• xxmeyaxx

* Roliga händelser under förlossningen *

Sitter här och tänker på dagen då jag ska få föda fram mitt barn. Nu är jag iofs inte gravid då, men jag hoppas på det inom en snar framtid. Men förlossningen grubblar jag lite för.

Jag är livrädd för blod och tanken på smärtan får mig att rysa!

OM JAG BARA FICK, skulle jag stanna i väntrummet under tiden som jag skulle föda mitt barn. Kommer ju inte undan det. det är ju inte precis som att jag kan knuffa in sambon i förlossningssalen och säga "jag väntar här."

Det finns nog många kvinnor som oroar sig för sin förlossning och jag tänkte att vi kunde släppa lite på den nervösa linan. Det kan hända mycket roligt under en förlossning och DÄRFÖR vill jag att i denna tråd - så ska man skriva ner roliga händelser under eran förlossning! Något som ni skrattar åt idag.

Kom igen nu, tjejer!

• Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *
  • Rosenöga

Eehh, är väl inge bättre att trampa i hundskit än att bajsa på sig.

Alla som oroar sig för förlossningen, vad säger ni om att värsta oron är att man ska bajsa på sig?

• Tinzu

är ju inte med barn just nu, har aldrig varit det heller.
    men oron att man ska bajsa på sig är ju ganska generande
    tänk om man är lös i magen
    nej usch *tänker andra tankar*

• Rosenöga

Man kan be att få lavemang innan. Det brukar påskynda det hela och man slipper vara rädd att göra på sig.

Men man brukar bli lös i magen innan och då fixar det sig själv.

• Mammann

kluck kluck kluck!! Frigörande att läsa!
    Vid min första förlossning så skulle jag prova lustgasen. Den hade man ju hört mycket om. Drog en djupt andetag och kände hur det snurrade till "Öh, billig fylla!!" kläcker jag ur mig. Men ut genom munnen kommer dessa ord med någon sorts basröst, gasen kan visst förändra stämbanden lite.
    Känner igen det där med att vänta på att EDA:n tog. Vid början av varje värk efter att den var sant så sa jag också "hjälper den inte mer än så här?" Det kändes ju mindre varje gång men ändå. Och till sist "Hjälpe......." snark. Jag somnade! Så fort smärtan avtagit tillräckligt för att göra det möjligt så slocknade jag av utmattning. Småslumrade i 2-3timmar, kunde bara urskilja topparna ibland. Vaknade sedan och var tillräckligt utvilad för att orka pressa ut en liten tjej.

Oroade mig också för att bajsa på mig, och fick lavemang på förlossningen. Så var det gjort!

• Tha Princes

haha kanon tråd...
    Ja ska få 14 Augusti.
    Vad är kvaddar de ni pratar om som gör så ont? ..

hoppas ja oxå kan skriva här i sen o berätta

• Mammann

Kom på en lite smårolig sak till.
    Vid min 2:a förlossning beslutades det om framgent kejsarsnitt kl 6 på kvällen pga stort barn. Men senare samma kväll gick vattnet och en vaginal förlossning var på gång! En vaginal förlossning deinte vill tillåta mig att genomföra. Insåg inte riktigt hur brått de fick! Ringde mannen och föklarade att det nooog blir kejsarsnitt i natt, så du får nooooog ta och åka in. På med luren och in rusar 4 sköterskor och sliter av mig kläder och kopplar upp mig vid diverse aggregat och sladdar. Ja men, tyckte jag sävligt, "jag kan väl bara få gå på toa först, elller...". Svaret blev "Trycker det på?????!!!!" Och ytterligare ökad aktivitiet, inget toabesök alltså. För många tror ju att krysvärkarna är bajsnödighet när det beger sig. Kan tillägga att lugn man möttesi foajén grön utrustning att slita på sig i farten och orden "Spriiiiiiing!!!". Han han precis komma till mig 1 minut innan hon lyftes ut.
    Efter själva snittet, med EDA så jag var vaken, så försvann bebis och pappa ner, och jag låg kvar och skulle sys. Men jag var så nyfiken på vad somhände på anda sidan skynket! Lite groggy kanske också. Men jag pratade hela tiden! "Vad gör ni nu?" "Och nu då?" "Hur många stygn blir det?" "Men vad göööör ni då?" Till slut bad de mig låta dom göra sitt jobb och sluta prata...

• Rosenöga

Inte konstigt om man vill veta hur många stygn de syr. Man undrar ju om de lämnar en liten öppning?

• Hannah74

Har oxå undrat vad kvaddlar var- så jag googlade och hittade
    Kopierar in:

Sterilt vatten injiceras med en vanlig injektionsnål in under huden där smärtan från värkarna sitter. Det kan vara i ländryggen eller nedre delen av magen. Injektionen ger upphov till en svidande smärta.

Smärtan du känner i och med injektionen sitter i 15 till 30 sekunder. Vissa upplever smärtan vid injiceringen som mycket stark. Du kan använda lustgas vid injiceringen för att lindra smärtan.

Effekten av kvaddlarna är individuell, en del upplever att behandlingen fungerar bättre än andra. De sterila kvaddlarna ger smärtlindring i en till två timmar.

Behandlar man på flera ställen kan det vara bra att ta två i taget för att inte dra ut på smärtan i onödan.

Låter ju jätteont-hu!

Vågar man hoppas?
  • cateye3

vad är EDA? jag har läst en del, men detta har jag missat =) har BF om två veckor nu :) sen kommer jag skriva här :)

• Hannah74
    Epiduralanestesi/Ryggbedövning.

Ryggbedövning läggs av narkosläkare. Man ger lokalbedövning i huden. Därefter läggs en tunn plastkateter in mellan kotorna nedanför ryggmärgen, där man sedan pumpar in bedövningsmedel under hela förlossningsarbetet.
    Sedan några år tillbaka används en ny form av epiduralblockad, "Stand up". Man blandar lokalbedövningsmedlet med ett morfinliknande preparat, Sufenta. Det gör att kvinnan kan gå uppe och röra sig mer än vid vanlig ryggbedövning.
    Effektiv smärtlindring under förlossningens aktiva skede.

Nackdelar: Den tar lite tid att lägga. Ett dropp måste sättas för att förhindra att blodtrycket inte skall sjunka. CTG-övervakning krävs. Krystreflexen försämras. Värkstimulerande dropp kan behövas. Risken att barnet måste förlösas med sugklocka ökar.
    Vågar man hoppas?
Svar på tråden * Roliga händelser under förlossningen *