starta eget
Någon här som funderar på att starta eget/nyligen har startat eget?
Kanske någon som vill diskutera drömmar och visioner och peppa varandra!?
Någon här som funderar på att starta eget/nyligen har startat eget?
Kanske någon som vill diskutera drömmar och visioner och peppa varandra!?
också får man ju kolla efter hur många som kan vara intresserade av att köpa. men det är nog som Elfan sa, viktigt att se att man har potensiella kunder, men det tror jag nog att du kan få!!
Frågar är bara var gränsen går för att man måste göra det till företagsverksamhet. hur mycket får man tjäna innan det ska beskattas osv...
Salmiak6> Är syftet att göra vinst är det väl att betrakta som företagande. Kolla på skatteverket.se - finns mycket bra info.
Söjsan: Jag var också student när jag startade. Jag är inte heller någon riktigt klassisk akademiker, utan mer praktiskt och kreativt lagd. Jag hoppade av mina studier i mars och får ta de sista 20 poängen någon annan gång om det blir aktuellt. Det var jättebra att starta medan jag fick in pengar någon annanstans ifrån. Jag importerar pärlor och smyckesdelar och säljer via min nätshop bland annat. Jag tillverkar också smycken och håller kurser i smyckestillverkning. Jag kan plocka ut lite pengar redan nu och samtidigt växa trots att jag inte har några lån, bara återinvesterat och växt från det. Det gäller att vara ekonomisk och söka efter så lågt inköpspris som bara är möjligt om det nu är handel man håller på med. Catering låter spännande. Jag tror däremot inte det är en lätt bransch att bli lönsam i enligt vad jag förstått, men jag kan ha fel...
söjsan> Catering - spännande. Då tipsar jag om att försöka få företag som kunder. Där jag jobbar har vi ofta externa besök och kan då ringa och på kort varsel få levererat mat, dryck eller fikabröd. Väldigt smidigt och då blir det naturligt att beställa allt från det stället.
Sirlig
Vilken jättefin sida du har!
Och din bild på presentationen här på FL va verkligen utfin *vill ha*
Elfan och sirlig
Ja, catering kan vara lite klurigt. Men där jag bor är det mycket mycket företag och jag tror som elfan att de kan vara intresserade av att beställa catering för konferenser, möten och utflykter!
Jag så sååå taggad!
sirlig
Säljer du färdiga smycken också? :D
Här är en som startade företag i dec förra året, jobbar dock kvar på mina andra jobb så ja har FA skattesedel.
hej orzia1!
va roligt att höra om ngn med eget företag! Vad är det för företag? Jag känner mig lite nervös. vet inte riktigt om jag vågar, vill inte "förstöra" mitt intresse med att göra det till ett arbete. Sen blir jag så orolig av alla som säger att det är SÅÅÅ hårt arbete. Förstår ju att det inte är lätt men man vill ju känna att man kommer att klara det!
Oj *vart tog halva mitt inlägg vägen*
Jag o min pojkvän startade en krog eller restaurang/bar för ca 50 personer, min kille har restaurangvana (har jobbat med de i ca 17 år) o när restaurangen blev till salu slog vi till. jag sköter typ papperna, eller gör exceldokument där ja för in alla kassa rapportet, o ordnar alla kvitto o bet allt, sen sköter en revisor resten av bokföringen..
De har rätt i när de säger det är hårt arbete men du har en poäng där att vill man så klarar man av det, o klarar man inte av det så har man testat o vet att man int klarar det...
*ska läsa hela tråden*