• Tom Araya

Om religion

Jag vill diskutera religion, särskilt de tre abrahamitiska religionerna.

Dessa religioner har en del beskrivande texter, de som kallas "heliga" inom respektive religion. De är definierande av religionen. Vi kan jämföra det med en form, exempelvis en kvadrat, som i nedanstående illustration representerar en religion, exempelvis kristendom.

Dessa texter innehåller passager, stycken, rader och meningar som i alla fall jag upplever som osannolika, motsägelsefulla och moraliskt/etiskt tveksamma.
    Den kristna kreationsberättelsen exempelvis, är osannolik om man granskar den med vetenskaplig lupp.
    Förhållandet mellan gamla och nya testamentet är ett bra exempel på hur motsägelsefulla dessa texter är.
    Tillåtandet och ibland t.o.m. uppmuntrandet av sådant som våld, ojämlikhet, slaveri, äktenskapligt umgänge med minderåriga mm är exempel på moraliska och etiska tveksamheter.

Om du tror på allt som beskrivs i texterna, så är du inom den röda rutan (nr 1.). Om den röda rutan representerar kristendom, så kan du kalla dig kristen.
    Men om det finns delar av detta som du tvivlar/inte tror på (representeras av det grå fältet i illustration nr 2.), då är du inte kristen. Du kan vara troende ändå, men på något som kallas något annat och har en annan form (3.)

• Svar på tråden Om religion
  • Tom Araya
    Anonym (Min tro) skrev 2026-03-18 23:22:45 följande:
    Du kan läsa vad jag svarade Trent. 

Jag har redan sagt att min tro är personlig. Men nog är jag kristen alltid. Kanske till och med mer kristen än de som tror på -bibeln. 
    Tror du på Gud, såsom Gud beskrivs av Jesus och i Bibeln?
  • Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-19 02:27:20 följande:
    Vad tror du själv på, utifrån att du så tydligt beskriver att du inte tror på Bibeln? 
    För vi fattar ju att du enligt egen definition inte är kristen. Så skulle vara intressant att höra. 
  • Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2026-03-19 06:13:49 följande:
    Vad tror du själv på, utifrån att du så tydligt beskriver att du inte tror på Bibeln? 
    För vi fattar ju att du enligt egen definition inte är kristen. Så skulle vara intressant att höra. 
    Jag skulle beteckna mig som agnostiker.

Jag är inte övertygad om att ingen gud finns, men jag är övertygad om att den gud som beskrivs i de abrahamitiska religionerna inte finns och att de religionerna i sin helhet är helt skapad av människor.
    Det finns inge som helst rimlighet i att den gud som i dessa religioner beskrivs, skulle tillåta missförstådda eller falska budskap som sprids i guds namn. Varenda mening skulle vara 100 % sann och begriplig för varje människa.

Jag har ännu inte funnit någon religion jag finner trovärdig, men så är jag heller inte sökande.

Men om det skulle finnas en gud...
    -så har han absolut noll prioritet på dyrkan av gud, profeter och frälsare och har inga fasta eller definitiva regler eller påbud, utan önskar bara att vi gör så gott vi kan mot oss själva, mot andra människor och mot djur och natur.
    -så har han inte skapat någonting annat än förutsättningarna för att stjärnor, planeter o.s.v. skapas och sedan utvecklar sig själva, inklusive evolutionen.
    -så varken kommunicerar eller interagerar han med levande varelser överhuvudtaget på något sätt och tillbedjan är totalt meningslöst.
    -så är den guden nu upptagen med att skapa nya världar miljoner triljarder ljusår bort.
    Jag har ingen tydlig bild av vad som händer efter döden med en sådan gud, annat än att jag inte tror på återfödelse.
    Om det finns en belöning eller bestraffning efter döden, så är det alla som har försökt övertyga andra om falska gudar och religioner, med regler och påbud som begränsat deras liv som riskerar straff.
    Det enda straff jag kan tänka mig utdelat av en gud mot mänskligheten att uthärda under sin livstid är dansband. Skrattande
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2026-03-16 10:12:52 följande:
    Om religion

Jag vill diskutera religion, särskilt de tre abrahamitiska religionerna.

Dessa religioner har en del beskrivande texter, de som kallas "heliga" inom respektive religion. De är definierande av religionen. Vi kan jämföra det med en form, exempelvis en kvadrat, som i nedanstående illustration representerar en religion, exempelvis kristendom.

Dessa texter innehåller passager, stycken, rader och meningar som i alla fall jag upplever som osannolika, motsägelsefulla och moraliskt/etiskt tveksamma.
    Den kristna kreationsberättelsen exempelvis, är osannolik om man granskar den med vetenskaplig lupp.
    Förhållandet mellan gamla och nya testamentet är ett bra exempel på hur motsägelsefulla dessa texter är.
    Tillåtandet och ibland t.o.m. uppmuntrandet av sådant som våld, ojämlikhet, slaveri, äktenskapligt umgänge med minderåriga mm är exempel på moraliska och etiska tveksamheter.

Om du tror på allt som beskrivs i texterna, så är du inom den röda rutan (nr 1.). Om den röda rutan representerar kristendom, så kan du kalla dig kristen.
    Men om det finns delar av detta som du tvivlar/inte tror på (representeras av det grå fältet i illustration nr 2.), då är du inte kristen. Du kan vara troende ändå, men på något som kallas något annat och har en annan form (3.)

