• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Envis som en mulåsna

"Jag tänker istället som så, att om dom får reda på hur farligt det är så är jag övertygad om att dom slutar"

bara en fråga....du tror inte att de vet detta redan menar jag?

Erbjuder ni dem hjälp o stöttning oxå eller är det bara behovet av att peka med pekfingret ni har?

ALLA VET ATT RÖKNING ÄR SKADLIGT. Tror inte man behöver säga det.

Höggravid och kattokig
  • idiblon

Men det kan va rätt bra att få veta hur otroligt dum och idiotisk folk verkligen tycker att man ser ut om man står och röker med mage.

• AnneSophie

"Erbjuder ni dem hjälp o stöttning oxå eller är det bara behovet av att peka med pekfingret ni har?"

Av ren nyfikenhet (och jag hoppas verkligen på att bli upplyst)...

Vad exakt innebär "hjälp" i detta fall dig dig Mulåsnan?

Vad tycker du att vi, som du upplever pekar med pekfingrarna, ska göra? Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få?
    Vad är hjälp för någon som inte kan (eller vill) sluta röka trots att hon är helt införstådd med vad konsekvenserna kan bli?

• Envis som en mulåsna
    idiblon skrev 2006-05-02 09:00:37 följande:
    Men det kan va rätt bra att få veta hur otroligt dum och idiotisk folk verkligen tycker att man ser ut om man står och röker med mage.
    Visst...men....asså det måste vara jag som är dum för jag fattar inte....ja jo jag håller med om att man skall inte röka, det ser dumt ut, man är orättvis mot sitt ofödda barn osv osv.

Men jag tror inte du kommer att lyckas övertala ngn att sluta röka, gravid eller inte, genom att säga: " Vet du att du ser ut som en jävla idiot när du röker?"

De kommer be dig fara åt helvete o tända ytterligare en cigg antingen för att reta dig eller för att de blir så förbannat nedstämda av ditt påhopp, eftersom de redan har dåligt samvete.

Men det är väll mig det fel på att jag tycker att man kan vara schysst mot människor även när de beter sig dumt eller inte lever enligt min utsatta livsstandard.
    Höggravid och kattokig
  • listo

Envis: Det är såklart sällan särskilt konstruktivt att säga till någon att han/hon är dum i huvudet, men grejen med rökdiskussionerna är att det ofta räcker att säga t.ex. "alla borde väl förstå att det är farligt att röka när man är gravid" för att någon eller några ska ta det som personliga påhopp eller som att man har påstått att de är dumma i huvudet.

Jag har all förståelse för att det är ett känsligt ämne, och mår man dåligt över sin rökning och vill sluta men tycker det är svårt, så kan jag absolut förstå att det känns jobbigt att se folk skriva om hur och varför rökning är farligt och dumt. Men man MÅSTE kunna skilja på fakta och åsikter gentemot påhopp.

Precis som Pocahontas skriver så är det väldigt ofta så att det blir taggarna utåt så fort någon öppnar käften, och det är skittrist! När jag skriver mina åsikter om rökning under graviditet så gör jag det självklart för att hjälpa. Jag är inte intresserad av att trycka ner folk i skoskaften och få dem att känna sig dåliga eller så. Men mitt SÄTT att diskutera rökning kan uppfattas som rätt hårt, trots att det är av omtanke.
    I ett sådant läge är det naturligtvis olika hur det uppfattas. En del läser det så som jag har tänkt när jag har skrivit. Andra läser det på HELT andra sätt. Så funkar det ju, alla tolkar olika beroende på sin bakgrund, sina förutsättningar/omständigheter, sina känslor och sitt humör, och därför är det skitsvårt att diskutera ämnet.

Men det är fortfarande jävligt viktigt ATT diskutera.
    Jag tror inte att det är många som blir hjälpta enbart av klappar i ryggen och inlägg typ "du är jätteduktig som bara röker 19 cigg om dagen när du brukar röka 20 annars. Fortsätt så, för om du mår bra så mår bebisen bra", även om det alldeles säkert KÄNNS bra för stunden att få det "stödet" (jag anser inte att det ÄR stöd).
    Däremot tror jag att väldigt många (kanske de flesta) faktiskt i slutändan mår bättre av att få en spark i arslet, ett "wake up call", lite fakta och erfarenheter om exakt HUR dumt det är att röka när man väntar barn.
    Det funkar troligen inte på en gång, för den approachen brukar ofta kunna tas för påhopp trots att det absolut inte är avsikten, men i många fall kan det sätta igång tankar och tankekedjor så småningom, som kan leda till att man hittar kraften och motivationen att förändra sitt beteende. Och det gäller såklart inte bara rökning utan även andra saker. "Daltande" funkar sällan bra enligt min erfarenhet, däremot kan en rejäl kick i röven ha väldigt bra effekt på sikt.

Men precis som alla andra så måste även rökande gravida kunna skilja på sak och person. Om jag tycker att rökning under graviditet är jävligt korkat så behöver det SJÄLVKLART inte betyda att jag dömer ut PERSONEN som röker som jävligt korkad. Det är någonstans där som det oftast går fel i diskussionerna tror jag...

• idiblon

Envis som en mulåsna: Nej nej nej, säg inte det... Vet du, det spelar ingen roll att man kanske inte tycker det är så kul när man får veta vad omgivningen tycker och tänker. Jag satt själv här och hatade moralkärringarna för ett år sen typ, men det dom sa gick ändå in, hur otrevligt det än var just då. Det är ju inte så att man då som rökare kanske direkt lägger av, MEN orden fastnar ändå i bakhuvudet. Det är bra att det finns en skara som upplyser om omgivningens spontana reaktioner och en skara som är stöttande och hjälpsamma och inte lika "dömande". Så var sak har nog sin plats.

