• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2026-03-15 13:20:25 följande:
    klyban skrev 2026-03-15 13:08:14 följande:

För mig är det inget problem att låta dessa trådar vara och om de är tråkiga.

Men inser en del andra inte klarar av att hantera det, därför råden kom och förenkla deras tillvaro.(Dock omöjligt att radera användare.)

Men om det gick, blir tråden bättre av att inga inlägg skrivs som syns?
    Undrar lite, för det blir ju samma som att tråden avföljs, och att den försvinner ur ens "händelser".

Nej,men då borde du ju också kunna avhålla dig från att starta tjafs i dessa trådar?
    Eller tycker du att trådarna blir roligare om du startar tjafs?

Ja,om man kan blockera de användare som förstör trådarna så skulle andra inlägg som man vill se synas betydligt bättre. Och man slipper scrolla och riskera att missa dessa inlägg.
    "Eller tycker du att trådarna blir roligare om du startar tjafs?"

Det är precis det han tycker och han har alltid varit så.
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-16 12:42:54 följande:
    Återigen,nej jag försöker inte styra dig. Snarare ge dig ett råd. Det som du själv säger dig vilja försöka göra här.
    Varför svarar du inte ens på varför du/ni inte kan ta era privata tjafs i PM? Tycker du/ni att det är roligt att spamma sönder andras trådar och irritera andra användare?
    Det skulle faktiskt bespara andra användare den tid det tar att scrolla förbi alla ointressanta spaminlägg och man kanske skulle slippa avfölja en tråd man egentligen tycker är intressant om man bara kunde blockera vissa användare i forumet.
    Och nej,det här handlar inte om dig som person utan om dig som användare. För det är faktiskt ofta du och en till som brukar spamma sönder andras trådar med en massa onödigt tjafs.
    Så det alla enklaste vore faktiskt om ni bara kunde lägga av med det eller ta det i PM.

Då har du gett dina råd nu, annars starta en egen tråd om mig.

Och det du nu gör är exakt det tjafs som TS pratar om hen ville slippa med en blocker/ignorera-knapp.

molly50 skrev 2026-03-16 12:45:12 följande:

En annan sak som hade varit bra är om TS själv hade kunnat blockera personer som förstör trådarna. Det kunde man göra på t ex Youtube. I alla fall förut.
    Det hade varit enklare för alla.

Då hade forumt blivit tragiskt och skulle dö.

ClumsySmurf skrev 2026-03-16 12:46:44 följande:

Vi haft en del sakliga diskussioner, som du flytt från.

Och inser nu att du ser det som tjafs, undrar varför du inte prövade saklighet och fakta tillbaka. för?
    Eller saknades den?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2026-03-16 12:46:44 följande:

Ja,det är den känslan man får.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-16 12:51:58 följande:

Då har du gett dina råd nu, annars starta en egen tråd om mig.

Och det du nu gör är exakt det tjafs som TS pratar om hen ville slippa med en blocker/ignorera-knapp.

molly50 skrev 2026-03-16 12:45:12 följande:

En annan sak som hade varit bra är om TS själv hade kunnat blockera personer som förstör trådarna. Det kunde man göra på t ex Youtube. I alla fall förut.
    Det hade varit enklare för alla.

Då hade forumt blivit tragiskt och skulle dö.

Det är ju just det jag gör. Ger råd. Det som du påstår dig göra till TS.
    Att du sen inte gillar det rådet är väl bara att acceptera. Precis som att du får acceptera att TS inte gillar ditt.

Nej,det tjafs TS pratar om tror jag är det som brukar bli mellan dig och en annan person här i forumet.  Långa utdragna OT-diskussioner som inte har med trådens ämne att göra och där ingen av er vill ge er.

Varför skulle forumet bli tragiskt och dö pga det? Hade det inte varit bra om TS kunnat blockera personer som t ex ägnar sig åt personangrepp eller bara tjafsar sönder en tråd?
    Eller är du rädd för att dina inlägg skulle blockeras då?
    Forumet är väl ändå till för att diskutera och inte för att ägna sig åt provokationer och tjafs eller personangrepp?
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-16 13:01:56 följande:
    Det är ju just det jag gör. Ger råd. Det som du påstår dig göra till TS.
    Att du sen inte gillar det rådet är väl bara att acceptera. Precis som att du får acceptera att TS inte gillar ditt.

Nej,det tjafs TS pratar om tror jag är det som brukar bli mellan dig och en annan person här i forumet.  Långa utdragna OT-diskussioner som inte har med trådens ämne att göra och där ingen av er vill ge er.

