• söjsan

starta eget

Någon här som funderar på att starta eget/nyligen har startat eget?
    Kanske någon som vill diskutera drömmar och visioner och peppa varandra!?

• Svar på tråden starta eget
  • Elfan

gemelli> Tack för svaret! Nä allt prat om att satsa på småföretagare tycker jag mest visar på mycket snack och lite verkstad... Som nystartande upptäcker man att det svåra är inte att skaffa kunder - det är mycket annat som tar tid och kraft (nu hårddrar jag det lite men ändå...).

• Danbala

TS:
    Jag håller på att starta butik, förhoppningsvis inom några månader (beroende av lokal). Kommer att starta i aktiebolagsform antagligen.

• sommartorpet

Elfan

Det viktigaste för att lyckas som företagare är att veta vad man är bra på och vad som kommer att stjäla tid. Det finns många typer av människor som startar och drver företag, en del av dem är entreprenörer och idésprutor, en del säljare, en del administratörer, en del förvaltare för att ta några bra exempel.

Entreprenörstypen kommer att se möjligheter till affärer i allt som händer och sker omkring honom men när väl en verksamhet har kommit igång tappar han intresset. Det finns för honom ingen utmaning eller nöje i sådana små detaljer som att betala moms eller hålla koll på kostnader/intäkter. Fördelen med dessa är att de får saker och ting att hända, kläck en idé på måndag och dra igång företaget på onsdag är deras paroll.

Säljaren är fenomenal på att dra in kunder och ökar företagets omsättning. Han lovar kunden vad kunden vill ha även om han inte riktigt vet hur han ska kunna genomföra det. Han lever alltid i en övertygelse om att saker och ting säkert ordnar sig, får han bara orderns så är allt annat underordnat detta. Hur stort resultat det sedan blir av försäljningen är han inte lika intresserad av, hans mål är att öka omsättningen och att ha kontakt med så många kunder som möjligt.

Administratören i sin tur är den som formaliserar affärsidéer i snygga affärsplaner. Som tar fram budgetar, som räknar och kalkylerar. När en administratör startar ett företag så kan man vara säker på att alla beslut om investeringar noga är kalkylerade, att man har ett worst-case scenario i budgeten inte bara ett "hoppas det blir så här". Alla papper har sina pärmar, det finns kopior på allt, kontrakt är på skrivna. Tyvärr tar det så lång tid innan allt detta är klart att den marknad man trodde fanns redan har sprungit ifrån en och som icke säljare så har man svårt att få nya kunder.

I större organisationer kan man ju försöka kombinera en ledning av alla dessa personligheter och då naturligtvis en förvaltare också men som ensam kan man liksom inte skaffa sig en personlighet man inte har. Är man då en säljare så gäller det att tänka till vad som är mest ekonomsikt och givande för företaget. Är det att jag lägger 5 timmar på att bokföra en månad eller ska jag till en kostnad på 1500 be någon annan göra det? Hur mycket mer kan företaget tjäna om jag använder de 5 timmarna till att sälja istället. Om man som säljare drar in 500 kr i timmen i order så blir det ju tom billigare att låta någon annan göra jobbet med bokföringen.

Vad jag egentligen ville ha sagt är att det viktigaste för att lyckas är att man gör det man själv är bra på och koncentrerar sig på detta istället för att slita med uppgifter som man varken tycker är roliga eller kan riktigt. Det tjänar både företaget och man själv på i längden.

• Danbala

sommartorpet:

Bra inlägg!

Roligt, liknar mycket något vi gick igenom igår i starta eget-kursen jag precis gått.

(Fast i just det exemplet användes producent/entreprenör/administratör/integrerare,  i kombination med ett fint diagram i vilka av ett företags livsfaser de olika typerna är mest blommande/lämpliga och sådär...)

• sommartorpet

Jag vet, det här är faktiskt ett av de få saker där verkligheten ser ut precis på samma sätt som i böcker. Tro mig, jag har genom åren stött på alla typer av företagare och ju mer utpräglad personlighet man har ju säkrare kan man vara på att det kommer att gå åt h*.
    Jag hade en kille som klient. Han var fruktansvärt duktig säljare, den typen som kan kränga sand i Sahara och is på Grönland och dessutom få kunderna nöjda med sitt beslut att handla. På 6 år lyckades han konka två bolag och köra ett så djupt i botten att han fick ge bort det till en som övertog skulderna. När han pratat med en kund som visat intresse för produkterna så köpte han ny bil "för nu blir det stora pengar snart". Att inte ens en order var påskriven ännu m indre några varor levererade var för honom en bisak.
    Ett annat företag hade en riktig entrenör som företagsledare. Hon arbetade upp ett riktigt fint blomstrande företag men så sålde hon det eftersom det inte längre var roligt när allt fungerade som det skulle och pengarna bara rullade in utan att hon behövde kämpa för det.
    Själv får jag väl sortera in mig i kategorin administratörer, dvs vi som totalt saknar förmåga att sälja in oss själva som vet exakt hur det ska gå till men inte själva kan.

• söjsan

Hej alla! Gud va mycket jag har missat i tråden genom att vara borta en dag ;)
    Gemelli

• söjsan

Får väl puffa lite för den här tråden och undra var töserna här inne tagit vägen? ;=)

• Elfan

Bra att du håller liv i tråden söjsan så vi kan fortsätta och dela tips & råd!

Vi är lite sugna på att ev starta en gårdsbutik så nu har vi bokat i två studiebesök på gårdar med lite olika inriktning. Ska bli jättespännande och förhoppningsvis kan vi få lite mer kött på benen av någon som är i gång redan. Kan man undvika att göra misstag som nån annan redan gjort är det ju positivt...

• Jennybates

Sitter just nu på min starta eget kurs och väntar på att lunchen ska vara över. Å då tittade jag givetvis in till FL och hittade er. Får man vara med? Ska förhoppningsvis introducera mitt favoritmärke i barnkläder på den svenska marknaden, om allt går bra.

Svar på tråden starta eget