraser?

Din man är otrogen mot dig på jobbet. Öppna ögonen - många vet om det här och har gjort narr av dig

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg til.

• Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:30:49 följande:
    Det får du inte och det är inte meningen. De ringer från förfalskade nummer, det kallas "spoofing", ser ut som om samtalet kommer från någon annan.
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:30:49 följande:
    Har jag sagt någonting om numret?
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 18:40:54 följande:

Vad i texten får dig att misstänka att det är scam?
    Vilka fraser?

Din man är otrogen mot dig på jobbet. Öppna ögonen - många vet om det här och har gjort narr av dig

Du kommer inte kunna sova, för varje dag kommer vi närmare varandra på jobbet och du kan inte göra något åt det eller få bort det ur ditt huvud. Jag finns i ditt huvud nu. Om du vill ha detaljer om sexet, säg til.

Jaha, din MAN? Inte din sambo? 
  • Goneril

Ett sista inlägg i denna i mitt tycke vansinniga diskussion, att folk inte vet stt man bara ska deleta och blockera. Googla detta, exakt: "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".

• Anonym (MM)

Titta vad en enkel googling gav för AI sammanfattning

"Scam sms otrohet" är ett bedrägeri där bedragare utnyttjar en falsk påstående om otrohet för att locka mottagaren till att klicka på en länk eller lämna ifrån sig personlig information
    . Om du får ett sådant meddelande bör du inte svara, klicka på länkar, eller lämna ut några personliga uppgifter, och istället vidarebefordra sms:et till 7726 (SPAM) för att rapportera det till telekomoperatörerna. 
    Hur du hanterar ett bluff-sms

Svara inte: Interagera inte alls med meddelandet.

Klicka inte på länkar: Länkar i bluff-sms kan leda till skadlig programvara eller nätfiske.

Läpp inte ut personliga uppgifter: Lämna aldrig ut personnummer, kontonummer, kortuppgifter eller inloggningsuppgifter.

Rapportera meddelandet: Viderbefordra sms:et till 7726 för att hjälpa teleoperatörerna att stoppa bedragarna. Efter att du har rapporterat det kan du radera meddelandet. 
Svar på tråden Borde detta vara en varning?