• Anonym (maaaat)

Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

• Svar på tråden Konstig kost
  • Anonym (Lou)
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 20:12:29 följande:
    hälsosam kost, och akustiskt neutral kost som inte inger en falsk trygghetskänsla.
    Vad som är hälsosam kost finns det alldeles för många åsikter om för att man ska kunna välja en variant. För mig är lchf det mest hälsosamma. 
  • EpicF
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 19:54:26 följande:
    det handlar inte om att stjäla. kollegorna kan tro att det är allmän mat på arbetsplatsen, eller vilja smaka på något nytt.
    Är man så dum att man tror att andras matlådor är allmän mat så får man skylla sig själv. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 19:13:27 följande:
    nej man ska inte skylla på offren.
    Nej, det gjorde jag inte heller. Kollegor som tar andras mat av olika anledningar är inte offer
     De är korkade pch får skylla sig själva om de blir sjuka. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 19:53:32 följande:
    det kan orsaka dvärgbandmask, och så blir flera kollegor sjuka och så kan arbetsuppgifterna inte slutföras och så går företaget i konkurs och så går det sämre för landet och blir mer belastning på välfärden och så. då är det alltså bäst att ta upp det med chefen innan.
    Eller så låter kollegorna bli att äta av ts mat. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 20:04:07 följande:

det handlar inte bara om kosten, utan också om beredskapsmetodik. att ts väljer pannkakor med sylt på en vardag skickar signaler till resten av kontoret om en sorts festmentalitet som sänker den kognitiva skärpan efter lunch. det kan också ge upphov till en tillfällig blodsockerdipp. 

Dessutom är pannkakor mjuka och tysta. Om TS sitter och äter nåt sånt så vänjer sig kollegorna vid en nästan onaturlig tystnad för att vara på en arbetsplats. Då man kan missa subtila varningsljud i kontorsmiljön.

det är precis den här typen av naivitet som gör att Sverige står så oförberett.

Är tur att det är ytterst få, dvs enbart du, som har set resonemanget. 

Finns många människor som äter sin lunch i tystnad...
  • EpicF
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 20:12:29 följande:
    hälsosam kost, och akustiskt neutral kost som inte inger en falsk trygghetskänsla.
    Och exempel på det? 
  • Anonym (Lou)
    Anonym (veranika savenka) skrev 2026-03-09 20:18:42 följande:
    Det är precis det som är problemet, att se kosten som en åsikt eller nåt individuellt. på en arbetsplats är sin kropp en del av en produktionsenhet. dessutom kan dippsås hamna på golvet i fikarummet och nån kan halka på det. Ansvaret hamnar direkt på chefen. Det är en fråga om systematiskt arbetsmiljöarbete. Att hävda så kallat hälsosam kost som försvar för att utsätta kollegor för sånt är oansvarigt.
    Okej så, jag skulle inte få äta lchf på min arbetsplats? Trots att jag har diabetes och en sköldkörtel som kämpar som jag försöker hålla liv i så länge det går så jag inte ska behöva börja med insulin när som helst? Oerhört märkligt. 

Så ingen ska få äta sås för att någon kan råka skjuta iväg såsen från sin tallrik och ner på golvet precis när någon ska gå precis där? Haha.
Svar på tråden Konstig kost