• LCW

Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över

Är nu gravid och är jätteorolig att min mamma ska ta över. Jag kanske borde vara glad att min mamma engagerar sig och vill ta del av min graviditet. Men jag får lite dåliga vibbar av vissa kommentarer. Kanske är jag överkänslig men kan inte låta bli att fundera över ngra saker som har sagts. Bland annat har hon frågat hur jag och min man vill dela upp barnledigheten. När jag sa hur vi hade tänkt oss har hon spontant sagt; "och jag då, när jag ska jag vara hemma". En annan grej som hon har sagt är att hon vill ta kort på min mage när den blir stor och följa magens storlek. Sa att det kommer jag och min man göra. Känns lite som att man inte får sin graviditet i fred. Vill ju dela den med min man och inte med min mamma. Är även orolig över att hon ska springa och köpa grejor som vi själva vill handla eller som vi inte behöver/vill ha. Jag vet det senare är ett lyx-problem. Är jag överkänslig?

• Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över
  • mHalmstadsmamma

Fröken L..Aha ok ja vab visste jag att man fick lämna över......men inte föräldrardagar...fast finns det en pappa med i bilden så ska välan han & mamman dela på det *tycker*

Go go ts stå på dig

• VNmamma

Jag uppfattar din mamma som mycket kvävande. Det verkar inte ha börjat i och med din graviditet utan gå som en röd tråd genom ert gemensamma liv. Du beskriver en kvinna som vill dominera, inte bara dig utan också andra. Som någon skrev, sätt gränser. Graviditeten och föräldraskapet kan bli ett gyllene tillfälle för dig att bli "en egen person". Ta hjälp om det behövs. Stort lycka till - med mamma och med barnet!!!

• Thalis
    Vietnammamma skrev 2008-01-03 18:47:02 följande:
    Vilket tålamod du har !

Det är en av de egenskaper som jag tycker väldig mycket om som Ethi har!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Ethi

*rodnar* Tack tjejer! Fast det kan ju hända att jag bara är envis också

• Cerdrica
    mHalmstadsmamma skrev 2008-01-03 22:17:20 följande:
    Fröken L..Aha ok ja vab visste jag att man fick lämna över......men inte föräldrardagar...fast finns det en pappa med i bilden så ska välan han & mamman dela på det *tycker*Go go ts stå på dig
    Tycka kan man men det kan ju finnas omständigheter då det är superbra att någon annan KAN hjälpa till...
  • palmblad

Kan ju ha varit tufft att hon ens blev gravid och dessutom ofrivilligt, när mamman fått kämpa utan resultat. Jag vet inte.

Ethi skrev 2008-01-03 22:12:07 följande:
    palmblad, men om det var det du menade, att mamman skulle bli ledsen "om dottern blev gravid och GJORDE ABORT. Inte för att hon blev gravid utan för att hon valde att ta bort barnet". Hur kan du då mena att detta stödjer din teori om "Kan va tufft för mamman att hennes barn kan bli gravid när hon själv inte kunde"? Det är ju inte samma sak. Inte alls samma sak. Du får gärna förklara mer ingående hur du menar, för jag hänger inte riktigt med på hur du tänker nu...
  • mammatillvictor
    Thalis skrev 2008-01-03 22:42:36 följande:
    Det är en av de egenskaper som jag tycker väldig mycket om som Ethi har!
    Ja, det är en mycket bra egenskap!
  • mammatillvictor
    Cerdrica skrev 2008-01-04 07:54:05 följande:
    Tycka kan man men det kan ju finnas omständigheter då det är superbra att någon annan KAN hjälpa till...
    Precis! I vårt fall så kan inte pappan av olika anledningar vara hemma och då är det himla bra att man har föräldrar som ställer upp! Det är alltså inte min mamma som KRÄVT att få vara hemma med vårt barn utan det är jag som BETT henne vara det och det gör hon väldigt gärna!
  • Ethi

"Kan ju ha varit tufft att hon ens blev gravid och dessutom ofrivilligt, när mamman fått kämpa utan resultat. Jag vet inte."

Fast det vet du ju inget om, enbart med utgångspunkt att hon skulle bli sårad om dottern blev oplanerad gravid _och gjorde abort_. Det säger _ingenting_ om själva graviditeten i sig skulle upplevas som jobbig eller inte. Det säger enbart att mamman skulle tycka att det var sårande om dottern valde bort sitt barn.

Jag tycker att det är intressant och faktiskt rätt irriterande att det så lättvindigt dras slutsatser att mammor som själva inte fött sina barn kommer att tycka att det är jättejobbigt att deras egna barn kommer att föda sina barn. Varför? För mig är det helt främmande och ärligt talat har jag inte stött på någon adoptivmamma, varken de i min ålder som har småbarn, de som har större barn eller bland de som redan har barnbarn, som uttalat den känslan. Våra barn är ju våra barn och deras (framtida) barn är våra barnbarn. Varför skulle det vara svårare än så?

• mammatillvictor
    Ethi skrev 2008-01-04 11:21:48 följande:
    "Kan ju ha varit tufft att hon ens blev gravid och dessutom ofrivilligt, när mamman fått kämpa utan resultat. Jag vet inte."Fast det vet du ju inget om, enbart med utgångspunkt att hon skulle bli sårad om dottern blev oplanerad gravid _och gjorde abort_. Det säger _ingenting_ om själva graviditeten i sig skulle upplevas som jobbig eller inte. Det säger enbart att mamman skulle tycka att det var sårande om dottern valde bort sitt barn.Jag tycker att det är intressant och faktiskt rätt irriterande att det så lättvindigt dras slutsatser att mammor som själva inte fött sina barn kommer att tycka att det är jättejobbigt att deras egna barn kommer att föda sina barn. Varför? För mig är det helt främmande och ärligt talat har jag inte stött på någon adoptivmamma, varken de i min ålder som har småbarn, de som har större barn eller bland de som redan har barnbarn, som uttalat den känslan. Våra barn är ju våra barn och deras (framtida) barn är våra barnbarn. Varför skulle det vara svårare än så?
    Nä, håller helt med. Det är väldigt tröttsamt.
Svar på tråden Orolig att (adoptiv) mamma ska ta över