• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 21:30:55 följande:
    Som någon annan skrev. Det är ett sätt för de som scammar att få reda på vilka som svarar och som då kan vara ett bra offer för framtida scam som då kan innehålla länkar.
    De som använder dessa typ av meddelanden vill först skapa en oro och rädsla hos offret och senare bygga vidare på detta genom att börja förslå tex lösningar genom olika länkar. 

Märkligt att jag får detta som reklam (skräp) när jag öppnar upp safari, på nätet säkert för vi alla diskuterar om scamming?

https://www.anonymsms.se/blogg/amp/rapportera-otrohet-anonymt/

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:48:50 följande:
    Googla.

Det Verkar vara ett vanligt råd i tråden.

Att avbryta all kontakt är dock ett bra råd. Det håller jag med om. Men än har inte skammen inträffat!
    Det här fick jag upp som reklam när jag öppnade upp safari.. märkligt!

Rapportera otrohet på ett säkert och anonymt sätt genom denna webbplats via ett anonymt SMS. Det enda som du behöver är mobilnumret till den person som blir bedragen. Du kan berätta för den här personen i dina egna ord om den olyckliga situationen.
    Skicka sms anonymt »

Meddelandet som du skriver kommer att levereras på uppdrag av en anonym avsändare. Vi kommer att hålla dina uppgifter strikt konfidentiella för mottagaren. Dina (personliga) uppgifter kommer aldrig att delas med andra eller användas för kommersiella ändamål.)

• Anonym (Anonym1)
    molly50 skrev 2025-11-19 22:42:34 följande:
    Fast det där kan man ju använda sig av om man vill jävlas med eller hämnas på någon man är arg på också.
    Så det kan också vara så att jag fått den typen av sms fast av någon jag eller sambon känner? 
  • molly50
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 22:46:36 följande:
    Så det kan också vara så att jag fått den typen av sms fast av någon jag eller sambon känner? 
    Om de skulle ha hittat den sidan så är det väl inte omöjligt. Men jag tycker du ska försöka avvakta och lugna ner dig litegrann och se om det kommer något mer. Försöka ta reda på vem som har numret,om det går,så du kanske får veta vem det är.
    Sen kan du ta det utifrån det.
  • Spucks
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:05:12 följande:

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. Ni besvarar allt med hon är naiv och att hon ska googla. Det är inte att hjälpa. Ni vet ju inte själva. Ni är bara livrädda för bedrägerier. Samma typ av människor som inte Svarar när skyddat nummer ringer. Precis som att ens konto skulle tömmas av att svara.

Vad kan de göra med hennes mobilnummer?
    De kan höra av sig igen. Men så länge hon inte öppnar några bifogade filer, klickar på några länkar eller skickar pengar så blir det svårt för bedragaren att komma någon vart.

Till ts, dölj ditt nummer på alla internettjänster. Jag tror man gör det främst via sin abonnemangsapp. Fortsätter trakasserierna så byt nummer. Spara all kommunikation med personen, gör inte som världsmästarna i tråden säger och radera dem. Är det fråga om trakasserier så är det bevis.

Jo, det var flera som har gjort det - att du inte läst det eller inte förstår det betyder inte att det inte har skrivits.

Det kan fungera på olika sätt, antingen så väntar man på "trigger-ord" som följs av en skickad länk, eller så väntar man tills man har malat på längre för att höja chansen att personen tror på en on klickar på länken.
    Eller så tjäner detta till att få information om personen som används i framtiden. Tänk dig att detta sms har skickats ut till flera tusen personer. Bara genom att svara på smsen på det sätt TS har gjort vet avsändaren nu att:
    1. TS är en kvinna
    2. hon har en partner
    3. partnern är i arbetsför ålder och har ett jobb han går till (dvs. inte hemifrån)
    4. de har inga barn ihop
    5. de är i en ålder där de skulle kunna få barn
    6. hon är svensktalande

Det är väldigt mycket information avsändaren fick via ett sms till en random nummer. Och vid fler sms (som kan vara från helt andra nummer om något helt annat) kan man få fram ännu mer information genom att använda det man redan vet om henne för att fiska om några andra gissningar är sanna.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 16:59:18 följande:
    Du skickar en länk som innehåller rådet att inte trycka på en länk? Du ser inte motsättningen alls i detta?

Men det är inte relevant eftersom ts inte fått någon länk från personen, än mindre klickat på någon.
    Skillnaden är att min är till info om att detta är en vanlig scam, står tom i sammanfattningen. Skickades samma dag som TS lade upp denna tråden. 
    Om hon bemödat sig med att läsa på så står det att detta pågår i flera länder i Europa, men TS VILL älta detta, det är som om hon VILL att det ska vara sant hellre än att acceptera att det inte är det. Det spelar ingen roll hur många förklaringar hon får, hur mycket guidning, hur många exempel... Hon biter sig fast vid att "Jo, detta måste vara sant, det kommer ta slut mellan oss..." och en självuppfyllande profetia kommer snart som ett brev på posten för hennes partner kommer tröttna på hennes dårskap och göra slut för man orkar inte med en människa som är såhär.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-20 10:00:46 följande:
    Skillnaden är att min är till info om att detta är en vanlig scam, står tom i sammanfattningen. Skickades samma dag som TS lade upp denna tråden. 
    Om hon bemödat sig med att läsa på så står det att detta pågår i flera länder i Europa, men TS VILL älta detta, det är som om hon VILL att det ska vara sant hellre än att acceptera att det inte är det. Det spelar ingen roll hur många förklaringar hon får, hur mycket guidning, hur många exempel... Hon biter sig fast vid att "Jo, detta måste vara sant, det kommer ta slut mellan oss..." och en självuppfyllande profetia kommer snart som ett brev på posten för hennes partner kommer tröttna på hennes dårskap och göra slut för man orkar inte med en människa som är såhär.
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-20 10:26:21 följande:
    Vi har verkligen tolkat ts olika.

Det ger ändå inte er rätten att uttrycka er nedlåtande på bästa internettroll-maner. Det är otäckt när folk gaddar ihop sig och för att sänka folk.
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.
  • Goneril
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-20 10:40:40 följande:
    Tack! Alla kan ha olika åsikter och tankar, men som du skriver så behöver man inte gadda ihop sig för att sänka en person som redan är på botten. Jag skrev också att jag var öppen för alla alternativ.. Dom vet inte hur jag mår i övrigt? -Jag kanske inte kan äta eller sova eller jobba. Och människor hoppa på en istället för att försöka förstå mig också.
    Om du nu redan mår dåligt på grund av din relation, vilket du uppenbarligen gör, så ska du väl inte utsätta dig för ekonomiska svårigheter utöver detta!. Det du inte förstår är att du befinner dig i riskzonen och det jag har skrivit många gånger nu är att du ska googla följande::  "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?" Du ska alltså deleta allt du fått från den mystiske amerikanske avsändaren, den är på god väg att lura dig. Bara släng allt du får den vägen och gå inte och vänta på fler meddelanden. De lär inte komma från någon som kan identifieras, "spoofing". Dina äktenskapliga bekymmer får du reda ut som man alltid gjort i alla tider, genom att tala med varandra.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?