• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Goneril
    Anonym (m) skrev 2025-11-26 01:30:32 följande:
    Ja det var ju det jag frågade, vad du menar för framtida aktiviteter de ska göra med numret om vederbörande inte klickar på något eller skickar några pengar. Alltså personen kommer inte göra det i framtiden heller. Det är vad jag frågar. Jag vet inte vad för googling du menar svarar på det. Alltså om personen inte kommer skicka några pengar, inte klickar några länkar osv. Varken nu eller i framtiden. Vad ska de då med ett mobilnummer till. Enbart diskutera en påstådd otrohet ger väl ingenting
    "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer".
  • Anonym (Abc)
    Anonym (m) skrev 2025-11-26 01:30:32 följande:
    Ja det var ju det jag frågade, vad du menar för framtida aktiviteter de ska göra med numret om vederbörande inte klickar på något eller skickar några pengar. Alltså personen kommer inte göra det i framtiden heller. Det är vad jag frågar. Jag vet inte vad för googling du menar svarar på det. Alltså om personen inte kommer skicka några pengar, inte klickar några länkar osv. Varken nu eller i framtiden. Vad ska de då med ett mobilnummer till. Enbart diskutera en påstådd otrohet ger väl ingenting
    Jag har frågat samma sak upprepade gånger men inte lyckats få mer svar än att googla. Tyvärr berättar inte googlingen det heller.
  • Goneril
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 06:40:11 följande:
    Jag har frågat samma sak upprepade gånger men inte lyckats få mer svar än att googla. Tyvärr berättar inte googlingen det heller.
    Jo, herregud, googla, i din mobil eller dator, "vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer". Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.
  • Anonym (m)
    Goneril skrev 2025-11-26 02:22:42 följande:
    "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer".
    Nej det svarar inte på min specifika fråga.
  • Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-26 09:24:37 följande:
    Jo, herregud, googla, i din mobil eller dator, "vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer". Nu tänker jag inte upprepa detta fler gånger.
    Men snälla du. Personen har ju redan ts nummer. Att hon raderar SMS gör varken till eller från. Även om ts inte svarat så hade personen fått reda på att numret fungerar eftersom SMS gick fram. Annars hade hen fått en notis om delivery failure.

Så vad du fiskar efter är oklart. Du idiotförklarar alla men det verkar vara du som inte fattar.

Det kommer ju inte försvinna pengar från ts konto hux flux..
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 16:45:34 följande:
    Men snälla du. Personen har ju redan ts nummer. Att hon raderar SMS gör varken till eller från. Även om ts inte svarat så hade personen fått reda på att numret fungerar eftersom SMS gick fram. Annars hade hen fått en notis om delivery failure.

Så vad du fiskar efter är oklart. Du idiotförklarar alla men det verkar vara du som inte fattar.

Det kommer ju inte försvinna pengar från ts konto hux flux..
    Den som skickade meddelandet har genom att TS svarat fått reda på att det är en person som har numret och inte en maskin, är med stor sannolikhet en kvinna eller kanske en homosexuell man samt reagerar rejält på påståenden som fanns i texten. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-26 17:16:55 följande:
    Den som skickade meddelandet har genom att TS svarat fått reda på att det är en person som har numret och inte en maskin, är med stor sannolikhet en kvinna eller kanske en homosexuell man samt reagerar rejält på påståenden som fanns i texten. 
    Och då försvinner pengar från ts konto automatiskt?
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 17:46:40 följande:
    Och då försvinner pengar från ts konto automatiskt?

Det är ingen som har sagt det. 

vad jag och flera säger är att information som de som skickade SMS kan få från TS svar kan användas senare och till andra ändamål än att direkt få pengar. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-26 18:36:35 följande:

Det är ingen som har sagt det. 

vad jag och flera säger är att information som de som skickade SMS kan få från TS svar kan användas senare och till andra ändamål än att direkt få pengar. 

Så lösningen är att åka tidsmaskin och varna ts i dåtid?
  • Goneril

Abc undrar om man kan åka tidsmaskin och varna TS, det hade ju varit bra, men nu kanske andra som läser tråden låter bli att svara på konstiga SMS. Att upprätthålla en dialog med bedragare är mycket oklokt. Flera skribenter är bara nyfikna på svaret som TS får, alltså ingen omtanke om TS. Tidningen Råd och Rön skriver om bedragare som kapar telefonnummer. "Så enkelt kapas ditt mobilnummer". 

Svar på tråden Borde detta vara en varning?