• Emillia

Raka könshår

Läste i söndagens Aftonbladet att deras trendexpert "vad hon nu heter" skrev att könshåret skulle rakas av inför sommaren? Har ju förstått att det är ganska vanligt med rakning osv men är det lika vanligt med helrakat? Dessutom undrar jag, om någon vill svara, är det inte lite "pinigt" i tex offentliga duschar eller så att vara helrakad?

Har själv funderat på det här med rakning och försökte för ett tag sedan men "vågade" inte gå hela vägen även om det lockar lite :)

• Svar på tråden Raka könshår
  • Anonym (orakad)

Jag måste bara ställa en fråga.

Jag rakar mig inte, men att antyda att det är ett porr ideal att raka sig det tycker jag är ett påhopp.

Vi hyr porrfilmer där tjejerna har hår, då måste ju jag också vara ett porr ideal då.

Nä vi måste bara acceptera att vissa vill vara naturliga (med hår) och andra vill vara utan hår.

Sen måste jag fråga en sak till.

Hur kom Ken, Barbie och Skipper med i denna disskussion?
    Det är leksaker, vi är myndiga människor (antar jag)

Jag är stolt över min buske och kommer låta den vara kvar, men jag skulle aldrig försöka övertyga er andra att ni gör fel.
    Alla gör vi det vi mår bäst av.

Trevlig kväll på er nu

• Aaliyah

Men Barbie, Ken och Skipper kommer väl in i varje diskussion med självaktning?? Nej, jag skojar. Det var nog mest skämtsamt menat. Och om man inte vill diskutera fenomenet muttrakning så måste man ju inte.

• Anonym (orakad)
    Aaliyah skrev 2006-05-11 21:41:11 följande:
    Men Barbie, Ken och Skipper kommer väl in i varje diskussion med självaktning?? Nej, jag skojar. Det var nog mest skämtsamt menat. Och om man inte vill diskutera fenomenet muttrakning så måste man ju inte.
    Visst ska man disskutera, men inte propagera och håna.
    Det är från båda sidor det vet jag men varför inte ta det på en vuxen nivå?

Man ska ju göra det som känns bäst.

Jag har provat raka mig och det kliade som fan rent ut sagt, så jag slutade illa kvickt
    Men alla kanske inte har det så? Jag är kanske känslig när det gäller det.
  • Aaliyah

Av någon anledning blir det alltid en ganska hård ton i de här trådarna. De tjejer som rakar sig känner sig påhoppade och framställda som viljelösa offer för porrindustrin. Och vi som inte rakar oss känner oss utpekade som osexiga och allmänt ovårdade. Och så trappas det hela upp.

Jag skulle önska att någon medgav att det inte finns så många skäl att raka sig men att man ändå gör det för att man är påverkad av medias bild av kvinnor och att man inte orkar stå emot utseendefixeringen. Jag kan säga att jag ägnar mycket tid som jag skulle kunna ägna åt annat åt att sminka mig, smörja in mig med krämer, grubbla över olika brister i mitt utseende och köpa produkter jag inte behöver. Dumt va?

• Anonym (orakad)
    Aaliyah skrev 2006-05-11 21:54:16 följande:
    Av någon anledning blir det alltid en ganska hård ton i de här trådarna. De tjejer som rakar sig känner sig påhoppade och framställda som viljelösa offer för porrindustrin. Och vi som inte rakar oss känner oss utpekade som osexiga och allmänt ovårdade. Och så trappas det hela upp. Jag skulle önska att någon medgav att det inte finns så många skäl att raka sig men att man ändå gör det för att man är påverkad av medias bild av kvinnor och att man inte orkar stå emot utseendefixeringen. Jag kan säga att jag ägnar mycket tid som jag skulle kunna ägna åt annat åt att sminka mig, smörja in mig med krämer, grubbla över olika brister i mitt utseende och köpa produkter jag inte behöver. Dumt va?
    Det är synd att det har en tendens till detta.
    Men man är inte snyggare än man känner sig
    Jag är stolt över min buske och jag hoppas att de som rakar sig är stolta för det.

