Tom Araya skrev 2026-03-17 03:29:59 följande:
Detta har du ju delvis rätt i...
Jesus var jude. Jesus/kristendomens budskap grundar sig på judendomens Tanakh (benämns Gamla testamentet i Bibeln).
Anonym (Min tro) skrev 2026-03-16 23:03:45 följande:
Jag är Kristen och tror på Jesu lära. Detta innebär att jag inte ser Bibeln som en helig bok i sig och att GT över huvud taget inte berör mig och min tro.
Som jag ser det är alla bibeltrogna i realiteten någon sorts halv judar som blandar och ger mellan nya och gamla testamentet beroende på vad man vill förkunna.
För mig är Jesu bergspredikan rättesnöret men den måste sättas in i rätt sammanhang. Betänk att Jesus ville frälsa människorna från både det världsliga och religiösa förtrycket som rådde i Palestina under hans levnad.
När vi sätter in hans ord i dagens samhälle och värld handlar det också om samma saker. Den lilla människan som förtrycks av profana och religiösa krafter.
Centralt är kärleksbudskapet som visar oss den enda vägen till det goda samhället, den goda världen där vi kan leva utan rädsla och hat-
Du är de facto inte kristen om du inte ser på Bibeln som en av kristendomens heliga texter och att du helt utesluter GT som grund för din tro, eftersom GT är grunden för kristendomen.
Desto lustigare blir det när du hänvisar till Jesu lära för din tro, för vad säger Jesus om GT?
Exempel:
-?Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.? - Matteus 5:17
-?Innan himmel och jord förgår skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå.? - Matteus 5:18
-?Har ni inte läst??? - Matteus 12:3-12:5
-?Skriften kan inte upphävas.? - Johannes 10:35
-?Allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.? - Lukas
Även Matteus 4:1-4:11 och Markus 12:29-12:31 hänvisar till GT på ett sätt där Jesus bejakar GT.
Slaveri omnämns i GT på ett godkännande sätt:
-Andra Mose-boken 21:2-21:6
-Andra Mose-boken 21:7-21:11
-Andra Mose-boken 21:20-21:21
-Tredje Mose-boken 25:39-25:41
-Tredje Mose-boken 25:44-25:46
Observera att Jesus inte någonstans motsäger detta.
Genom att utesluta betydande delar av kristendomens budskap och lära, så förhåller du dig inte till den i din tro, exempelvis om du känner att detta är trovärdigt eller etiskt/moraliskt försvarbart. Kort sagt - du undviker att ifrågasätta din tro genom att intala dig att religionen är något annat än det texterna säger. Du lurar dig själv helt enkelt!
Tror att jag måste påminna dig om att Jesus inte var kristen heller. Han var Jude och ingenting annat.
Kristendomen uppstod efter hans död. Den hade flertalet olika traditioner varav några med tiden utmynnade i exempelvis den katolska och ortodoxa läran.
Du hänvisar till Bland annat Matteus och Johannes vilka som bäst levde ca 50 år efter Jesus död. Jag ser inte deras ord som heliga utan som högst personliga reportage över Jesu levnad och läror. De var också Judar och levde under den judiska lagen. Det fanns de som under Jesus levnad såg honom som den Kristus Judarna väntade på, men ingenstans medger Jesus att han skulle vara Kristus.
Självklart motsäger inte Jesus GT. Men han omtolkar de delar han finner har tolkats felaktigt av de Skriftlärde.
Jag måste fråga dig vad du menar är Kristendomens budskap? och hur den förhåller sig till Judendomen?
Jag förhåller mig till Jesus, hans ord och lära. Naturligtvis insatta i vår tid. Jag frågar mig själv ofta vad Jesus skulle ha sagt om han var med oss idag. När jag läser NT gör jag det med kritiska ögon eftersom det är Jesus ord och inte den som nertecknade dem jag vördar och följer.
Jag tillhör ingen kyrka eller samfund utan min tro är personlig och har tjänat mig väl genom livet.