• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • Anonym (rökare)

å tack detsamma till dej idiblon!!!ska gå och sova nu men imorg ska jag öppna en snäll tråd för alla oss som försöker sluta röka, rökare, och er som vill peppa oss. Gonatt och på återseende!Tack än en gång vännenCool

• Anonym (rökare)

anonym fimpen: det finns inget synd med en rökare. Det är nog det debatten här handlat om hela tiden att den som röker valt det själv! Jag har iaf aldrig ansett det synd om mej som rökt. Jag har bara tyckt att alla måste ta beslutet själv att sluta. Ingen kommer att sluta pga allas påhopp. Alla som röker/rökt vet att det är farligt, idiotiskt,mm men det var allas enskilda problem. Så länge det är lagligt att röka kommer ingen människa kunna tvinga nån som inte vill sluta röka att göra det, så är det bara. Dumma påhopp går in genom ena örat och ut genom andra så att säga. Om möjligt så får det oss att röka ännu mer pga att vi blir så förbannad när vi läst en del argument så vi tänt en till cigg för att lugna nerverna Så man kan vända på kakan och säga att ni kanske fått en del att öka konsumtionen av cigg här Motsatt effekt alltså.
    Men som sagt är jag inte gravid och rökning under graviditet är helt fel,punkt slut!

• Anonym (rökare)

anonym fimpen, är trött och skrev fel ni på ett ställe där det skulle vara de

• Envis som en mulåsna
    juicy skrev 2006-05-01 20:07:59 följande:
    envis....men om manaldrig la sig i va andra gör när dom gör nåt fel,,så skulle vi aldrig kunna hjälpa hemlösa barn,,eller barn som blir utsatta på olika sätt..ska vi verkligen blunda för va andra gör när dom gör nåt fel??e d inte barnn vi ska hjälpa?d e ju dom som inte har nån talan..förstår likosm inte argumentet att "d e inte mitt problem"mkt e inte mitt problem men om man lägger sig i så hjälper man..men om vi ska gå å blunda för allt som inte angår oss så kommer ju allt gå under tils slut.
    Det har jag aldrig påstått heller. De var då skutton vad allt är svart eller vitt med många.

Men tycker du att rätta sättet att gå till väga med ngt sådant här är att behandla andra människor illa bara för att de inte lever enligt din livsstandard.

Ingen människa är perfek o alla har vi våra laster, fel o brister. Vad gör era/våra så jä*la mkt bättre att ni/vi skall ha rätten att behandla andra människor som as?

Sedan är det ju alltid så här att det du tycker är fel tycker andra är rätt o tvärt om. Där emot så tror jag att väldigt få tycker rökning under en graviditet är rätt (inkl. rökarna själva).

JAG HAR ALDRIG IFRÅGA SATT ATT MÅNGA HÄR INNE SÄGER SIN ÅSIKT ELLER INTE TYCKER OM RÖKANDE GRAVIDA.

Vad jag har ifråga satt är många människors beteende.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Gumlan skrev 2006-05-01 21:10:38 följande:
    "Om du får allt det folk har skrivt som att ingen tycker att det är ett problem, ja då måste jag säga att du har läst dåligt."va?? var det där riktat till mig? Jag skrev att TS inte verkar tycka att det är ett problem!

Då ber jag om ursäkt då missuppfattade jag dig.

Men jag ser det så här. Det finns två möjligheter till varför TS skrev denna tråden.

1. Det är hennes sätt att be om hjälp hur det en låter.

2. Det är en person som vill skapa intriger på FL o få folk att diskutera.

Vilket val man tror på det beror ju på en själv.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Nicolesthlm...mkt snällt sagt. Men jag försöker verkligen inte välja sida här för jag rättfärdigar INTE rökning under graviditeten, där emot försöker jag ha förståelse för andra.

Jag vet exempelvis hur länge (o vi pratar hela min tonårstid o vuxna liv) som jag har kämpat med min vikt. Jag har inte alltid varit överviktig men har alltid legat så där på gränsen till ngt kg övervikt.

Jag vet hur svårt det är att ändra på ett ingrott beteende. Jag vet nu exempelvis att mitt problem med min vikt, som pendlar upp o ner, beror på såååå mkt annat en att jag inte klarar av att äta rätt eller vet vad äta rätt o röra på mig är.

O det är det jag försöker säga här. Det är inte alltid så jäkla självklart som det verkar. Många gånger ligger det mer bakom ngt en bara det mest självklara.

Höggravid och kattokig
  • juicy

men varför detta snack iom "vem e en perfekt förälder då" m.m...

vem har sagt att man e en perfekt förälder bara för att man inte skadar sitt barn medvetet?!
    men visst tycker ni d så,e jag gärna d..

jag känner folk som rökt under gravv,jag tycker inte mindre om dessa människorna,men jag ogillar verkligen va dom gjorde,å har inte vatt tyst om d..
    å d dom tyckt vatt bra e att jAG SAGT VA JAG TYCKT Å HUR HEMSKT D E,för d har hjälpt dom me å bli äcklade av cigg!!

så exakt va för man fel i att lägga sig i??

• Envis som en mulåsna

Varför är det fel att lägga sig i?

Sa inte att det var det....gör det om du känner att du har behov för det. Men jag säger det igen för femtielfte gången att man kan ju göra det på lite olika sätt, lägga sig i alltså.

Antingen kan man lägga sig i som en skitstövel eller lägga sig i som en person som av omtanke vill hjälpa.

Sedan är det en himmla skillnad på att prata med sina vänner om sådana här saker o säga till dem vad man tycker, mot att gå upp till en total främlig o säga att man tycker att de är helt dumma i huvudet.

Höggravid och kattokig
  • Pochahontas

Juicy: Det är precis så jag menar. När jag hela tiden talar om för gravida rökare hur farligt det är, så är det inte för att vara elak mot dom på något sätt.

Jag tänker istället som så, att om dom får reda på hur farligt det är så är jag övertygad om att dom slutar. För man kan ju inte fortsätta om man får reda på alla skador det gör, eller hur?

Tyvärr är det så att en del rökare - inte alla - vänder taggarna ut direkt man säger nåt. Men snälla ni, lyssna istället! Jag kämpade som f-n för att sluta röka när jag blev gravid, och vill ju bara hjälpa era barn att få en bättre chans här i livet! Ta det inte som ett påhopp, utan ett erbjudande om hjälp! Läs information om hur skadligt rökning är, så blir det en självklarhet att sluta, hur kämpigt det än är! Så var det för mej. Så snälla lyssna, och ta det inte som påhopp! Det är absolut inte så jag menar...

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----