• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-15 19:08:50 följande:
    Ja,och man kan också undvika det genom att inte starta det.

För övrigt så finns flashback visst kvar.
    www.flashback.org/

Jag inbillar inte mig styra andra användare vad de säger och gör i trådarna och när det är inom reglerna.

Och det är där mina råd är utmärkta och rensa bort det som jag finner ointressant.

Att inbilla sig styra andra användare är naivt och ett regelbrott på Familjeliv, för det kan bara Moderatorer göra och kanske forumvärdar(Lite osäker på vad den sista är, därav kanske.)

2015 lade Flashback ned sin ignorera knapp av användare.

molly50 skrev 2026-03-15 19:12:48 följande:
    Ja,men då är det väl bättre att bara ignorera dessa personer istället för att starta tjafs?

Ja,men för TS är råden uppenbarligen inte bra. H*n kanske tycker att en tråds ämne är intressant och vill kunna läsa och skriva i den utan att behöva scrolla förbi en masa OT-inlägg och tjafs?
    Jag kan också tycka att trådar är intressanta utan att vilja starta en egen tråd om just det ämnet.
    Men jag kan lätt tröttna när trådarna spammas sönder av en massa tjafs.

Eftersom ingen blockera/ignorera-knapp finns, så är mina utmärkta råd ett sätt att hantera situationen.

Men är man nöjd med den tid det tar en att inte utföra dessa enkla saker, ja, då får man väl acceptera mertiden det ger att inte göra något alls.

Dock råden är utmärkta om man vill spara tid, vill man inte, så måste man inte.
    Och jag använder dessa råd dagligen, och besparar mig en massa tid att se sånt som jag inte gillar.

Men som sagt vill man inte och anser sin tid är oviktig, så fortsätta som ni gör och lägg tiden tills blockerings/ignorera-knapp kommer.
    Men jag tror ingen kommer, och för den kan användas som ett verktyg att avslöja användare.

Och med tanke på att det tog decennier att fixa ignorera PM från användare(DÅ att man kunde förbi gå detta enkelt med lägga in användarens namn manuellt.).
    Så även om de idag skulle börja tanken, så tar det nog mycket lång tid.
    Och något säger mig forumets-tekniker jobbar på betydligt större saker än en sådan knapp och programmässigt.

Så om man vill spara tid, så spara tid, jag bryr mig inte om någon gör eller inte, jag valt att spara massa tid och kommer ihåg i början när det blev enklare med färgkodade TS och avfölja det man inte längre gillade och hur mycket mindre tid det behövdes för titta i trådar.

Anonym (Jösses) skrev 2026-03-15 19:14:11 följande:
    Inbillar mig absolut ingenting. Vet att dessa medlemmar aldrig kommer att sluta. Det var bara ett utmärkt råd till dessa, men de saknar uppenbarligen helt nettikett.

Säger inget om ditt råd inte skulle funka, vad nu det var.

Dock är mitt råd mycket tidsbesparande.

Inte heller har jag inbillan om att jag kan styra andra medlemmars inlägg, därav är mina råd utmärkta på att spara tid.
    Men vill man inte spara tid, ja, jag tänker du inte tvinga någon.

Och säga att spara tid är värdelöst råd, är er tid så oviktig då?
    För om den är, så kan ni ju ändå läsa igenom allt för tiden betyder ju inget för er.

Och då ställer man sig frågande till varför ens en sådan knapp skulle finnas.

Anonym (M) skrev 2026-03-15 20:09:50 följande:
    Ditt råd var säkert utmärkt för dig. Men ts upplever inte att ditt råd var till någon hjälp. En normal person accepterar detta. Men du gör inte det. Istället argumenterar du för kung och fosterland att ditt råd minsann var bra. Och så maler du på om det, trots att ts med flera prövar att tala om att för oss hjälper inte ditt råd. 

Rådet är utmärkt för alla som vill spara tid tills en blockera/ignorera-knapp kommer.
    Tycker man inte spara tid är viktigt, ja, då är rådet inte heller till nytta för dessa.

Och styra andra användare inbillar jag mig inte kunna göra, därför använder jag mina råd ofta i syfte att spara tid.

Anonym (M.) skrev 2026-03-16 09:15:05 följande:

Ja, det är synd att man inte kan blockera vissa användare. Det skulle inte funka om en stor del av användarna skulle ha en stor del av de andra användarna blockerade, förstås. Men man kunde kanske få ha typ tre stycken blockerade åt gången? Och vill man blockera en till, så måste man avblockera en av de tidigare.

Då skulle mängden inlägg inte påverkas så mycket, tror jag. Som det är nu så tröttnar folk i stället, de orkar inte med tjafset från och med vissa rabiata, ettriga och ständigt närvarande skribenter. Skulle vara en lättnad att slippa se dessa - för mig rör det sig om två personer. 

