• Anonym (maaaat)

Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

• Svar på tråden Konstig kost
  • klyban
    Anonym (n) skrev 2026-03-09 09:58:32 följande:
    Läs TS inlägg så ser du svaret.
    Vilket svar då menar du?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-09 14:38:32 följande:
    Endast som diet och en där kolhydrater är nerdragna/borttagna, överdrivet mer normalt är det med dessa.
    Nej.
  • Anonym (Mimmi)
    klyban skrev 2026-03-09 09:55:41 följande:

Pratar om nyttighet..., och socker är inte nyttigt det allra minsta.
    Och man behöver inte socker i pannkakor, sen ska jag vara helt ärlig jag har antingen äppelmos eller någon sylt, och det har socker och tillräckligt med socker också att det inte behövs något pannkakor.

Behöver och behöver... som sagt googlade jag lite recept först för att vara säker på att jag inte var ute och cyklade.
    Man gör som man vill.

Äter aldrig pannkakor själv för övrigt.
  • klyban
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-09 16:21:58 följande:
    Behöver och behöver... som sagt googlade jag lite recept först för att vara säker på att jag inte var ute och cyklade.
    Man gör som man vill.

Äter aldrig pannkakor själv för övrigt.

Visst gör man som man vill:

Egentligen det enda jag ville ha sagt, är att pannkakor inte alls behöver vara onyttiga.
    Eller ja, tills man öser socker över dom eller i dom.
    Och jag är en som lägger mitt socker på via äppelmos eller någon sylt och då jordgubb eller hallon.(Dock är äpplemos min favorit, och då egen äpplemos för det man köper smakar precis ingenting i jämförelsen.)

Och du har helt rätt i att dessa respect har en del socker i sig, varför vet jag inte, kanske om man kompenserar med att ha färsk frukt istället på, så blir det ungefär samma.

Som tex jag har på fattiga riddare som görs på pannkakssmet fast med vaniljsocker och kanel.(Eller rättare sagt den fattigare riddare jag gör är så.)
    Där gillar jag halvtinade jordgubbar som man vispar och har på, och med inget socker i dom då såklart, och då balanserar syran upp väl i riddarnas söthet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2026-03-09 14:44:10 följande:
    Nej.

SÅ du inbillar dig att vi äter kolhydrat fattig mat som mer normalt, lycka till påvisa det Solig
    För det är exakt tvärtom.

TS dock verkade inte riktigt förstå att den dieten finns och fann den konstig.
    Eller varför annars kommentera den?

• Anonym (D)
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 14:57:09 följande:
    Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

Man får ju hoppas att personen äter mer varierat överhuvudtaget hemma. Men det verkar ju inte vara LCHF som är dieten, eftersom personen äter pannkakor.
  • Anonym (maaaat)
    klyban skrev 2026-03-09 16:31:27 följande:

SÅ du inbillar dig att vi äter kolhydrat fattig mat som mer normalt, lycka till påvisa det Solig
    För det är exakt tvärtom.

TS dock verkade inte riktigt förstå att den dieten finns och fann den konstig.
    Eller varför annars kommentera den?

Det är fortfarande så att TS beskrev sin egen lunch.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (maaaat)
    Anonym (D) skrev 2026-03-09 16:31:50 följande:
    Man får ju hoppas att personen äter mer varierat överhuvudtaget hemma. Men det verkar ju inte vara LCHF som är dieten, eftersom personen äter pannkakor.
    Pannkakorna är mjölfria och innehållet tillsammans med sylten ca 5 gram kolhydrater totalt. Ett kryddmått socker i smeten, en halv tesked i sylten. Eller, ja, de rårörda bären, då, kanske inte borde kalla det sylt.

Men jag skulle nog inte kalla det LCHF.

Mycket mer varierat är det inte hemma heller. Inte om du mer "mer varierat" menar mer grönt och kolhydrater.
  • En glad tjej
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-08 14:57:09 följande:
    Konstig kost

Jag skulle säga att personen antagligen är ganska selektiv gällande sin kost eller följer ett visst kostschema. Inget jag hade reflekterat ytterligare över. Jag arbetar som lärare och har en handfull elever med önskekost på grund av att de är selektiva med maten. Vi är alla olika, inget konstigt med det!
Svar på tråden Konstig kost