• Tom Araya

Om religion

Jag vill diskutera religion, särskilt de tre abrahamitiska religionerna.

Dessa religioner har en del beskrivande texter, de som kallas "heliga" inom respektive religion. De är definierande av religionen. Vi kan jämföra det med en form, exempelvis en kvadrat, som i nedanstående illustration representerar en religion, exempelvis kristendom.

Dessa texter innehåller passager, stycken, rader och meningar som i alla fall jag upplever som osannolika, motsägelsefulla och moraliskt/etiskt tveksamma.
    Den kristna kreationsberättelsen exempelvis, är osannolik om man granskar den med vetenskaplig lupp.
    Förhållandet mellan gamla och nya testamentet är ett bra exempel på hur motsägelsefulla dessa texter är.
    Tillåtandet och ibland t.o.m. uppmuntrandet av sådant som våld, ojämlikhet, slaveri, äktenskapligt umgänge med minderåriga mm är exempel på moraliska och etiska tveksamheter.

Om du tror på allt som beskrivs i texterna, så är du inom den röda rutan (nr 1.). Om den röda rutan representerar kristendom, så kan du kalla dig kristen.
    Men om det finns delar av detta som du tvivlar/inte tror på (representeras av det grå fältet i illustration nr 2.), då är du inte kristen. Du kan vara troende ändå, men på något som kallas något annat och har en annan form (3.)

• Svar på tråden Om religion
  • Tom Araya
    Anonym (Jaha) skrev 2026-03-16 22:37:40 följande:
     Men att berätta för folk hur troende en person är och använda Bibeln som mått är felaktigt. 
    Bibeln är de facto "måttet" för den kristna tron, inbilla dig inget annat, för du lurar ingen annan än dig själv.
    Anonym (Jaha) skrev 2026-03-16 22:37:40 följande:
     Jag upplever att du framför ditt påstående utan någon bra källa. Men absolut. 
    Jag hänvisar till Bibeln och det är den enda källa som finns.
    Jag kan hålla med om att Bibeln inte är en bra källa, men det är som sagt den enda som finns och att Bibeln brister som källa (för allting) säger bara att hela religionen kan och bör ifrågasättas.
  • Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-16 22:45:44 följande:
    Man kan ha en religiös tro utan att definieras som kristen, muslim eller jude.
    Man kan ha en religiös tro som inte är definierad någonstans alls.
    Man kan till och med tro på att den kristna guden finns, utan att tro på hela den kristna berättelsen.
    Lönnsirap skrev 2026-03-16 20:22:40 följande:

Det blir rätt märkligt att göra någon helt egensnickrad teori om vilka som är kristna, utifrån att man rent allmänt är rätt överens om vilka kyrkor som är kristna, och vilka som inte är det. 

Det är inte så mycket teori som fakta. Kristendomens texter är vad som definierar religionen, den kristna guden, kreationsberättelsen, kristendomens moraliska rättesnören mm, m.a.o. vad religionen är.
    Tvivlar du på den (spelar ingen roll om det är till liten del), då matchar inte din tro den kristna mallen som är definierad i religionen skrifter.Detta är inte hälften så absurt som att hävda att man är kristen trots att man tvivlar.
    Lönnsirap skrev 2026-03-16 20:22:40 följande:

Först tyckte jag resonemanget knappt förtjänade en kommentar, utifrån att det bottnar i en rätt naiv tanke. Sen ville jag ändå skriva några rader, för det är fullständigt rimligt att just inte vara bokstavstroende, utan tolka skrifter utifrån sitt sammanhang och helt enkelt tro på vissa delar och tvivla på annat. 

Du har rätt i att skrifter måste tolkas utifrån sitt sammanhang, när det utrymmet finns i texterna, som exempelvis när det finns flera olika och motsägelsefulla budskap. I många fall finns dock inte det utrymmet eller att utrymme saknas för just det du vill tro. Tvivel är att inte tro och det spelar ingen roll om det är 10 eller 90 procent du tvivlar på, för det du har kvar är inte den kvadrat som är religionens definierade form.Samlingsorganisation för troende är dess huvudsakliga ändamål. De har ingen auktoritet över texterna.

Det är inte ett rimligt ställningstagande att man endast är kristen om man läser Bibeln och tror på det sättet som du tycker, utifrån att det är en väldigt personberoende tolkning. 

Men det är väl lite samma sak som att man ju är fri att tycka att andra är idioter, utan att det själva tycker likadant. 