Det medföljer problem som måste lösas med en sådan knapp, då vi har Anonym signatur också.
    Sure, det går säkert lösa med programmering, men med tanke på att det tog decennier att lösa ignorera användare på PM-knappen, så låter det som att denna är svårt oprioriterad mot andra stora problem som forumet har med sin programmering.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-16 09:15:05 följande:

Ja, det är synd att man inte kan blockera vissa användare. Det skulle inte funka om en stor del av användarna skulle ha en stor del av de andra användarna blockerade, förstås. Men man kunde kanske få ha typ tre stycken blockerade åt gången? Och vill man blockera en till, så måste man avblockera en av de tidigare.

Då skulle mängden inlägg inte påverkas så mycket, tror jag. Som det är nu så tröttnar folk i stället, de orkar inte med tjafset från och med vissa rabiata, ettriga och ständigt närvarande skribenter. Skulle vara en lättnad att slippa se dessa - för mig rör det sig om två personer. 

Jag är relativt övertygad om att vi pratar om samma personer...
  • molly50
    Anonym (Orka3) skrev 2026-03-16 08:44:28 följande:
    Det får mig att förstå att en del faktiskt går igång på att bara tjafsa och träta, Det verkar som att en del av de mest obstinata försöker ändra på den andre, men de förstår inte att ju mer man försöker ändra på en person, dennes åsikter och ibland rentav dennes egna upplevelser, desto mer kommer den andre att försvara sig och sin ståndpunkt/ upplevlse.
    Ja,det ligger nog något i det. Jag har försökt råda dessa båda personer att ta sina privata dispyter i PM,men ingen av dem verkar intresserade av det.
    Man får känslan av att de går igång på att irritera andra med att tapetsera trådar med sina tjafs.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-16 11:29:08 följande:

Jag inbillar inte mig styra andra användare vad de säger och gör i trådarna och när det är inom reglerna.

Och det är där mina råd är utmärkta och rensa bort det som jag finner ointressant.

Att inbilla sig styra andra användare är naivt och ett regelbrott på Familjeliv, för det kan bara Moderatorer göra och kanske forumvärdar(Lite osäker på vad den sista är, därav kanske.)

2015 lade Flashback ned sin ignorera knapp av användare.

molly50 skrev 2026-03-15 19:12:48 följande:
    Ja,men då är det väl bättre att bara ignorera dessa personer istället för att starta tjafs?

Ja,men för TS är råden uppenbarligen inte bra. H*n kanske tycker att en tråds ämne är intressant och vill kunna läsa och skriva i den utan att behöva scrolla förbi en masa OT-inlägg och tjafs?
    Jag kan också tycka att trådar är intressanta utan att vilja starta en egen tråd om just det ämnet.
    Men jag kan lätt tröttna när trådarna spammas sönder av en massa tjafs.

Eftersom ingen blockera/ignorera-knapp finns, så är mina utmärkta råd ett sätt att hantera situationen.

Men är man nöjd med den tid det tar en att inte utföra dessa enkla saker, ja, då får man väl acceptera mertiden det ger att inte göra något alls.

Dock råden är utmärkta om man vill spara tid, vill man inte, så måste man inte.
    Och jag använder dessa råd dagligen, och besparar mig en massa tid att se sånt som jag inte gillar.

Men som sagt vill man inte och anser sin tid är oviktig, så fortsätta som ni gör och lägg tiden tills blockerings/ignorera-knapp kommer.
    Men jag tror ingen kommer, och för den kan användas som ett verktyg att avslöja användare.

Och med tanke på att det tog decennier att fixa ignorera PM från användare(DÅ att man kunde förbi gå detta enkelt med lägga in användarens namn manuellt.).
    Så även om de idag skulle börja tanken, så tar det nog mycket lång tid.
    Och något säger mig forumets-tekniker jobbar på betydligt större saker än en sådan knapp och programmässigt.

Så om man vill spara tid, så spara tid, jag bryr mig inte om någon gör eller inte, jag valt att spara massa tid och kommer ihåg i början när det blev enklare med färgkodade TS och avfölja det man inte längre gillade och hur mycket mindre tid det behövdes för titta i trådar.

Jag försöker inte heller styra någon,om det är det du försöker insinuera.
    Men om du inte kan lyda dina egna råd att avfölja tråden eller låta bli att svara personen du brukar gå i polemik med så ska du ju inte bli förvånad över att folk blir irriterade på ert spammande i trådarna.
    Även om det är ett bra råd för dig att avfölja en tråd så måste du inse att det kanske inte är det för alla andra.
    Man kanske tycker att trådens ämne är intressant,men tvingas sitta och scrolla förbi ert spammande och riskerar då att missa de vettiga inlägg om trådens ämne som finns.
    För det är ju inte bara 1 eller 2 inlägg utan det är oftast flera sidor.
    Om du tycker att det är roligt att diskutera med den andra personen i din iver att få rätt så kan ni väl ta det på PS så slipper alla andra att se det? Det är väl det bästa rådet?
    Varför gör ni inte det? Går ni igång på att irritera andra människor?
  • molly50
    molly50 skrev 2026-03-16 12:11:14 följande:
    Men om du inte kan lyda dina egna råd att avfölja tråden eller låta bli att svara personen du brukar gå i polemik med så ska du ju inte bli förvånad över att folk blir irriterade på ert spammande i trådarna.
    Även om det är ett bra råd för dig att avfölja en tråd så måste du inse att det kanske inte är det för alla andra.
    Man kanske tycker att trådens ämne är intressant,men tvingas sitta och scrolla förbi ert spammande och riskerar då att missa de vettiga inlägg om trådens ämne som finns.
    Om du tycker att det är roligt att diskutera med den andra personen i din iver att få rätt så kan ni väl ta det på PS så slipper alla andra att se det? Det är väl det bästa rådet?
    *På PM,inte PS.
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-16 12:11:14 följande:

