• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Beckah82
    Anonym (rökare) skrev 2006-04-29 13:08:35 följande:
    jag är inte ts så ni vet.
    Nä då brukar det ju så TS efter inlägget men det är lite olyckligt att du valt samma alias då det kan skapa förvirring
  • Anonym (rökare)

är inte gravid, höll upp de sista 4 mån senaste grav och 2 mån efter att barnet var född. Ska sätta mej ner och fundera på om jag ska ta mej i kragen och sluta. Fick en liten tankeställare till hur folk ute måste tycka att det stinker när vi röker.(från en annan tråd) alla ni andra, tack för all info om rökn. Vi vet allt det där men behövde kanske bli påminda.

• Anonym (??)

Jag har varit rökare men slutade då vi planerade barn. Jag började inte igen, varför skulle man göra det då man hållit upp så länge? Och det är inte bra då man ammar heller för den delen, men jag vet många som slutat då de väntat barn och sen börjat igen då de ammar. Helt vansinnigt tycker jag då man VET i dagsläget att barn till rökare är överrepresenterade bland PSD och alergiker. Så VARFÖR utsätter man sina barn för det?

Frågan kvarstår. För vad ni rökare än säger då är dte bättre för barnen utan rök i hemmet, det är egoistiskt att röka då man har barn hemma, vare sig man gör det på balkongen eller inte.
    Hämta broschyrer hos Apotek och läkare så får ni se.
    Det är bara lama ursäkter som ni kommer med.

• Josean

Anonym (rökare):

Ja det STINKER... När jag var gravid KRÄKTES jag på stan (pinsamt värre) för att ngn gick där och rökte så röken blåste på mig. Räckte med ngn sekund och så var hulkandet igång. Var väldigt känslig för lukter då ifs, men ja, det sinker...

• Anonym (??)

Man känner inte hur det luktar då man röker själv men då man slutar....

• WimsA

Jaaaa herrejisses, det måste vara skönt för vissa att va så duktiga själva, för att sen klnaka ner på folk som enligt dom inte e e fullt så duktiga!! Min första graviditet sluta jag röka helt, tog inte ens en halv panodil under den graviditeten, denna graviditeten har jag inte mått fullt så bra psykiskt, inte klarat av att sluta röka, tar tabletter mot både ångest å andra saker! Såååå shooot, bara kom med det ni har! Alla ni som har det så lätt å reder ut allt så fruktansvärt bra, ni måste ju verkligen tro att det HJÄLPER oss att sluta röka osv för att ni kommer med gliringar osv, eller? För vad e annars syftet??

• goldfish

Men när man som rökare och gravid VILL sluta så måste man börja nånstans, men vad gör man och var vänder man sig när det har tagit stopp?
    Man har trappat ner, man har försökt söka hjälpen som inte finns att erbjuda pga brist på resurser (slutarökagrupper, individuella samtal, akupunktur osv), man har brutit vanan och har ändå 1-1½ cigg om dagen som man vänder och vrider på för att bli kvitt.

Anonym (??)

Dessa broschyrer ger massa bra tips och det hjälper mycket att se vilka cigaretter som är reflexmässiga och hjälper att ta bort "vanecigaretterna".
    Dessvärre går mycket av denna infon ut på att använda nikotinersättningsmedel och det är ju inte det man ska göra i detta läge som gravid.
    Hade man fått använt dessa så skulle det inte varit några problem att sluta röka!

Ingenstans står hur man släpper den sista och kan släppa tanken på att aldrig mer hålla i en cigarett.
    Jag tror att det är tanken som skrämmer mest, någon slags separationsångest.
    Vad ersätter man detta med?
    Det går inte att ersätta en cigarett med en morot, därmot kan man äta en morot i väntan på att suget ska gå över.
    Man kanske har dålig karaktär som inte kan släppa den sista men hur gör man?
    En starkare människa kanske klarar det, men bl a jag vet inte hur jag ska tänka, göra eller klara det.
    Jag har beställt boken "äntligen ickerökare" nu, men hur vet jag att den hjälper mig släppa den sista, jag hoppas bara att det är där jag kommer finna svaren på hur man tänker sig aldrig mer röka.

JAG kanske har haft tur som klarat att nästan sluta, men det finns kanske andra som har fastnat på ett helt annat stadie och inte kommer vidare därifrån som har samma fråga,
    Vad gör jag nu, hur ska jag tänka nu?

OM det bara hade funnits en enda slutarökatråd av 1000 st här på fl som höll mer än en vecka innan den dör ut så kanske det hade funnits stöd och råd att söka där.

Lycka till ni som försöker, även ni som valt att inte försöka och ni som slutat!

• Anonym

Vet du alls hur rökning skadar barnet???? Väljer man att skaffa barn så finns det inget annat alternativ än att sluta röka.Förstår inte alls hur man kan välja att röka och vara gravid. Det är inte synd om er som röker och "försöker" sluta. Synd är det om det försvarslösa barnet som bombaderas med giftig rök. Sluta rök nu- det gjorde jag- och vet att är det JÄTTESVÅRT.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----