Varför skulle forumet bli tragiskt och dö pga det? Hade det inte varit bra om TS kunnat blockera personer som t ex ägnar sig åt personangrepp eller bara tjafsar sönder en tråd?
    Eller är du rädd för att dina inlägg skulle blockeras då?
    Forumet är väl ändå till för att diskutera och inte för att ägna sig åt provokationer och tjafs eller personangrepp?

Och hur ska andra göra med det rådet?

OnT är en blockering/ignorera-knapp.

Om en TS få den makten, så kommer alla åsikter som stör narrativet försvinna, och då dör diskussionen oavsett om man gillar den eller inte.

Idén tycker jag är bedrövlig för ett forum och där TS kan censurera bort de hen inte gillar, pga narrativet eller som har bättre argument, eller helt enkelt bara en "idiot".
    I mina öron låter det helt galet, och tror inte det funkar alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-16 14:54:39 följande:

Om en TS få den makten, så kommer alla åsikter som stör narrativet försvinna, och då dör diskussionen oavsett om man gillar den eller inte.

Idén tycker jag är bedrövlig för ett forum och där TS kan censurera bort de hen inte gillar, pga narrativet eller som har bättre argument, eller helt enkelt bara en "idiot".

Andra? Det är ju dig jag ger det rådet. Om någon annan skulle vilja följa det så är det helt upp till dem.

Ja,och det hade väl varit bra om man som TS kunde använda en sådan knapp för att blockera personer som förstör diskussionen.
    Det behöver inte vara galet alls. Jag vet att det funkade på Youtube där man kunde blockera personer som gick in och skrev dumma kommentarer under ens video. Och det var inget som störde diskussionen i sig.
    Jag tror att du tycker att idén är galen och bedrövlig för att du vet att dina inlägg där du tjafsar med den andra personen förmodligen skulle försvinna då.
    Och det skulle kanske förstöra diskussionen för dig. Men inte för någon annan.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-16 14:54:39 följande:

Du svarar inte på frågan om varför du inte kan ta dina diskussioner med den andra personen på PM?
    Jag vet att du skrev i en annan tråd där ni tjafsade att det skulle kunna ge konsekvenser. Vilka konsekvenser då? Att du blir blockerad? 
    Om så är fallet,skulle det vara så hemskt då att bli blockerad av någon som bara vill tjafsa?
  • Anonym (Trött)
    molly50 skrev 2026-03-16 16:43:50 följande:
    Du svarar inte på frågan om varför du inte kan ta dina diskussioner med den andra personen på PM?
    Jag vet att du skrev i en annan tråd där ni tjafsade att det skulle kunna ge konsekvenser. Vilka konsekvenser då? Att du blir blockerad? 
    Om så är fallet,skulle det vara så hemskt då att bli blockerad av någon som bara vill tjafsa?
    Jag tror att du har rätt i din spaning faktiskt. 
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-16 16:38:59 följande:
    Andra? Det är ju dig jag ger det rådet. Om någon annan skulle vilja följa det så är det helt upp till dem.

Ja,och det hade väl varit bra om man som TS kunde använda en sådan knapp för att blockera personer som förstör diskussionen.
    Det behöver inte vara galet alls. Jag vet att det funkade på Youtube där man kunde blockera personer som gick in och skrev dumma kommentarer under ens video. Och det var inget som störde diskussionen i sig.
    Jag tror att du tycker att idén är galen och bedrövlig för att du vet att dina inlägg där du tjafsar med den andra personen förmodligen skulle försvinna då.
    Och det skulle kanske förstöra diskussionen för dig. Men inte för någon annan.

Ja, andra som är irriterande för andra användare, alla ska ändra sig för dig är ditt råd då.
    Eller att andra ska ändra sig för mg och bara jag finner deras inlägg som dåliga, ointressant eller vad det är nu.

Det är en satans massa som måste ändra sig med ditt råd.

Och sen har vi naiviteten att någon ens skulle ändra sig på detta.

Ja, och en sådan knapp kommer också användas att begränsa åsikter, och det är där allt fallerar.
    Hur kan du inte klara av att se det?

Och jag personligen skiter om hela familjeliv blockerar mig, jag fortsätter som vanligt ändå, då jag är inget behov av konfirmering av min existens.

molly50 skrev 2026-03-16 16:43:50 följande:

Det är inte ens ämnet, två vi kan inte diskutera moderatorers åtgärder, det är ett regelbrott.
    Visste du inte om det?

Men skoj att det finns en del som tror att jag är roten till all världens problem i Familjeliv.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Blockera användare?