• söjsan

starta eget

Någon här som funderar på att starta eget/nyligen har startat eget?
    Kanske någon som vill diskutera drömmar och visioner och peppa varandra!?

• Svar på tråden starta eget
  • söjsan

sommartorpet är ju en riktig tuffing =) min nya förebild
    *fniss*
    jennybates
    jag är ju inte den som bör ge råd i den här situationen, då jag inte har ngn erfarenhet av revisorer (eller ens att starta företag!) men jag har varit engagerad mycket politiskt och haft mycket kontakt med myndigheter. Det JAG kan säga är att man skall vara förbredd. Det är a och o. Vet man vad man vill och har läst på och förbrett, tagit med faktaunderlag mm och att man tror på sig själv så går det bra. Det är skitviktigt med förbredelse. Och lite snyggt klädd.
    Det är allt jag kan säga =)

• BlåRosen

Jenny,,ja vad ska jag säga ,,
    typ ALLT, det du kan komma på..skriv ner allt du kommer på,, å ta med det då du ska dit...

• BlåRosen

snyggt klädd ,,,haha då skulle du se mig.-D

Jag kom dit i sport kläder ..
    Dom var "propra",,men inte jag ..

Vi fick igenom ALLT,, å dom godkännde vår affärside DIREKT...

Vi var bara oss själva...
    å det kommer man låååångt på..

• Jennybates

Kan de hjälpa mig att ta fram siffror till resultat- och balansrapport eller förväntas jag ha allt sånt under kontroll?

• sommartorpet

Jennybates: Är det ett AB du ska ha så att det verkligen är en revisor du ska träffa, eller är det en redovisningskonsult?
    En revisor ska bara granska ditt bokslut ingenting annat, allt annat arbete ska du låta någon annan göra. Revisorn är alldeles för dyr i drift till annat arbete.
    När man träffar en ny klient så vill man ju höra lite om affärsidén, hur man tänker förverkliga den. Man kollar av lite om du ska ha anställda och hur du tänker administrera detta. Man går igenom de olika företagsformerna om du inte redan reggat något och hjälper till med registreringen när du bestämt dig.
    Vad man framförallt gör är egentligen att känna lite på personkemin och skaffa sig en uppfattning om hur "företagsmässig" du är och hur mycket jobb det kommer att bli.
    Sedan beslutar ni er för hur ni ska lägga upp ert arbete, ex ska du själv bokföra eller inte, hur ofta ska ni träffas, vilka rapporter ska du lämna och vilka ska du få mm mm. Glöm inte att fråga om priset! Av en revisor kan du bara få timpriset, av en redovisningskonsult också uppskattad tidsåtgång.

• snysop

Hur gör man egentligen med F-skatten? Lite svårt att veta hur mkt man kommer tjäna.

Och tas all vinst ut som lön?

• Sirlig

Snysop: Det beror på företagsform hur lönen tas ut. I enskilda firmor är det väl så det går till, men i AB är de två delarna skiljda åt.

Om du är osäker på inkomst ange då till skatteverket att du inte räknar med att ta ut någon lön till en början. När du väl börjar ta ut lön kan du anmäla det till dom genom att skicka in en ny prel dekl.

• sommartorpet

Nej, nej Sirlig. Är det ett AB så är lönen en kostnad i företaget och när man söker F-skatt för bolaget så påverkar alltså lönen det resultat man redovisar som beräknat. Huruvida man har med lönen eller ej intresserar inte skatteveket, de tittar bara på nettoresultatet.
    När det sedan gäller en enskild firma så är resultatet=lönen oavsett om du tar ut pengarna eller ej. Eftersom bolaget och du är samma person i det fallet så innebär det att du faktiskt har tillgång till pengarna även om du inte använder dem och då blir de beskattade som inkomst. däremot ska man inte glömma att räkna med avsättningar till periodisering- och expensionsmedelsfonder innan man uppger det förväntade resultatet så att man verkligen inte betalar F-skatt för ett resultat man är säker på att man aldrig kommer att redovisa.
    tänk också på att kolla relevansen i omsättning, resultat, utgående moms och ingående moms om det är så att du tänker redovisa moms en gång per år. Jg har sett företag som uppget omsättning på 500.000 resultat på 0 och sedan utgående moms på 50.000 och ingående moms på 20.000 och det resulterar direkt i motfrågor.

• Sirlig

Sommartorpet: Jag antog bara att hon skulle söka f-skatt som enskild firma, då det är det vanligaste att starta med...

• söjsan

tänkte puffa lite för min lilla tråd här, är alla ute och njuter av sommarvärmen eller?! ;)

Svar på tråden starta eget