Jag har inte sagt att du ska försökt styra något, men du har pratat om PM många ggr.
    Och det är en styrning.

Dock det jag pratar om styra andra användare, det handlar om att de skriver en massa strunt jag inte är intresserad av och att jag inte inbillar mig inte ha något att tillföra den diskussionen.

Då är mina råd tidsbesparande i inväntan på en blockera/ignorera-knapp.
    Och ingen tvekan om att MASSOR av trådar kommer falla i ditt och/eller mitt ointresse, och vill man spara tid, så gör man detta.

Och diskutera mig som användare i en tråd om en blockerings-knapp, är just det tjafs som TS ville vara utan.
    Varför inte starta en tråd om min användaren istället?
    Så är du åtminstone OnT.

Och en sak är intressant med den kritiken du ger det sista, det ser också ut som att du försöker styra mig.
    Så det är dax för att du bestämmer vilket det är, försöker du styra eller inte?

Och kom ihåg, ämnet är Blockerings/ignorera-knapp, och den andra delen i TS för att berätta om varför den önskas.
    Och inget jag säger emot alls, för jag har massor av trådar som jag inte gillar, eller sida upp och sida ned med saker som är helt ointressanta.(Skulle dock aldrig någonsin använda en sådan knapp, inte gjort det på flashback heller och aldrig brytt mig, därför blev jag så förvånad att den funktionen försvann redan 2015.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-12 18:25:54 följande:
    Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

6 sidor senare på en enkel fråga, som också visar på behovet som ts frågar efter. Vilken fascinerande tråd. Det är i mina ögon inte bara sorgligt utan komiskt.
  • Anonym (Jösses)
    klyban skrev 2026-03-16 12:31:09 följande:

Jag har inte sagt att du ska försökt styra något, men du har pratat om PM många ggr.
    Och det är en styrning.

Dock det jag pratar om styra andra användare, det handlar om att de skriver en massa strunt jag inte är intresserad av och att jag inte inbillar mig inte ha något att tillföra den diskussionen.

Och ingen tvekan om att MASSOR av trådar kommer falla i ditt och/eller mitt ointresse, och vill man spara tid, så gör man detta.

Och diskutera mig som användare i en tråd om en blockerings-knapp, är just det tjafs som TS ville vara utan.
    Så är du åtminstone OnT.

Och en sak är intressant med den kritiken du ger det sista, det ser också ut som att du försöker styra mig.

Och kom ihåg, ämnet är Blockerings/ignorera-knapp, och den andra delen i TS för att berätta om varför den önskas.
    Och inget jag säger emot alls, för jag har massor av trådar som jag inte gillar, eller sida upp och sida ned med saker som är helt ointressanta.(Skulle dock aldrig någonsin använda en sådan knapp, inte gjort det på flashback heller och aldrig brytt mig, därför blev jag så förvånad att den funktionen försvann redan 2015.)

Nej, det är inte en styrning. Molly ger dig ett råd. Ett utmärkt råd. 
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-16 12:31:09 följande:

Och det är en styrning.

Så är du åtminstone OnT.

Återigen,nej jag försöker inte styra dig. Snarare ge dig ett råd. Det som du själv säger dig vilja försöka göra här.
    Varför svarar du inte ens på varför du/ni inte kan ta era privata tjafs i PM? Tycker du/ni att det är roligt att spamma sönder andras trådar och irritera andra användare?
    Det skulle faktiskt bespara andra användare den tid det tar att scrolla förbi alla ointressanta spaminlägg och man kanske skulle slippa avfölja en tråd man egentligen tycker är intressant om man bara kunde blockera vissa användare i forumet.
    Och nej,det här handlar inte om dig som person utan om dig som användare. För det är faktiskt ofta du och en till som brukar spamma sönder andras trådar med en massa onödigt tjafs.
    Så det alla enklaste vore faktiskt om ni bara kunde lägga av med det eller ta det i PM.
  • molly50

En annan sak som hade varit bra är om TS själv hade kunnat blockera personer som förstör trådarna. Det kunde man göra på t ex Youtube. I alla fall förut.
    Det hade varit enklare för alla.

Svar på tråden Blockera användare?