Personligen tycker jag det är rimligare att fundera över sin egen eventuella tro, än att hålla på och definiera andra. Men du gör ju som du vill. 
  • Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2026-03-17 05:44:07 följande:
    Det är inte ett rimligt ställningstagande att man endast är kristen om man läser Bibeln och tror på det sättet som du tycker, utifrån att det är en väldigt personberoende tolkning. 
    För mig är det främmande att kalla sig kristen och inte känna till vad kristendom är.
  • Anonym (XXX)
    Tom Araya skrev 2026-03-17 07:53:06 följande:
    För mig är det främmande att kalla sig kristen och inte känna till vad kristendom är.
    Kristendom kan ju vara så många olika inriktningar och varianter. En ortodox kristen från Grekland och en pingstvän från Mississippi har ju inte allting gemensamt direkt. 
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2026-03-17 13:03:40 följande:
    Kristendom kan ju vara så många olika inriktningar och varianter. En ortodox kristen från Grekland och en pingstvän från Mississippi har ju inte allting gemensamt direkt. 
    Men alla utgår de från Bibeln.
  • Lönnsirap
    Tom Araya skrev 2026-03-17 07:53:06 följande:
    Och ... Åter är du inne på att din åsikt är betydelsefull i frågan.

Oftast är ju människor som kallar sig kristna just kristna, precis som att muslimer vanligtvis är muslimer om de kallar sig det.
  • Anonym (Guds ord)

Jag tror på att bibeln är Guds ord. Jag förstår dock inte allt som står och jag är inte enig med alla om mina tolkningar. Det är dock berikande att läsa olika översättningar och att samtala med andra kristna som inte heller har förstått allt.
    Du kan alltid hitta nya saker att studera i bibeln. Och försöka förstå sammanhanget som det skrevs i för att förstå budskapet bättre. 

Jag försöker följa tio budorden och älska min nästa så som mig själv, älska herren min Gud av hela mitt hjärta och förstånd.... men jag lyckas inte alltid. Jag är en syndare frälst av nåd. Inte av gärningar.
    Jesus dog på korset för mina synder och uppstod igen på tredje dagen och jag tror på honom och på ett liv i evighet med honom efter jordelivet.

Koranen skrevs efter Muhammeds död, Muhammed var analfabet. Man satte ihop kapitlen efter längd-ordning efter hans död. 

Bibeln skrevs med 1600 år mellanrum och av 35 till 40 st författare och ändå är det en röd tråd genom hela boken. Som pekar på Messias Jesus men också nya testamentet citerar gamla och händelser i gamla är symboliska med händelser i nya testamentet.

Mohammed säger att Gud har 99 namn men inte ett ändå av dem är kärlek.

Att säga att islam kristendom och judendom är samma är helt fel. Judendom och kristendom är ju mera lika men islam skiljer sig åt väldigt mycket.

Jag håller med om att tron bör grunda sig på bibeln och att man inte bör välja vissa stycken bara. Och också att man ska tolka bibeln med bibeln själv. Det som ses som motsägelser behöver inte göra det om man studerar bibeln mera grundligt. Det är dock lättare att bara läsa det som man förstår och strunta i resten. 

• Anonym (Guds ord)

Jag vill tilläga att det är inte min sak egentligen att döma vem som är kristen och inte eller om någon är muslim eller inte. Ändå kan inte låta bli att ifrågasätta ibland mest i tanken och med likasinnade, så inte ofta som jag säger något.... Samtidigt jag tycker man ska respektera folks tro....
    Att skapa konflikter är inte bibliskt eller att såra folk så man får tänka sig för hur man uttrycker sig tycker jag....
    Om folk vill diskutera så kan jag tycka det är okej.....men det kräver ju ödmjukhet....

• Anonym (Ictys)
    Anonym (Guds ord) skrev 2026-03-17 16:19:25 följande:

Jag vill tilläga att det är inte min sak egentligen att döma vem som är kristen och inte eller om någon är muslim eller inte. Ändå kan inte låta bli att ifrågasätta ibland mest i tanken och med likasinnade, så inte ofta som jag säger något.... Samtidigt jag tycker man ska respektera folks tro....
    Att skapa konflikter är inte bibliskt eller att såra folk så man får tänka sig för hur man uttrycker sig tycker jag....
    Om folk vill diskutera så kan jag tycka det är okej.....men det kräver ju ödmjukhet....

Va, har du ens läst Bibeln? Profeter och patriarker och Jesus och andra  trampar ständigt folk på tårna och till och med skapar konflikter. Jesus var ingen undfallande, politiskt korrekt mes och Bibelns budskap är inte pacifistiskt.

