• Heeleena

"Dåliga unga mamma!"

Vet inte om jag ska skratta eller gråta!?

Var nyss ute med hunden och Elsa satt i vagnen och var väldigt nöjd! Då kommer det en äldre dam och Elsa börjar le (som hon gör åt alla människor!) så säger rent ut sagt, kärringjäveln;
    - Är du ute med barnflickan och åker vagn?
    - Nej det är faktiskt min dotter säger jag då.
    - Du? Mamma? Stackars barn med en så dålig ung mamma till förälder! Så bara går hon!

jag fick en stor klump i halsen och vart helt knäpptyst! såhär i efterhand har jag så mycket jag skulle vilja säga till den där kärringen! Så trött på dessa fördomar!

• Svar på tråden "Dåliga unga mamma!"
  • Jaquline81

En del äldre har sådana fördomar tyvärr...gillar inte heller att få fördömande miner när man är ute och går med barnen. får sällan nu men jag var bara 19 när jag fick min äldste (7år) och då var det många sneda blickar =(

• malibos

Men herregud, tanten verkar ju sakna all hyfs! Läste att du var 20år, det är väl inte särskilt ungt? Varför säger hon att du är dålig, hade du träffat tanten förr? Gud vad oförskämt!

• mammasnäll

Det va det värsta!!
    Hur kan man säga så, hon måste ha dåligt självförtroende eller vara avundsjuk, för att du fortfarande är ung och en stark och bra mamma :)

nä usch för sådana elaka människor!

Har själv fått en del förvånade blickar och sånt, o jag va ändå 19 när jag blev med barn första gången.

Stå på dej!

• Merle

Grejen är ju också att det faktiskt inte syns hur gamla folk är ibland, iallafall inte mellan 20 och 30. Jag blir tillfrågad om jag ska ha barnbiljett på bussen (under 18 ska man vara då) och jag är snart 28. Vad jag menar, TS, är att det lika gärna kunde varit så att du var äldre, och då skulle du ryckt på axlarna åt det mycket lättare, men hursomhelst är det ju ingenting att bry sig om, oavsett hur gammal du är.

• LaFontaine

Någon annan har redan skrivit det, men det är värt att tas upp igen. Många gamla människor lider av diverse olika demenssjukdomar som inte syns utanpå. Detta kan göra dem elaka och aggressiva utan anledning.

Jag hade en gång en granne som anklade två andra grannar för att konsekvent gå in i hennes lägenhet och sno. Hon var redigt arg på dessa två som hon menade hade snott både middagssilvret, pappersservetter och badhandukar. Självfallet hade ingen varit inne i hennes lägenhet! Min farfar, som led av alzheimers, hade en period då alla var kärringar. Ibland kunde han ohejdat vråla kärringjävel efter folk. Han var helt enkelt inte vid sina sinnens fulla bruk.

Så TS, lägg inte för mycket energi på kommentaren. Visst var det elakt och korkat, men den kom säkert från en sjuk människa som inte vet bättre!

• FrkPalindrom

Jag var väldigt ung mamma och var med om samma sak ofta eftersom jag bor i en liten håla där fördomar utan grund lätt odlas. Då blev jag skitledsen. Nu när jag är äldre (35) förstår jag vad de menar, men skulle ALDRIG säga det till någon jag inte känner.
    Folk som inte känner dig kan omöjligt veta om du är en dålig mamma, eller hur? De menar inte DIG personligen. Folk dryftar nog bara en allmän oro över att den som skaffar barn ung oftast gör livet onödigt svårt för sig och barnet. Många unga pluggar, har taskigt med pengar, har svajiga förhållanden och är inte klara med sig själva. Det är lättare att vara en bättre mamma utan alla de orosmolnen förstås. Men det betyder ju inte att det inte GÅR att vara bra ung mamma. Bara att man måste kämpa hårdare.
    Många äldre kan behöva åthutningen bättre, tycker jag du ska svara nästa gång.

• sweden italy

men herregud, vad har damen för rättigheter att säga sà, jag skulle bli förbannad och be henne dra àt helvetet... jag har ingen humör för sàna saker, jag skulle säga àt henne, dra àt skogen, vad har du för rättigheter att säga sà!!!

• Lorena 86

what a fuck! Nee, jag hade faktist blivit skiiit förbannad! Vilken tant!

Nee, tycker inte att du ska bry dig, ingen annan än du och dem som lever med dig kan veta om du är en bra eller en dålig mamma, bara för att man är ung betyder det inte att man är en dålig mamma, men det finns många med fördommar runt omkring en, tro mig jag lever med det varje dag, dels för att man är en ung mamma och även för att man är utländsk.. men jag tar det i en klack spark :D

Stå på dig bruden! :D

• enny signatur

jaha? hon fick väl aldrig några egan. inget att lyssna på. uppenbarligen hade hon inga fog alls för de tju

• enny signatur
    Merle skrev 2008-10-09 14:29:35 följande:
    Grejen är ju också att det faktiskt inte syns hur gamla folk är ibland, iallafall inte mellan 20 och 30. Jag blir tillfrågad om jag ska ha barnbiljett på bussen (under 18 ska man vara då) och jag är snart 28. Vad jag menar, TS, är att det lika gärna kunde varit så att du var äldre, och då skulle du ryckt på axlarna åt det mycket lättare, men hursomhelst är det ju ingenting att bry sig om, oavsett hur gammal du är.
    de har trott at tjag varit 16 när jag varit 20+. när folk fårgat hur gamal jag varit så hade de "jaha! jag trodde du var 16...." men om jag varit det, vad hade de sagt då?
  • enny signatur
    Heeleena skrev 2008-09-09 10:44:33 följande:
    nämen du skämtar med mig?! jag skulle vilja ta fram en tröja där det står typ "mind your own business, so shut the f*ck up!"
    sen pekar du bara på tröjan, fyrar av världens gladaste lende och går !
  • JeanneDArc

men shit, sådana människor är bara att ignorera. Förmodligen var hon bitter över sitt eget liv och ville spy ur sig det på första bästa människa. men visst är det fruktansvärt irriterande emd sånt och arg blir man.

• AnniPanni

Man ska inte ta alla äldre tanter på allvar

Jag träffade en urgulig "tant" för någon vecka sedan som vart helt imponerad över att alla TRE barnen var mina - ja men du som är sååå ung vännen

Haha jag är 33 men i hennes värld så är jag ju ung ... hihi

• Liten men stor

Inget att bry sig i, det finns kärringar överalt som tror dom vet bäst.

Tycker du är i en mycket bra ålder:)

• AnniPanni

sweden italy skrev 2008-11-04 17:40:55 följande:

AnniPanni, du är ju ung!!!!! men 33 är väl ingen àlder heller.
    he he jag känner mig som 55+ ungefär efter en vecka med tre sjuka tjejer här hemma (en 6åring en 4,5 o en 10 månaders) men det är ju kul att någon tycker att man är ung
  • Boomsan

Jag tycker att det är så synd att många ska få blickar och elaka komentarer för att man är ung mamma! Jag är 17 och har en kille på 4 månader och jag har aldrig upplevt det :/

Svar på tråden "Dåliga unga mamma!"