Anonym (Min tro) skrev 2026-03-22 15:24:47 följande:
Du är verkligen duktig på att missförstå vad jag skriver. Jag har aldrig förnekat att Jesus var Jude och tillhörde den Judiska traditionen. Naturligtvis är judendomen en förutsättning för att Jesus lära. Men om du tror att det var Jesus som startade kristendomen så har du nog fel.
När Paulus började missionera bland icke-judar ca år 50-60 började Kristendomen ta form. Kristendomen uppstod som en egen religion först under perioden 70?135
e.Kr., men dess rötter ligger i Jesu verksamhet och den tidiga judisk-messianska rörelserna.
Förutom de jag redan tidigare räknat upp i tidigare svar så fans det en " Vishetsorienterad grupp" som i forskningen kallas Q-källan som focuserar på Jesus ord, inte hans död. På etik, bergspredikan- och liknande material, Detta var en jordnära Jesusrörelse som tilltalade icke judarna. Även tidiga gnostiskt färgade jesusrörelser med focus på hemlig kunskap (gnosis) där Jesus uppenbarar kosmiska mysterier, är tidiga rörelser.
Det existerar alltså ett brett spectrum av Jesus följare. Nu inställer sig frågan är det endast den del av rörelserana som av Kejsaren Constantin upphöjs till statsreligion i Rom som får kallas Kristna ?
Det finns de som hävdar att Kristendomen som vi ser den idag är ett resultat av Kejserligt påbud och har lite med Jesus ord och lära att göra. Det gör inte jag utan jag trivs i Svenska kyrkans gemenskap och uppskattar ritualerna. Men min tro är personlig men jag är lika kristen som de bibeltrogna.
Största skillnaden ligger i att jag tror på Jesus ord och lära medan de tror på en bok. Det är alltså människor som gör Bibeln helig, inte Bibeln som gör sig själv helig.
1. Det är
du som hela tiden har hänvisat till Jesus för din tro och det är
du som kallar den
kristen, inte jag. Så att jag ifrågasätter dig handlar knappast om något missförstånd från min sida.
2. Det spelar ingen vem du vill hänvisa till Jesus, Paulus, Constatin... så är och förblir GT grunden till kristendomen, utan GT så existerar inget av det andra heller.
3. Vad du tror på och inte tror på är förstås upp till dig själv helt och hållet. Däremot är det
inte du som definierar kristendom, utan det gör den själv genom sina skrifter och det är lika med judendom och islam. Tror man inte på kristendomens egna definition av sig själv, då är man självklart inte kristen.
4. Om man som jag - inte är troende alls, då är det människan som gör Bibeln helig och människan som har uppdiktat allt om både judendom, kristendom och islam, möjligen med undantag för att personerna i berättelserna faktisk kan ha funnits, i alla fall vissa av dem (vissa är nog historiskt belagda, om jag inte minns fel).
Men i kristendom är Gud, Jesus och Bibeln så starkt sammanflätade att plockar du bort en så faller allt samman, som ett korthus.
Utan Bibeln så finns inget som berättar om Gud och Jesus, utan Jesus kan heller inte NT eller kristendomen existera, utan GT finns varken Gud (den judiska/kristna guden) eller hans son/frälsaren och i det sammanhanget vore Jesus en "nobody" som ingen skulle skriva böcker om.
5. Du talar om Jesus ord som att du själv har hört honom tala... det har ingen på snart 2000 år. Efter hans död kan du bara ta del av vad han eventuellt har sagt genom text. Här talar du åter igen mot dig själv när du ifrågasätter texterna som trovärdiga. Dels är texterna källan till Jesus ord för efterlevande, dels är tron på dessa källor definierande av den kristna tron.