• Pochahontas

Envis som en mulåsna: Du frågar ifall jag tror att dom som röker inte vet hur farligt det är. Och mitt svar är Nej!

Jag är fullkomligt övertygad om att dom inte vet allt som rökning kan orsaka. Visst, dom vet kanske lite, men för lite för att ta till sej. Om dom vetat allt som kan hända så VET jag att dom slutat. Jag vill inte bråka med nån, jag tänker på barnen.

Jag har alltid tyckt att man borde sluta röka som gravid. Det var när min svägerska råkade illa ut som jag verkligen började bry mej ordentligt. Hon förlorade sitt barn i sjunde månaden, och jag vet - det kunde hänt ändå. Men när jag läste lite om det och fick reda på att risken för detta ökade om mamman rökte, så fick jag mej en rejäl tankeställare. Dessutom, när jag läste om det, så fick jag reda på en väldigt massa annat som rökning kunde orsaka. Och sedan dess har jag på olika sätt försökt att nå gravida rökare med upplysning om riskerna.

Så för att sammanfatta: Nej! Jag tror inte att gravida rökare vet alla riskerna för då vet jag att de inte hade rökt.

Och snälla, ta det inte som en förolämpning! Gå in och läs på sidor om rökning och graviditet. Jag lovar, ni kommer att sluta röka sen. Kram, och lycka till!

• Envis som en mulåsna
    AnneSophie skrev 2006-05-02 09:06:19 följande:
    "Erbjuder ni dem hjälp o stöttning oxå eller är det bara behovet av att peka med pekfingret ni har?"Av ren nyfikenhet (och jag hoppas verkligen på att bli upplyst)...Vad exakt innebär "hjälp" i detta fall dig dig Mulåsnan? Vad tycker du att vi, som du upplever pekar med pekfingrarna, ska göra? Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få? Vad är hjälp för någon som inte kan (eller vill) sluta röka trots att hon är helt införstådd med vad konsekvenserna kan bli?
    (ursäkta längden på inlägget)

Vad jag tycker är så här (o detta gäller allt o inte bara rökning): har man ingen lösning på problemet utan bara är ute efter att tjata eller peka med fingret eller yttra sig för att man inte håller med ngn annan om deras beteende/åsikt så skall man vara tyst.

Bli nu inte hysterisk, "får man inte ha en åsikt nu heller" jo givetvis får man det.

Du frågar: Vad tycker du att vi, som du upplever pekar med pekfingrarna, ska göra? Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få?

Igen tror du inte att de har fått höra detta 20 tusen ggr förut? Ett ex.

Låt oss säga att jag var rökare o du såg mig röka som gravid o du kom upp till mig o börja predika alltså säga ngt i stil med. Hur kan du stå här o röka som gravid, skäms du inte. Vet inte du hur farligt det är.....o så drog du en harang.

Så skulle jag antingen vända mig om o gå innan du var färdig eller be dig dra dit peppran växer (oavsätt om du hade rätt eller inte). INGEN vill bli uppläxa, o framför allt inte av en "know-it-all". Sådant här är kännsligt!!!

Men om du kom upp till mig o sa ngt i stil med (lite tyst o försynt): ursäkta mig, menar inget illa men, du är gravid eller? hmmm....du hur går det med röknigen? jag känner så för dig att du inte har kunnat sluta, får du ngn hjälp? för annars kan jag rekomendera eller har du ringt till slutrökalinjen?

Då, även om jag kännt mig dum, hade jag nog faktiskt reagerat posetivt till att du kom fram o faktiskt tagit tag i mig själv ytterligare en gång (för det hade nog inte varit första gångn jag försökt sluta röka) o hittat hjälp ngnstans o tänkt det, fan vad trevliga människor det finns i denna stan trotts allt.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Pochahontas....så med andra ord är rökare jubelidioter? schysst.

Idiblon...vad bra att negativ uppmuntran funka för dig. kul att du kunde sluta röka. Säger bara det att det funkar inte för alla o jag är en av dem som slår bakut o gör rakamotsattsen när jag känner mig påhoppad eller när någon försöker påverkar mig med sk. negativ uppmuntran.

Jag tror inte på moralpredikningar/tanter kalla det vad ni vill.

Men som sagt det är väll mig o min pedagogiska uppfostran det är fel på.

Vi konstarterar det i stället att rökare är jubelidioter som inte vet ett skit om rökning o vad det gör mot dem själva, sitt barn eller andra. Vi konstarterar att alla gravida som röker är egoistiska skitstövlar som borde vara jävligt glada att moraltanterna finns men ingen konkret hjälp erbjuds.

Låter fine by me.

Höggravid och kattokig
  • idiblon

Envis som en mulåsna: Det tro fan att jag också hellre tog en cigg extra just för stunden, när jag satt här och var arg. Men det är ju ett långsiktigt resultat som är det relevanta. Jag är både moralpredikant OCH stöttande, på samma gång. Se, det går.

Men du, de två exempel du gav gällande om någon kom upp till en när man som gravid stod och blossade, jag kan säga att jag skulle helt klart blivit mer upprörd av exempel nr 2. Jag vet knappt ens varför, men så är det. Men det är nog väldigt olika för alla.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----