Varifrån det här med att raka sig kommer ifrån, det vet jag inte. Men vissa jag känner har gjort det i härrans många år.
    Kommer tom ihåg att Amelia hade en särskild bilaga med olika kvinnokön. Både rakat och orakat. Så visst kan media måla upp en bild av att så ska man göra.

Å andra sidan så går tiden framåt hela tiden, fler råd och rön dyker upp.

Så snart är jag väldigt ute med mitt krull Då kanske dom kommer på att hår blir för "varmt" och bakterierna frodas i underlivet.

Jag bryr mig inte mycket om mitt utseende, sminkar mig kanske 2-3 gånger om året.
    Smörjer mig bara med kroppslotion, använder nästan ingen parfym.

Jag är STOLT över mig själv och att min kropp åldras, alla barkar ju dit hän.
    Jag hoppas ju att alla kan känna stolthet med vad man väljer att göra och inte känner sig tvingad till att tex raka sig för att passa in.
  • Häxan Jia

hej alla i tråden... har inte läst hela... Så ja komenterar bara TS start inlägg och Aaliyahs här ovanför..

Det är tråkigt att det allatis skall komma så mkt hårda ord i sånna här trådar

Iaf jag började raka mig eller rättare sagt klippa mig för att jag tyckte det var så äckligt med mens blod och klumpar som fastnade i könshåren, har tampong på dagarna men sover med binda.. Det var så det började med mig, hade ite direkt mkt med media att göra jag var trots allt 10-11 år då när jag började klippa bort håret och inte va de min mamma som påverkade mig heller, för hon rakar sig inte, hon är "naturlig" om man nu kan säga så.

Jag rakar mig under armarna oxå för att jag svettas mindre då och att själv svetten luktar mindre, skumt kanske men så fungerar jag. Jag kom sedan på att de kanske var lättare att raka bort håret där nere istället för att jobba sig med en sax, livrädd för att klippa fel och även om jag e ganska så vig så är jag ingen akrobat *ler*

Jag har svårt att se vart media påverkade mig till detta? Kanske blir alla nån gång influerade av media, men man gör ju ändå egna val som vuxen människa inte sant, allt kan ju inte passa alla och detta är vad som passar just mig och min livs stil.

Så fortsätt vara som ni är och som ni vill

• jennypennypannkaka
    Aaliyah skrev 2006-05-11 21:54:16 följande:
    Av någon anledning blir det alltid en ganska hård ton i de här trådarna. De tjejer som rakar sig känner sig påhoppade och framställda som viljelösa offer för porrindustrin. Och vi som inte rakar oss känner oss utpekade som osexiga och allmänt ovårdade. Och så trappas det hela upp. Jag skulle önska att någon medgav att det inte finns så många skäl att raka sig men att man ändå gör det för att man är påverkad av medias bild av kvinnor och att man inte orkar stå emot utseendefixeringen. Jag kan säga att jag ägnar mycket tid som jag skulle kunna ägna åt annat åt att sminka mig, smörja in mig med krämer, grubbla över olika brister i mitt utseende och köpa produkter jag inte behöver. Dumt va?
    För mig finns det många skäl att raka mig och jag kan säga med en gång att jag inte gör det för att se ut som någon Barbie-docka.

Om nu en person säger att denne gör detta för egen skull, varför inte ta människan på orden då, istället för att få henne att "medge" något som inte stämmer för henne?
  • Häxan Jia

OPS glömde kommentera det där med offentliga duschar juh..

Jag avskyr offentliga duschar, tycker det är äckligt med en massa nakna människor som stått i sammma dusch som den jag står i osv (min åsikt och inget illa menat mot någon annan) Jag är inte heller mycket för att visa mig naken inför en massa främlingar, de har inte med min nakna kropp att göra anser jag och är inte så värst intresserad av deras heller..

Kan jag undvika offentliga duschar så är jag gladast av alla, men måste jag så måste jag väl... Dock är jag inte generad över om jag är orakad eller inte, det ska väl bara andra ta och skita i tycker jag, för jag skiter ju i dom.

Svar på tråden Raka könshår