• Tiger78

5 år eller mer...

Jag vill starta en tråd för oss som kämpat i 5 år eller mer.
    Ni som känner att orken börjar tryta, och behöver lite extra stöd.

Alla åldrar är välkomna!

Ni som blivit gravida efter lång väntan,
    skriv gärna några rader och berätta!

KRAM till ER ALLA!!

• Svar på tråden 5 år eller mer...
  • Birsen

Hmm ok så du är också här från trakterna
    Hur är det på sahlgrenska? Är du nöjd med dom?

• Betty2

Birsen: Ja, jag är nöjd med Sahlgrenska. Det finns många väldigt duktiga läkare där (även om man tyvärr träffar olika läkare i stort sett varje gång). Iofs känner jag personer som går/gått privat på Carlanderska så jag har hört en del saker från dem som är bättre på Carlanderska som man saknar lite på SU. Men samtidigt så betalar jag ju inte för försöken så jag är liksom nöjd ändå. Förstår att de inte har råd med lika mycket när det betalas av landstinget...

• Betty2

Nej nu är det dags att sova så jag orkar upp i morgon... God natt allihop!

• Birsen

jah aviste inte att dom var dyrare. jga får också träffa olika läkare på Carlanderska på hela FET så har jag bara pratat med min läkare på telefon. Sen har det varit en annan vid VUL och en annan vid återföringen. Men men jag tycker dom är bra på Carlanderska. Varberg skickar nog sina pacienter dit.
    Ha det gott och sov gott. Jag ska prata med min läkare på KK imorgon.

• Betty2

De är dyrare om man gör privatförsök, jämfört med att göra landstingsförsök alltså, det var så jag menade. Då blir det ju en extrem skillnad i pris eftersom ett privat försök kostar någonstans över 20.000 kr (kommer inte ihåg exakt). (Det är flera Göteborgare som gör privata försök på Carlanderska medan de väntar i kön till landstingsförsök, eftersom kön är så lång här i Västra Götaland.)

Nej nu skall jag i alla fall sova.

• nattinattio

kan ju tillägga att vi kom fram i landstingskön nu när flickan redan var närmare 6 år! fast då får vi ju längre inte använda oss av de gratis försöken.. förstår tanken men känns såå orättvist när andra landsting släpper så fort å andra får vänta såå många år, det är ju ändå samma land man lever i ..

vi satte i 2 st å ena fastnade som sagt

japp flickan växer å mår bra.. men det har varit många jobbiga år med en massa komplikationer osv, vi har verkligen gjort allt vi kunnat för att hon skall få ett normalt liv så småning om, tex har jag sagt upp mig å stannat hemma heltid, då hon varit för sjuk för att gå på dagis osv.. vi har tränat mm... å i dag är hon som vlken annan 6 åring! (*stolt mamma*).
    Dock med undantaget att hon verkligen hatar allt som har med mat å göra, hittils har hon aldrig tagit en enda tugga av nått! Hon drack inte ens vatten innan hon var över 2 år, helt omöjligt uppdrag att hålla henne vid liv men allt går bara man vill...
    nu förtiden dricker hon själv energi dryck (typ välling) som hon lever på, å smakar lite på mixad mat, slickar på godis, ber å dricker saft osv.. Dessutom sover hon nu hela nätter sen en tid tillbaka! (åh va skönt), det är inget "fel" i henne utan hon bara är så å tycker inte om mat osv, hur som hellst så tar ju sig allt och vi anser oss leva nu ett relativt normalt liv!

Hörde väll inte riktigt hit å som ni säkert förstår så var det en mini kort beskrivelse.. Men att vara ofrivilligt barnlös var mycket jobbigare än de vi gått igenom under åren med dottern! Vill garanterat inte byta med någon!

Lycka till !

• Birsen

Ja vi fick vänta i två år. Hade inte råd att bekosta själva då. Nu har jag pratat med dom och ett FET = 10 000 men ska jag göra ett helt fösök så kostar det 15 000. Då gör jag bara ÄP och ET där uppe alla läkarbesök sköts genom en läkare här i stan som dom samarbetar med. Det är ju perfekt för våran del också eftersom Gbg är 45 minuters bilfärd från Varberg. J aochså mediciner och sånt kostar väl som vanligt.

• Birsen

Men gud var får man vänta sååå länge???? Kan man inte söka på andra orter då? Jag menar om det är så långa köer så kund ejag flytta så jag fick rimligare kötider.

Tack för att du delade med dig, nattinattio. Såå roligt att allt har ordnat sig. Sen är hon ju bara 6 år och då brukar ju barn vara kräsna Flört. Det kanske kommer mer och mer att hon tycker om mat.

Nää nu får jag väl också krypa till kojs.

• nattinattio

Birsen, jo visst kan man flytta men det vill väll inte alla dessutom är det kanske inte så lätt att sälja hus, hitta nya jobb osv.. sedan när man flyttat så antar jag att man måste gå till läkare där för att denne skall skriva remiss till de landstinget (eller nått sånt?)

Svar på tråden 5 år eller mer...