Anonym (Sårad) skrev 2026-04-28 15:48:08 följande:
Precis... Ingen vet något

.
Idag ringde hans syster och frågade om vi skulle på stan och kolla kläder, fika samt titta på brudklänningar.
Min vän sa att jag överdriver och borde prata med honom och försöka ge ny chans, att han inte har varit otrogen utan bara skrivit. Men bara att skriva med någon är otrohet för mig. För varför ska man ens behöva ha kontakt med andra kvinnor, flörta, ta emot selfies, skicka selfies? Det där ÄR otrohet för mig. Nästan värre än att ha sex med ett engångsligg på fyllan. Att skriva med någon konstant i säg några månader eller veckor, jag vet inte. Men det bygger upp tycke, känslor, intresse.
Sen vet jag ju inte OM han ens har haft sex med någon. Hur ska jag veta....
Så jobbigt det här. Bröt ihop inatt och hela morgonen. Hade inte ens klarat jobba idag så det var tur jag var ledig idag.
Mår skit. Min lyster är borta från ansiktet och ögonen. Magen har ballat ur också. Kräks och diarré.
Jag håller med dig om att skriva på det sätet är en form av otrohet. Den har dessutom fått ett "namn": microotrohet. Helt sjukt.
Nej. Är man i ett förhållande då flirtar man inte med andra kvinnor, oavsett om det är irl eller på nätet.
Du har inte gjort något fel här. Däremot behöver du verkligen fokusera på att ta hand om dig själv nu. Din kropp skriker att den behöver att du tar hand om den!
Eftersom båda era familjer verkar inställda på att det ska bli bröllop får du kanske tumma på att ge det tid till att sätta saker på paus? Jag utgår ifrån hur jag hade agerat. Jag hade skickat ett sms till din... ja, vad ska man kalla honom, fd fästman? Hur som, jag hade skickat ett sms till honom och förklarat att jag behöver tid för att reda ut mina tankar och känslor innan jag ens kunde vistas i samma rum som honom och om han vill att vi någonsin skulle kunna träffas och prata så skulle jag ha lagt på HONOM att informera familjen att bröllopet är uppskjutet pga att han har begått ett misstag och sårat dig enormt.
Det skulle bli som ett form utav test. Kan han inte stå upp för sina handlingar så kommer han vägra. Är han villig att ta ansvar så kommer han att göra det.
Men det är vad JAG tänker. Du behöver bestämma om det är något för dig.
Eftersom du mår skit så måste du ha 10000% fokus på dig själv just nu. Du är i chock och behöver hantera det!
1. Prata med någon! Du behöver trygghet och det får man när man pratar med någon om det som har hänt för då bearbetar man det. Har du en god relation med din mamma så prata med henne. Annars finns det kuratorer. Mitt bästa stöd i en stor personlig kris var diakonen i den lokala församlingen. Jag är inte ens troende eller medlem i svenska kyrkan!! Ändå var det där jag fick den bästa hjälpen! Maila eller ring, vänta inte!
2. Eftersom din kropp reagerar så starkt fysiskt måste du hjälpa den. Ät små portioner med lättsmält mat. Soppa, yoghurt, banan. Glöm inte vätska!
3. Sänk kraven! Acceptera att kroppen behöver att du drar ner på tempot. Ta korta promenader för frisk luft. Håll dig varm, det går åt mycket energi när kroppen bearbetar ett trauma.
4. Sömn. Ja, det är lätt att säga att sömn är viktigt i det läge som du befinner dig svårare att lyckas med. Men vila är lika viktigt även om du inte kan sova.
Nej, du kommer mest troligt aldrig att få reda på vad han har gjort. Det finns de som berättar sanningen när de blir påkomna och det finns de som fortsätter att ljuga. Och mottagaren av sanningen eller lögnen vet aldrig vad som är vad. Är du beredd att lita på vad han säger? Kan du leva med det han säger?
Jag beklagar verkligen det du går genom.