• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Pochahontas

Faktiskt så måste jag säga att om man skadar sitt barn fysiskt eller psykiskt så är det ju misshandel, eller hur? Och det är väl ok att reagera då?

Varför får man då inte reagera när en gravid kvinna röker och skadar sitt barn? Är ju - om man hårddrar det lite - nästan samma sak...

• Envis som en mulåsna
    NicoleSthlm skrev 2006-05-01 17:05:30 följande:
    Envis som en mulåsna och WimsA tycker jag har sammafattat allt och fått med allt som behövs sägas!! Kan man lägga ner alla dessa j*a rök-trådar nu????Det sägs ju bara samma saker i alla trådar! Folk är elaka och trampar på folk som redan ligger!Jag trodde att man skulle hjälpa inte själpa?! Sen när funkar skräckpropaganda??????????????Läste i en annan gammal tråd som jag var dum nog att fastna i att en kvinna som skrev där skulle kunna gå fram till en rökande gravid och smälla till henne för att hon såg att den gravida rökte!! "För så gör man bara inte" Nä men att slå en främlig e ok? Varför denna hetsjakt? Samma person sa att man skulle polisanmälas om man rökte under en graviditet för det är samma sak som misshandel.... Men men....nu ska jag inte gå in på detta för då spinner jag iväg och kommer bara att reta upp mig själv!Gaaaaah.... LÄGG NER ALLA SÅNNA HÄRA TRÅDAR NUUUUUU!Waste of Space!!!!!
    You said it! Leder ALDRIG ngn vart ändå. Håller helt o hållet med. Röktråda på FL borde vara samma sak som hets mot folkgrupp för det blir det alltid ta mig f*n!!!
    Höggravid och kattokig
  • Anonym (egoistiskt)

Varför är det så synd om rökare?:O Dom väljer ju för helvete det själv! Man kan sluta röka om man verkligen vill. Kan man inte själv så finns där en mängd hjälp man kan få. Om jag hade rökt och om jag så skulle behövt lägga in mig så hade jag gjort det, allt för att sluta röka!!

Och du skräckpropaganda är det ju dock inte! Fakta kallas det.
    Fakta som Rökfria barn, som är ett samarbetsprojekt mellan Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Statens folkhälsoinstitut har hållt på med i 12 år!
    Fakta som finns på våra MVC och BVC.

Försvara du rökare. Men tyck då för f*n inte synd om de stakars barn som födds tidigare och kämpar för sina liv, de barn som drabbas av cancer, de barn som inte är livsdugligt när det födds, de barn som får problem i skolan, får allergier, astma osv på grund av RÖKNING!
    Hemskt att säga det, men så är det att försvara rökning är som att säga att detta är okej!

• WimsA

Ja undrar då varför det inte är FÖRBJUDET?????? Tror att misshandel osv leder till fängelse osv va? Eller Whooops, polisen kanske e på g hit? =)Allså ursäkta mig, va bara tvungen att skämta til det hela lite, får säkert smäll på fingrarna av morltanterna här inne för det oxå, men jag tror att vi som röker, vet vad som gäller å bla bla bla bla, å jag TROR å talar för egen del, att jag inte tar åt mig nämnvärt vad ni fortsätter skriva (om å om å om igen) Å en sak e då säkert, jag har inte slutat för er predikningar än, å hmmm, skriver ni samma sak en gång till, så tror jag inte jag gör det då heller? =)Å va inte så himla anonyma, vi som röker verkar stå för det, varför e ni som e så duktiga anonyma, kom igen, vi diskuterar väl?? =)

• Envis som en mulåsna
    Pochahontas skrev 2006-05-01 17:11:59 följande:
    Faktiskt så måste jag säga att om man skadar sitt barn fysiskt eller psykiskt så är det ju misshandel, eller hur? Och det är väl ok att reagera då?Varför får man då inte reagera när en gravid kvinna röker och skadar sitt barn? Är ju - om man hårddrar det lite - nästan samma sak...
    Det är ingen som har sagt ngt om att man inte får lov att reagera. Med det är ju ingen som helst ide att bara sitt o spy galla, hata folk som röker, klaga o tycka att folk är allmänt dumma i huvudet och/eller hålla på med mass propaganda.

Vad hjälper det? Problemet kvar står ju.

Ok så låt oss kalla det barnmisshandel. Hur löser vi problemet?

Visst almäll alla till polisen. Vad gör vi sedan då? o vad tror ni de kommer att göra?

När den gravida kvinnan sitter bakom lås o bom vad gör vi då? tar ifrån henne barnet o säger du din barnmisshandlare får inte lov att ha kavar ditt barn o imorgon tvångs steraliserar vi dig?

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

En sak till, alltså jag fattar inte detta behov som vissa av er har att bara hata o propagera o vara medvet elaka emot folk bara för att inte alla e så förbannat duktiga och 100% perfekta som ni är.

Jag är ledsen om detta låter taskigt, men WHO DIED AND MADE YOU GOD????

Vem här inne sa jag trodde det handla om hjälpa o inte själpa? Bra sagt för det trodde ta mig f*n jag med.

Höggravid och kattokig
  • Anonym (egoistiskt)

Ja för några månader sedan tog dom ju upp det i tidningen att rökning borde vara förbjudet under graviditeten. De skrev att det borde klassas som misshandel.

Här på familjeliv heter jag TroHoppOchKärlek!

• WimsA

Dom tog upp??? Precis som domtagit upp att narkomaner osv får subutex behandling osv för att barnet ska ha lindrigare abstinens när dom kommer ut???? Ja du, många saker tas upp!!!;o)

• Envis som en mulåsna
    Anonym (egoistiskt) skrev 2006-05-01 17:15:29 följande:
    Varför är det så synd om rökare?:O Dom väljer ju för helvete det själv! Man kan sluta röka om man verkligen vill. Kan man inte själv så finns där en mängd hjälp man kan få. Om jag hade rökt och om jag så skulle behövt lägga in mig så hade jag gjort det, allt för att sluta röka!!Och du skräckpropaganda är det ju dock inte! Fakta kallas det.Fakta som Rökfria barn, som är ett samarbetsprojekt mellan Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Statens folkhälsoinstitut har hållt på med i 12 år!Fakta som finns på våra MVC och BVC.Försvara du rökare. Men tyck då för f*n inte synd om de stakars barn som födds tidigare och kämpar för sina liv, de barn som drabbas av cancer, de barn som inte är livsdugligt när det födds, de barn som får problem i skolan, får allergier, astma osv på grund av RÖKNING!Hemskt att säga det, men så är det att försvara rökning är som att säga att detta är okej!
    Missförstår du med vilje eller vad sysslar du med???

Detta handlar inte om att ngn här inne tycker synd om de som röker. Rökning det börjar man med av "fri"vilja, en del av grupp tryck, men till största del av egen vilja.

Men sluta det är inte lika fritt, jo viljan att vilja sluta kan vara förbaskat stark o finnas men förmågan att kunna är inte alltid lika stark.

Åter igen, vad tycker du vi skall göra? steralisera alla kvinnor som röker så att de inte kan få barn eller vad tycker du är lösningen på problemet?

Alla människor har en åsikt, men det verkar ta mig fan inte som ngn här inne har ngn längtan efter att faktiskt lösa själva problemet.
    Höggravid och kattokig
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----