Som kristen ska man inte vara elak eller aggressiv, men framför allt ska man vara sann och följa Ordet även om folk tycker illa om det eller till och med blir sårade av det. 
  • Anonym (Jaha)
    Tom Araya skrev 2026-03-17 01:29:54 följande:
    Nu säger du emot dig själv.
    Om du inte tror på det du här du skriver att du inte tror på, då tror du ju inte på texterna, eftersom texterna hävdar just det du inte tror på.
    Du "cherrypickar" och inbillar dig att det ryms inom Bibelns mening av sann kristen tro, utan att ha belägg för det.
    Suck! Du är så duktig på att provocera, feltolka och leta efter det du anser är fel. Är du likadan i privatlivet? Då kan det inte vara många som orkar med dig.
    Men då vet jag att jag inte är kristen. Bara för att en människa på det seriösa forumet Familjeliv fastslår det. Många påstår att religoner ställer till med oreda i världen. Jag vill påstå, vilket du har visat, att det är bristen på respekt och acceptans som är problemet. Jag vet inte varför jag svarade i din tråd. Jag vet ju hur du brukar vara i andra trådar. En person som gärna startar konflikter och obekväm stämning. Även om du har din bild av vem som är kristen eller inte kristen, så är jag trygg med att kalla mig kristen. Det är i alla fall inte andra som bestämmer hur kontakten mellan min tro, Gud och mig ser ut. Tack för att du delade med dig om dina tankar.
  • Anonym (Min tro)
    Tom Araya skrev 2026-03-17 03:29:59 följande:
    Detta har du ju delvis rätt i...
    Jesus var jude. Jesus/kristendomens budskap grundar sig på judendomens Tanakh (benämns Gamla testamentet i Bibeln).
    Anonym (Min tro) skrev 2026-03-16 23:03:45 följande:

Jag är Kristen och tror på Jesu lära. Detta innebär att jag inte ser Bibeln som en helig bok i sig och att GT över huvud taget inte berör mig och min tro.

Som jag ser det är alla bibeltrogna i realiteten någon sorts halv judar som blandar och ger mellan nya och gamla testamentet beroende på vad man vill förkunna.

För mig är Jesu bergspredikan rättesnöret men den måste sättas in i rätt sammanhang.  Betänk att Jesus ville frälsa människorna från både det världsliga och religiösa förtrycket som rådde i Palestina under hans levnad.

När vi sätter in hans ord i dagens samhälle och värld handlar det också om samma saker. Den lilla människan som förtrycks av profana och religiösa krafter.

Centralt är kärleksbudskapet som visar oss den enda vägen till det goda samhället, den goda världen där vi kan leva utan rädsla och hat-

Du är de facto inte kristen om du inte ser på Bibeln som en av kristendomens heliga texter och att du helt utesluter GT som grund för din tro, eftersom GT är grunden för kristendomen.

Desto lustigare blir det när du hänvisar till Jesu lära för din tro, för vad säger Jesus om GT?
    Exempel:

-?Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.? - Matteus 5:17

-?Innan himmel och jord förgår skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå.? - Matteus 5:18

-?Har ni inte läst??? - Matteus 12:3-12:5

-?Skriften kan inte upphävas.? - Johannes 10:35

-?Allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.? - Lukas 

Även Matteus 4:1-4:11 och Markus 12:29-12:31 hänvisar till GT på ett sätt där Jesus bejakar GT.

Slaveri omnämns i GT på ett godkännande sätt:
    -Andra Mose-boken 21:2-21:6
    -Andra Mose-boken 21:7-21:11
    -Andra Mose-boken 21:20-21:21
    -Tredje Mose-boken 25:39-25:41
    -Tredje Mose-boken 25:44-25:46
    Observera att Jesus inte någonstans motsäger detta.

Genom att utesluta betydande delar av kristendomens budskap och lära, så förhåller du dig inte till den i din tro, exempelvis om du känner att detta är trovärdigt eller etiskt/moraliskt försvarbart. Kort sagt - du undviker att ifrågasätta din tro genom att intala dig att religionen är något annat än det texterna säger. Du lurar dig själv helt enkelt!

Tror att jag måste påminna dig om att Jesus inte var kristen heller. Han var Jude och ingenting annat.

Kristendomen uppstod efter hans död. Den hade flertalet olika traditioner varav några med tiden utmynnade i exempelvis den katolska och ortodoxa läran. 

Du hänvisar till Bland annat Matteus och Johannes vilka som bäst levde ca 50 år efter Jesus död. Jag ser inte deras ord som heliga utan som högst personliga reportage över Jesu levnad och läror.  De var också Judar och levde under den judiska lagen.  Det fanns de som under Jesus levnad såg honom som den Kristus Judarna väntade på, men ingenstans medger Jesus att han skulle vara Kristus.

Självklart motsäger inte Jesus GT.  Men han omtolkar de delar han finner har tolkats felaktigt av de Skriftlärde. 

Jag måste fråga dig vad du menar är Kristendomens budskap? och hur den förhåller sig till Judendomen?

Jag förhåller mig till Jesus, hans ord och lära. Naturligtvis insatta i vår tid.  Jag frågar mig själv ofta vad Jesus skulle ha sagt om han var med oss idag. När jag läser NT gör jag det med kritiska ögon eftersom det är Jesus ord och inte den som nertecknade dem jag vördar och följer.

