• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

josean: min mamma har haft cancer(bröst) var med henne på ett stort sjukhus och såg en massa cancerfall. Borde väl ha blivit rädd och slutat då direkt men som jag sagt, här handlar om viljan och jag har tydligen inte haft den tillräckligt.Nej det finns inget som får mej att sluta förrän jag själv vill tillräckligt mkt och den dan är inte här än.

• idiblon

Anonym (rökare): Jag hoppas bara att det går bra den dagen viljan kanske kommer.

• Anonym (rökare)

idiblon: tack!!jag är faktiskt inte en elak människa fast du kanske tycker det. Jag vill bara få dej att förstå att rökning är något alla väljer själv. Det betyder inte att man mår dåligt för att man röker, att man ska trösta sej på ngt sätt. Jag har helt enkelt inte haft motivation tillräckligt till att vilja sluta, hemskt men sant. Jag råkar gilla mina vänner ciggen, fast dom är livsfarlig.

• idiblon

Anonym (rökare): Nej, jag har inte trott att du är en elak människa alls. Jag menar inte att man mår jättedåligt på ett djupt psykologiskt plan för att man röker, utan jag menar bara att det finns någonting som gör att man fortsätter, om det så "bara" är att det smakar gott, trots att man vet att det inte är bra för en. Jag valde ju också att röka, för att jag tyckte det var gott, så jag förstår precis vad du menar. Jag önskar dig iallafall jättemycket lycka till och hoppas att den dagen kommer då du känner dig redo att kanske sluta.

• AnneSophie

Anonym (rökare)

Ja jag är helt medveten om att det finns massor av BM som snackar om sådant dom inte har en aning om (anledningen bakom kan man ju bara spekulera i) MEN det förringar INTE det faktum att det inte ligger någon sanning i påståendet.
    Det är rent påhitt. Lögn. Ljug.

Bebisen mår bättre om mamman slutar röka helt. Hellre en veckas svår abstinens och en spattig mamma än 9 månader av nikotin direktpumpat in i fostret med alla de konsekvenser som det kan innebära.
    Att säga "Men jag röker bara 5 cigg nu istället för 15" är lite som att välja mellan pest eller kolera. Båda valen är lika dåliga, faktiskt. Och varför ska man välja? Varför ska man som rökare påtvinga ett oskyddat barn ett sådant taskigt val?
    Sluta helt - det är det enda som gör att bebisen mår bra.

Jag påstår inte att det är lätt, det mesta i livet är svårt, men visst fanken går det om man VILL och är motiverad. Och vad kan möjligtvis vara bättre motivering än att vilja skydda sin bebis i magen?

• Beckah82
    Anonym (rökare) skrev 2006-04-23 19:10:07 följande:
    Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...uch blir såå trött på dessa inlägg...Vile bara skriva detta .....Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...
    Undrar hur det hade varit om det istället stod:
    Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e alkoholist o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och drickande...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna supa på stan bla bla..
    Vi som dricker alkohol vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida alkoholister.
    Vi har gjort detta val att supa så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...

Eller kanske om det istället stod:

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e knarkare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och drogberoende...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna hög på stan bla bla..
    Vi som knarkar vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida knarkare.
    Vi har gjort detta val att knarka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...

Bara en tanke...inte för att trampa någon på tårna...speciellt inte någon anonym som inte vågar stå för vad den tycker. jag menar...alla gör ju som de vill med sina barn. Precis hur de vill...
  • idiblon

Anonym (rökare): Och jag är förresten inte heller en elak människa, vilket jag hoppas att du har förstått.

• Josean

Ok, synd. För det är nog just rökarna man ska fråga HUR dom vill ha hjälp med att sluta och OM dom vill, så klart.

Jag blev i alla fall ganska avskräckt från dåliga kostvanor (även om det händer att man äter gogis och på MaceDonkan) när jag såg på tv (Operah) hur ett friskt blodkärl såg ut och sedan hur ett fullt med "skit" i såg ut. Man fick se hur hjärtat växer och ändrar form i och med ens dåliga kropps-skick. Njurarna. Levern. Bukspottskörteln osv. Ja, det väckte verkligen tankarna hos mig. Det slog mig då att man faktiskt inte VET så mycket om vad som igentligen händer med kroppen när den utsäts för än det ena och än det andra. Det händer ju mer innuti än utanpå. Det blir inte så verkligt liksom. Men när man VERKLIGEN såg VAD som hände blev det konkret.
    Jag tror att sådan information skulle hjälpa en del.

• Josean

Mitt senaste inlägg var till
    Anonym (rökare).

OCH till alla andra också för den delen....

• Anonym (rökare)

jag är inte ts så ni vet.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----