Fast din illustration nr 2 beskriver ju skillnaderna mellan katoliker, protestanter och ortodoxa - de tror inte på exakt samma sak. Du vill rimligtvis inte påstå att endast en inriktning skulle vara kristen?
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2026-03-19 07:26:39 följande:
    Fast din illustration nr 2 beskriver ju skillnaderna mellan katoliker, protestanter och ortodoxa - de tror inte på exakt samma sak. Du vill rimligtvis inte påstå att endast en inriktning skulle vara kristen?
    Men de allra flesta av dessa har egna namn som används och tydligt avgränsar aktuell variant.
    En katolik kallar sig för katolik. För en katolik är katolicism kvadraten till vänster.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2026-03-19 07:36:51 följande:
    Men de allra flesta av dessa har egna namn som används och tydligt avgränsar aktuell variant.
    En katolik kallar sig för katolik. För en katolik är katolicism kvadraten till vänster.
    OK, då övertolkade jag kanske din referens till "kristen". Vad du säger då är att varje religion kan splittras i en oändlig mängd underreligioner, beroende på om man är exakt överens om allt eller inte, t.ex. "Kristendom enligt Anders Svensson", "Kristendom enligt Berit Larsson" etc, etc.

Jag tror att det är att övertolka det hela. Man måste nog kunna räknas till samma religion även om det finns smärre detaljer man inte är helt överens om.
  • Trent
    Anonym (Min tro) skrev 2026-03-18 23:02:40 följande:
    Jag hade nog inte varit kristen om inte kyrkan funnits.  Det finns flera kristna skrifter än de som hamnat i bibeln. 

Didachén

Hermas Herden

Barnabasbrevet

Thomasevangeliet

Petrusevangeliet

Maria Magdalenas evangelium

Apostoliska fäderna

mfl

Det är inte Bibeln är inte upphovet till Kristendomen. Det är Jesus liv och lära som givit upphov till Kristendomen.  Eftersom de styrande i Rom ville ha en religion som kunde reglera folket tog man också med Judarnas böcker där den judiska lagen fyllde detta syfte.

Så bibeln är inte den enda skriften om Kristenheten och kristendomen, något allt för många glömmer bort. Det finns så mycket mera att läsa i ämnet men först och främst är det det sant kristna budskapet som lever vidare. Älska din nästa som dig själv.

Jag skulle uppmuntra er Bibleltrogna att ta er en titt i ovan nämnda skrifter och fundera över varför de inte togs med i NT istället för att blanda ihop kristendom med judendomens GT
    Du är nog den mest oärliga person jag försökt diskutera med. Jag har inget intresse av att göra det.
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2026-03-19 09:06:15 följande:
    OK, då övertolkade jag kanske din referens till "kristen". Vad du säger då är att varje religion kan splittras i en oändlig mängd underreligioner, beroende på om man är exakt överens om allt eller inte, t.ex. "Kristendom enligt Anders Svensson", "Kristendom enligt Berit Larsson" etc, etc.

Jag tror att det är att övertolka det hela. Man måste nog kunna räknas till samma religion även om det finns smärre detaljer man inte är helt överens om.
    Som jag förklarar, kristendom, judendom och Islam har en form (motsvarande fyrkanten) och den är definierad utifrån skrifterna, inte utifrån dig som troende.

Antingen passar din tro in i formen eller så gör den inte det och då är du något annat. Religion (i alla fall inte dessa) kompromissar inte annat än i undantagsfall.

Heresi (=villolära) kallas det inom kristendom att inte följa skrifterna.

Att medvetet nonchalera påbud kan klassas som synd.

Principen i kristendom är att gud inte låter dig som troende vilseledas av felaktiga eller misstolkade budskap utan att gud agerar (skickade Jesus) och gud kan också korrigera ett helt folk (syndafloden, Sodom och Gomorrah) om han tycker det har gått helt fel. Jesus bergspredikan är ett exempel på korrigeringar och förtydliganden genom Jesus.
    Även Islam innehåller motsvarande, exempelvis 5:48 och 2:75 i Koranen.
  • Anonym (Min tro)
    Tom Araya skrev 2026-03-19 02:27:20 följande:
    Det finns ställen i NT där Jesus talar om Gud som i Luk 17:21  "Guds rike är inom er".
    Eller i Joh 4:24 " Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning"

Allt som sägs vara Jesus ord i NT (främst i Johannes evangeliet) där han  beskriver Gud kan sammanfattas i 4 meningar
    Gud är ande.
    Gud är ljus.e
    Gud är sanning..
    .
    Jesus har en kontemplativ gudsbild och öppnar upp för mystiken.

Så mitt svar är Ja, såtillvida att du menar Jesus egna ord.
  • Tom Araya
    Anonym (Min tro) skrev 2026-03-19 16:37:52 följande:
    Det finns ställen i NT där Jesus talar om Gud som i Luk 17:21  "Guds rike är inom er".
    Eller i Joh 4:24 " Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning"

Allt som sägs vara Jesus ord i NT (främst i Johannes evangeliet) där han  beskriver Gud kan sammanfattas i 4 meningar
    Gud är ande.
    Gud är ljus.e
    Gud är sanning..
    .
    Jesus har en kontemplativ gudsbild och öppnar upp för mystiken.

Så mitt svar är Ja, såtillvida att du menar Jesus egna ord.
    Jesus bekräftar synen på Gud som skaparen, allvetande, den högsta visheten och makten. Det är inte rimligt att anta att den guden skulle tillåta felaktiga, falska, misstolkade, felöversatta eller vilseledande budskap i hans namn. Det innebär att om man tror på Gud så måste man också tro på Bibeln i sin helhet.
Svar på tråden Om religion