• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:18:05 följande:
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
    Som någon annan skrev. Det är ett sätt för de som scammar att få reda på vilka som svarar och som då kan vara ett bra offer för framtida scam som då kan innehålla länkar.
    De som använder dessa typ av meddelanden vill först skapa en oro och rädsla hos offret och senare bygga vidare på detta genom att börja förslå tex lösningar genom olika länkar. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-19 21:05:12 följande:

Men snälla nån. Inte en enda av er har förklarat varför det är en scam eller svarat på frågan om hennes mobilnummer. 

Ingen kan ju veta exakt hur dom kommer att gå tillväga men generellt använder dom sig av en teknik som kallas social engineering som består i att gradvis bygga upp ett förtroende eller känslomässigt beroende, läsa av motpartens reaktioner och arbeta sig in så motparten sänker sina normala försvarsmekanismer. På ett tidspunkt, som kan ligga långt in i framtiden, kommer dom att vrida historien så att den kräver att TS skickar pengar av någon anledning eller får tillskickat 'bevis' som länk eller usb.

I detta fall tror jag dom är extra skickliga iom. att dom direkt förolämpar TS och gör henne förvirrad eftersom det verkar ologiskt att någon både skulle vilja hjälpa TS med ett otrohetsavslöjande och samtidigt vilja strö salt i såren på henne. Så nu fokuserar hon på det istället för på varför någon som arbetar på hennes mans arbetsplats skulle ha taskig svenska och amerikanskt telefonnummer.
  • Goneril
    Nej det har ingen gjort. På vilket sätt är hon scammad? Är hennes pengar borta? Är hennes personuppgifter använda av obehörig?

Läs alla ts inlägg igen. TS vill ha svar och är öppen för vad det än kan vara. Hon försöker förstå vad som ligger bakom och vrider och vänder på allting. Och ni bara shamear henne och får henne att må ännu sämre och drar paralleller till folk Som blivit av med pengar Vilket inte hänt ts.
    På vilket sätt hon är scammad? Ja du, det kan du ju fundera på. Du kan börja med att googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".Hon är scammad och ska avbryta ALL kontakt med den här avsändaren. Många här med basic IT-kunsksp har skrivit och försökt förklara, till exempel spoofing, men fattningsförmågan är något nedsatt på sina håll.
  • Tow2Mater

Nej, vi vill ju stoppa vansinnet innan det händer!
  • Anonym (jury)

En annan variant kan vara scam med betaltjänster. Man kan inte reellt veta något om vilken avsändare en sms har  eftersom det finns internettjänster som kan klistra på vilket avsändare nummer som helst på ett meddelande och skicka denna som sms så att det ser ut som att det kommer från någon du känner i Sverige. 

I detta fall kunde det vara ett amerikanskt nummer, men nästa gång kan det vara ett nummer från en betaltjänst i Azerbadjan som kostar hundratals kronor om TS skulle ringa tillbaka.

Finns säkert många fler varianter.

• Anonym (Abc)
    Goneril skrev 2025-11-19 21:41:04 följande:
    På vilket sätt hon är scammad? Ja du, det kan du ju fundera på. Du kan börja med att googla "Vad kan en bedragare göra med mitt mobilnummer?".Hon är scammad och ska avbryta ALL kontakt med den här avsändaren. Många här med basic IT-kunsksp har skrivit och försökt förklara, till exempel spoofing, men fattningsförmågan är något nedsatt på sina håll.
    Googla.

Det Verkar vara ett vanligt råd i tråden.

Att avbryta all kontakt är dock ett bra råd. Det håller jag med om. Men än har inte skammen inträffat!
  • Anonym (IQ80)

På vilket sätt hon är scammad? Menar du förutom att hon bekräftat att numret används och att hon verkar tro på själva storyn?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 21:30:55 följande:
    Som någon annan skrev. Det är ett sätt för de som scammar att få reda på vilka som svarar och som då kan vara ett bra offer för framtida scam som då kan innehålla länkar.
    De som använder dessa typ av meddelanden vill först skapa en oro och rädsla hos offret och senare bygga vidare på detta genom att börja förslå tex lösningar genom olika länkar. 

Ja, självklart är det en möjlighet. Men ts verkar vara medveten om det. Det enda misstaget hon gjort var att ringa numret.

Men det ger inte mobbarna i tråden rätt att håna ts intellekt. Det är sån jäkla mobbarmentalitet här!

Nu är hon förberedd på att det kan komma en länk eller annat som hon ska låta bli. Att inte interagera med personen är ett bra råd. Men faktum kvarstår,  ingen av oss vet syftet med kontakten Vilket jag reagerar på eftersom folk uttrycker sig bergsäkert.

Men för tydlighetens skull,
    ts. Svara inte på sms:en. Tryck inte på länkar eller ladda Ned dokument. Var bara tyst och se om det kommer något mer.

• Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 21:41:50 följande:
    Nej, vi vill ju stoppa vansinnet innan det händer!
    Du är väl en av få som varit hyfsat relevant.
  • Goneril

Misstänkt bluff-SMS kan vidarebefordras till kortnummer 7726. Det har skrivits tidigare i tråden men förtjänar att upprepas. Samarbete mellan teleoperatörer för att samla och blockera skadliga meddelanden och förhindra spridning.

Svar på tråden Borde detta vara en varning?