• Anonym (maaaat)

Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

• Svar på tråden Konstig kost
  • klyban
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-09 09:45:57 följande:
    Vad menar du med att man "är en sådan som tror socker ska vara i pannkakor"?
    Det har man väl som man vill?

Har kollat igenom lite recept på pannkakor, så jag inte pratar i nattmössan. Ibland är det socker i smeten, ibland inte.
    Så det är inte fel att ha det.

Själv har jag inte gjort pannkakor sedan yngsta flyttade hemirån, men nog fasen hade jag socker i smeten.

Pratar om nyttighet..., och socker är inte nyttigt det allra minsta.
    Och man behöver inte socker i pannkakor, sen ska jag vara helt ärlig jag har antingen äppelmos eller någon sylt, och det har socker och tillräckligt med socker också att det inte behövs något pannkakor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Mandel skrev 2026-03-09 09:50:56 följande:

Varför skulle jag ha en åsikt om någon annans matlåda? 🤔

Så länge personen inte är sjuk ofta och ber om tips på bra matlådor ser jag ingen anledning till att öppna munnen och "döma" kosten.

Vi har märkt det senaste att en massa matlådor trådar startat upp, en så var det att man ens åt en och man skulle vara världsvan och gå på lunchrestaurang istället.

osv....

Dock lite fundersam på varför inte TS fattade det var en diet och där kolhydraterna verkar vara borttagna, helt eller delvis.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (n)
    klyban skrev 2026-03-09 09:55:41 följande:

Pratar om nyttighet..., och socker är inte nyttigt det allra minsta.
    Och man behöver inte socker i pannkakor, sen ska jag vara helt ärlig jag har antingen äppelmos eller någon sylt, och det har socker och tillräckligt med socker också att det inte behövs något pannkakor.

Om du använder begreppet "på" skulle det vara mer begripligt.
  • Anonym (n)
    klyban skrev 2026-03-09 09:57:15 följande:

Dock lite fundersam på varför inte TS fattade det var en diet och där kolhydraterna verkar vara borttagna, helt eller delvis.

Läs TS inlägg så ser du svaret.
  • klyban
    Anonym (n) skrev 2026-03-09 09:57:30 följande:
    Om du använder begreppet "på" skulle det vara mer begripligt.

Sockret jag pratar om är inte på pannkakorna, mer än sylten.
    Det är "i" som jag säger sockret inte behövs.
    Men sure, det sista "i" kom inte med, men tror folk är intelligenta nog att greppa det.

• Queen81

Varför skulle jag bry mig om vad min kollega äter? Skulle tänka absolut ingenting. 

• Anonym (maaaat)
    klyban skrev 2026-03-09 09:57:15 följande:

Vi har märkt det senaste att en massa matlådor trådar startat upp, en så var det att man ens åt en och man skulle vara världsvan och gå på lunchrestaurang istället.

osv....

TS beskriver, åter igen, sin egen kost.
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-09 09:16:25 följande:

Nja, det berättar väl att det troligtvis är en lågkolhydrat diet när dessa saker saknas.
    Och inte vad som anses som helt vanlig mat, då matpyramiden förbises delvis eller helt och genom verkar ha utelämnat just kolhydrater och det är det som TS fann konstigt.

Men är inte det minsta konstigt om man kan något om dieter, då det mycket tydligt berättar att kolhydrater verkar vara sällsynta.
    Och btw pannkakor utan socker och mjöl, är ändå rätt okey mat, sure kanske finns bättre, men nära dåligt är det inte alls.
    Men och andra sidan, låter som rätt tråkigt med pannkakor just i detta fall.
    Dock är det ändå det som gör pannkakor sämre är just det man lägger på, eller om man är en sådan som tror socker ska vara i pannkakorna.

Som sagt, helt normala maträtter. 
  • Anonym (Lou)

Jag hade inte tyckt maten var något konstigt alls. Äter själv lågkolhydratkost så för mig är det helt normalt att det fattas ris/pasta/potatis. Hade inte reagerat på pannkakorna med sylt heller. 

• klyban
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-09 13:16:53 följande:
    TS beskriver, åter igen, sin egen kost.
    TS beskriver antingen lågkolhydrat kost eller utan kolhydrater och mest troligt som en diet och pga tillbehören är utan vissa saker som det står i TS.
    EpicF skrev 2026-03-09 13:21:49 följande:
    Som sagt, helt normala maträtter. 
    Endast som diet och en där kolhydrater är nerdragna/borttagna, överdrivet mer normalt är det med dessa.
Svar på tråden Konstig kost