Jag tillhör ingen kyrka eller samfund utan min tro är personlig och har tjänat mig väl genom livet.
  • FuckGoggleAskMe

Jag kände för länge sedan en präst i svenska kyrkan som tolkade tex skapelseberättelsen och jungfrufödseln som symboliska. Han trodde förstås att Jesus var Guds son, men uteslöt inte att Josef varit med på ett hörn vid själva befruktelsen. Han trodde på dinosaurier och en utdragen tillkomst av jorden, att Gud skapat allt, fast långsamt, och att Gud orkestrerat utvecklingen av olika arter. Han var präst och djupt troende men tolkade bibeln som innehållande många symboler snarare än bokstavliga sanningar. Kan inte se att han skulle anses som annat än kristen. 

• Anonym (Körsbär)
    Tom Araya skrev 2026-03-16 15:27:41 följande:
    Kristendomens regler ska man såklart följa till 100 % om du ska kalla dig kristen, men där motsägelser finns så har du ju alternativ för vad du vill följa i ditt liv. Så länge du i texterna kan hitta stöd och inte uttryckliga förbud för vad du gör och hur du lever, så är det rätt ur ett religiöst perspektiv. Samhällets moraliska normer och juridiska lagar kan dock säga något annat. 
    Jag kan faktiskt inte se ett enda fel på att cherrypicka varken när det kommer till religion eller annat.
    Varför inte ta det man har utbyte av och förkasta resten? Bättre att välja ut delar av religiösa skrifter än att svälja hela den motsägelsefulla, religiösa galenskapen.
  • Anonym (Min tro)

Det är inte bibeln vi kristna tror på utan Den helige ande(Gud), Hans son Jesus och Kyrkan.

Vår bibel är ingen helig bok utan en samling historiska skrifter som beskriver Jesus liv och lära. Efter alla omarbetningar och motsägande vittessbörd kan man inte upphöja denna samling av skrifter till gudomlig nivå. Det är en samling berättelser och ingenting mera.

Den Kristna etiken däremot förklaras i många verk om etik och filosofi (t.ex. Kierkegaard, Aristoteles, Kant i kristen tolkning)

Centrum för kristendomen ligger hos Jesus, inte i den judiska traditionen. 

• Konservativ

Stor humor när ateister förklarar vad den rätta religionen är. Men om jag tolkar TS rätt så håller han sig till Sola Scriptura, en protestantisk syn. Katoliker och ortodoxa och pingstvänner har andra uppfattningar.

• AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-17 21:18:43 följande:

Jag kände för länge sedan en präst i svenska kyrkan som tolkade tex skapelseberättelsen och jungfrufödseln som symboliska. Han trodde förstås att Jesus var Guds son, men uteslöt inte att Josef varit med på ett hörn vid själva befruktelsen. Han trodde på dinosaurier och en utdragen tillkomst av jorden, att Gud skapat allt, fast långsamt, och att Gud orkestrerat utvecklingen av olika arter. Han var präst och djupt troende men tolkade bibeln som innehållande många symboler snarare än bokstavliga sanningar. Kan inte se att han skulle anses som annat än kristen. 

Precis. En vän till mig är troende och hon ser det ungefär så också. Mycket kan tolkas som symbolisk, och jag har också hört från en präst att han och andra präster har lite olika uppfattningar om hur ordagrant man bör tolka vissa delar. 
  • Tom Araya
    Anonym (Jaha) skrev 2026-03-17 20:05:21 följande:
    Suck! Du är så duktig på att provocera, feltolka och leta efter det du anser är fel. Är du likadan i privatlivet? Då kan det inte vara många som orkar med dig.
    Men då vet jag att jag inte är kristen. Bara för att en människa på det seriösa forumet Familjeliv fastslår det. Många påstår att religoner ställer till med oreda i världen. Jag vill påstå, vilket du har visat, att det är bristen på respekt och acceptans som är problemet. Jag vet inte varför jag svarade i din tråd. Jag vet ju hur du brukar vara i andra trådar. En person som gärna startar konflikter och obekväm stämning. Även om du har din bild av vem som är kristen eller inte kristen, så är jag trygg med att kalla mig kristen. Det är i alla fall inte andra som bestämmer hur kontakten mellan min tro, Gud och mig ser ut. Tack för att du delade med dig om dina tankar.
    Vi behöver ifrågasätta religionen mer än vad vi gör, även om det hos vissa väcker obehag. Det är varken rimligt eller sunt att vara så undfallande mot en filosofi/ideologi/religion med så mycket kontroversiellt innehåll och med så stor inverkan på samhället.
Svar på tråden Om religion