AnneSophie skrev 2006-05-02 09:06:19 följande:
"Erbjuder ni dem hjälp o stöttning oxå eller är det bara behovet av att peka med pekfingret ni har?"Av ren nyfikenhet (och jag hoppas verkligen på att bli upplyst)...Vad exakt innebär "hjälp" i detta fall dig dig Mulåsnan? Vad tycker du att vi, som du upplever pekar med pekfingrarna, ska göra? Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få? Vad är hjälp för någon som inte kan (eller vill) sluta röka trots att hon är helt införstådd med vad konsekvenserna kan bli?
(ursäkta längden på inlägget)
Vad jag tycker är så här (o detta gäller allt o inte bara rökning): har man ingen lösning på problemet utan bara är ute efter att tjata eller peka med fingret eller yttra sig för att man inte håller med ngn annan om deras beteende/åsikt så skall man vara tyst.
Bli nu inte hysterisk, "får man inte ha en åsikt nu heller" jo givetvis får man det.
Du frågar: Vad tycker du att vi, som du upplever pekar med pekfingrarna, ska göra? Ja, göra istället för att berätta hur farligt rökning är under graviditeten och vilka konsekvenser det kan få?
Igen tror du inte att de har fått höra detta 20 tusen ggr förut? Ett ex.
Låt oss säga att jag var rökare o du såg mig röka som gravid o du kom upp till mig o börja predika alltså säga ngt i stil med. Hur kan du stå här o röka som gravid, skäms du inte. Vet inte du hur farligt det är.....o så drog du en harang.
Så skulle jag antingen vända mig om o gå innan du var färdig eller be dig dra dit peppran växer (oavsätt om du hade rätt eller inte). INGEN vill bli uppläxa, o framför allt inte av en "know-it-all". Sådant här är kännsligt!!!
Men om du kom upp till mig o sa ngt i stil med (lite tyst o försynt): ursäkta mig, menar inget illa men, du är gravid eller? hmmm....du hur går det med röknigen? jag känner så för dig att du inte har kunnat sluta, får du ngn hjälp? för annars kan jag rekomendera eller har du ringt till slutrökalinjen?
Då, även om jag kännt mig dum, hade jag nog faktiskt reagerat posetivt till att du kom fram o faktiskt tagit tag i mig själv ytterligare en gång (för det hade nog inte varit första gångn jag försökt sluta röka) o hittat hjälp ngnstans o tänkt det, fan vad trevliga människor det finns i denna stan trotts allt.