• Anonym (Trött)

Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

• Svar på tråden Blockera användare?
  • klyban
    Anonym (Jösses) skrev 2026-03-15 18:58:41 följande:
    Ditt råd är värdelöst. Jag har ett bättre. Bättre att medlemmar som förstör för andra löser det via inkorgen istället. Det är inte rimligt att andra inte ska kunna läsa trådar de vill läsa, för att två personer  tar så mycket plats och förstör trådar.

Mitt råd är utmärkt, då det besparar en MASSOR av tid.
    För jag inbillade mig lite att det var slöseri med tid, och mina råd är helt utmärkta.

Och inbilla dig du ska kontrollera vad andra skriver är en fantasi som inte sker, och är också ett regelbrott att säga att folk inte ska skriva vad de själva vill.
    Och om det inte passar dig, så anmäler du inlägget och ser om det är ett regelbrott med moderatorer.

Det är annars rätt fascinerande att det inte kommer mer råd och i väntan på en blockerings-knapp.
    Inser du är inte intressant att lösa frågan om hur lösa det själv tills en sådan knapp kommer.

Och jag skriver vad jag vill, och sen är det upp till moderatorer och ta mig i örat om jag överskrider mina rättigheter.
    Och det sker mycket sällan, men jag gör fel ibland det gör jag som alla andra och jag lär mig något av det också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-15 18:49:28 följande:

Man kan tycka vad man vill om "tjafs", men en sak är säker, du kan relativt lätt undvika mycket av det.

Anonym (Jösses) skrev 2026-03-15 14:12:31 följande:
    Nej, att kunna blockera innebär att man får läsa trådar man är intresserad av utan att behöva se  störiga användare som spammar trådar i all evinnerlighet. Det vore en riktigt bra funktion. För även om man följer ditt "råd" och scrollar sig igenom alla oväsentliga spaminlägg som inte intresserar någon, så vore det mycket smidigare att helt slippa dessa. För dessa användare nöjer sig inte med några inlägg i varje tråd. De skriver massor och det orkar ingen läsa eller scrolla igenom. 

Ja,och man kan också undvika det genom att inte starta det.

För övrigt så finns flashback visst kvar.
    www.flashback.org/
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-15 18:51:40 följande:

Har svårt när folk börja ljuga, här har jag mer eller mindre helt kommit med idéer om utöva en "blockering".

Förstår det är itne teknsikt möjligt, dock ändå är mina råd riktigt bra.

Och någon borde ha mer råd för få bort oönskade trådar och/eller blicit ointressanta?
    Och sen vem vet, kanske det kommer en blockerar knapp, men det finns dock inte nu.
    Och mina råd är en bra början.

Ja,men då är det väl bättre att bara ignorera dessa personer istället för att starta tjafs?

Ja,men för TS är råden uppenbarligen inte bra. H*n kanske tycker att en tråds ämne är intressant och vill kunna läsa och skriva i den utan att behöva scrolla förbi en masa OT-inlägg och tjafs?
    Jag kan också tycka att trådar är intressanta utan att vilja starta en egen tråd om just det ämnet.
    Men jag kan lätt tröttna när trådarna spammas sönder av en massa tjafs.
  • Anonym (Jösses)
    klyban skrev 2026-03-15 19:08:48 följande:

För jag inbillade mig lite att det var slöseri med tid, och mina råd är helt utmärkta.

Och inbilla dig du ska kontrollera vad andra skriver är en fantasi som inte sker, och är också ett regelbrott att säga att folk inte ska skriva vad de själva vill.
    Och om det inte passar dig, så anmäler du inlägget och ser om det är ett regelbrott med moderatorer.

Det är annars rätt fascinerande att det inte kommer mer råd och i väntan på en blockerings-knapp.
    Inser du är inte intressant att lösa frågan om hur lösa det själv tills en sådan knapp kommer.

Och jag skriver vad jag vill, och sen är det upp till moderatorer och ta mig i örat om jag överskrider mina rättigheter.
    Och det sker mycket sällan, men jag gör fel ibland det gör jag som alla andra och jag lär mig något av det också.

Inbillar mig absolut ingenting. Vet att dessa medlemmar aldrig kommer att sluta. Det var bara ett utmärkt råd till dessa, men de saknar uppenbarligen helt nettikett.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-15 18:51:40 följande:

Har svårt när folk börja ljuga, här har jag mer eller mindre helt kommit med idéer om utöva en "blockering".

Om du absolut vill fortsätta diskutera med en person du anser ljuger.varför kan du då inte göra det i PM istället för att spamma sönder andras trådar?
  • Anonym (n)

Jag: har svårigheter att gå till vänster
    Aktuell person: Gå åt höger!
    Jag: Nu ville jag åt vänster
    AP: *långa texter om hur rätt höger är och hur fantastiskt hjälpsam denne är*
    Jag: Det skulle inte hjälpa det minsta
    AP: *långa texter om hur rätt höger är och hur fantastiskt hjälpsam denne är*

Oj vad hjälpta vi blev... någon form av manssplaning deluxe

• Anonym (M)
    klyban skrev 2026-03-15 19:08:48 följande:

Ditt råd var säkert utmärkt för dig. Men ts upplever inte att ditt råd var till någon hjälp. En normal person accepterar detta. Men du gör inte det. Istället argumenterar du för kung och fosterland att ditt råd minsann var bra. Och så maler du på om det, trots att ts med flera prövar att tala om att för oss hjälper inte ditt råd. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-12 18:25:54 följande:
    Blockera användare?

Jag har en enkel fråga som jag inte hittar svar på.

Kan man blockera medlemmar här på Familjeliv? Jag har varit medlem rätt så länge och vill minnas att man kunde det förr. Men hittar ingenstans att göra det idag.

Tänker att det skulle fungera som på FB, så att man slipper se allt som personen i  fråga skriver här i forumet.

Det finns personer som jag är redigt trött på att se inlägg från, så då vore en sådan blockering värd guld.

Någon som vet och vill dela med sig om möjligheten finns?

Synd att möjligheten inte finns.
    Det är otroligt tröttsamt till exempel läsa massa irrelevant spam om när TS man eller KK ska vara pappaledig när det är har inte någonting att göra med frågeställningen.
  • Anonym (Orka3)
    molly50 skrev 2026-03-15 16:07:32 följande:
    Ja,precis. Det är samma här.

Ja,jag förstår det inte heller.  Att de ens orkar bemöda sig med att svara varandra när de vet att ingen av dem kommer att ändra sig är helt obegripligt.
    Det får mig att förstå att en del faktiskt går igång på att bara tjafsa och träta, Det verkar som att en del av de mest obstinata försöker ändra på den andre, men de förstår inte att ju mer man försöker ändra på en person, dennes åsikter och ibland rentav dennes egna upplevelser, desto mer kommer den andre att försvara sig och sin ståndpunkt/ upplevlse.
  • Anonym (M.)

Ja, det är synd att man inte kan blockera vissa användare. Det skulle inte funka om en stor del av användarna skulle ha en stor del av de andra användarna blockerade, förstås. Men man kunde kanske få ha typ tre stycken blockerade åt gången? Och vill man blockera en till, så måste man avblockera en av de tidigare.

Då skulle mängden inlägg inte påverkas så mycket, tror jag. Som det är nu så tröttnar folk i stället, de orkar inte med tjafset från och med vissa rabiata, ettriga och ständigt närvarande skribenter. Skulle vara en lättnad att slippa se dessa - för mig rör det sig om två personer. 

Svar på tråden Blockera användare?