• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Goneril

Men snälla TS, förstår du inte vad folk skriver? Många har gjort sig möda att hjälpa dig, men det är som att hälla vatten på en gås. Stackars din sambo! Citat, för sista gången:"Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?". 

• Just Precis

Så uppenbart fake-SMS, den största röda flaggan i allt det här är att du blir orolig av att din man jobbar på en arbetsplats med båda könen.

Förstår också att din man inte orkar härbärgera dina känslor, du kallar dig själv överanalytisk så jag gissar att du brukar älta saker utan att lyssna på andra eller logiska argument. Då ger man förstås upp till slut.

• Anonym (Livia)
    Anonym (Livia) skrev 2025-11-19 06:39:56 följande:

För några veckor sen fick jag ett SMS från ett svenskt nummer, som har abonnent. I meddelandet tilltalades jag med förnamn, och sen meddelade mannen att han sett mig på en dejtingsida, att han tyckte att jag var väldigt vacker och ville träffa mig. 

Jag har inte funnits på en dejtingsida på över ett decennium. Så jag utgick helt enkelt från att det var någon typ av scam, svarade inte och blockade numret. Jag rev inte upp himmel och jord som någon skrev att hen skulle göra. Däremot googlade jag numret och såg att ett par kvinnor till råkat ut för samma sak. 

Min sambo skrattade gott åt meddelandet och historien kring det. Han blev varken arg eller misstänksam, utan förstod också han att det var rent påhitt från avsändarens sida. 

Jag påminner om mitt inlägg från i morse, även om det känns som om logiska argument inte biter på TS. 
  • Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 20:30:13 följande:

Men snälla TS, förstår du inte vad folk skriver? Många har gjort sig möda att hjälpa dig, men det är som att hälla vatten på en gås. Stackars din sambo! Citat, för sista gången:"Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?". 

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. Ni besvarar allt med hon är naiv och att hon ska googla. Det är inte att hjälpa. Ni vet ju inte själva. Ni är bara livrädda för bedrägerier. Samma typ av människor som inte Svarar när skyddat nummer ringer. Precis som att ens konto skulle tömmas av att svara.

Vad kan de göra med hennes mobilnummer?
    De kan höra av sig igen. Men så länge hon inte öppnar några bifogade filer, klickar på några länkar eller skickar pengar så blir det svårt för bedragaren att komma någon vart.

Till ts, dölj ditt nummer på alla internettjänster. Jag tror man gör det främst via sin abonnemangsapp. Fortsätter trakasserierna så byt nummer. Spara all kommunikation med personen, gör inte som världsmästarna i tråden säger och radera dem. Är det fråga om trakasserier så är det bevis.

• Anonym (Scam)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:05:12 följande:

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. Ni besvarar allt med hon är naiv och att hon ska googla. Det är inte att hjälpa. Ni vet ju inte själva. Ni är bara livrädda för bedrägerier. Samma typ av människor som inte Svarar när skyddat nummer ringer. Precis som att ens konto skulle tömmas av att svara.

Vad kan de göra med hennes mobilnummer?
    De kan höra av sig igen. Men så länge hon inte öppnar några bifogade filer, klickar på några länkar eller skickar pengar så blir det svårt för bedragaren att komma någon vart.

Till ts, dölj ditt nummer på alla internettjänster. Jag tror man gör det främst via sin abonnemangsapp. Fortsätter trakasserierna så byt nummer. Spara all kommunikation med personen, gör inte som världsmästarna i tråden säger och radera dem. Är det fråga om trakasserier så är det bevis.

Flera har förklarat varför det är ett scam, även jag, men om TS inte vill förstå det så är det inte mycket mer vi kan göra.
    Tyvärr verkar det som om TS har bestämt sig att det som står i SMS är sant. 
  • Ess
    Anonym (MM) skrev 2025-11-19 19:31:36 följande:
    Jag har fått scam per sms utan länk 2ggr - hej pappa, min mobil har gått sönder så lånar kompisens, jag behöver lite pengar, kollar vart du kan skicka pengarna, skriver mer snart. 

Jag är mamma, inte pappa, och ungarna var hemma när jag fick SMS. Att mobilen gått sönder och att pengar behövdes var däremot trovärdigt
    Precis detta har min mamma fått, och hon höll på att gå på det. Tur att min pappa stoppade henne.
  • Ess
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 19:37:04 följande:
    Numret du fick det från var det ett svenskt nummer eller utländskt nummer? Svarade du på meddelandet och fick du svar tillbaka snabbt?
    Det min mamma fick var från ett svenskt nummer, och personen svarade snabbt när hon skrev till den.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 21:10:00 följande:
    Flera har förklarat varför det är ett scam, även jag, men om TS inte vill förstå det så är det inte mycket mer vi kan göra.
    Tyvärr verkar det som om TS har bestämt sig att det som står i SMS är sant. 
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
  • Anonym (Abc)
    Ess skrev 2025-11-19 21:12:49 följande:
    Precis detta har min mamma fått, och hon höll på att gå på det. Tur att min pappa stoppade henne.
    Vilket inte alls påminner om det ts fått så varför är det relevant för tråden?

Kommer det en länk så är det högst troligt en scam. Men det har inte hänt.
  • Anonym (Fb)

Utan att ha läst kommentarerna. Så snurrar det jätte mycket sånt här på Facebook, jag väntar på att renskav trilla in något i min inkorg .. 

Svar på tråden Borde detta vara en varning?