• varfördåför

varför?

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn. Och många här på FL tycker att dte är helt ok?! det är ok att sucka och stöna över sina styvbarn och kalla dem allahanda saker på nätet, det är ok därför att styvföräldern inte har valt att skaffa dessa barn?!

Vist gjorde de ett val då de flyttadeihop med barnets biologiska förälder? var dte inte att val eller var de så naiva att de trodde att den biologiska föräldern skulle glömma sina barn för att denna elaka styvförälder betydde mer?!

jag ahr läst på många ställen att man inte kan veta innan hur dte ska bli. Jag unddrar då om det är så att man flyttarihop första ggn man träffas? man har väl träffat barnet innan man flyttarihop och har en liten hum om hur ungen är, och är nu ungen så jobbig och obstinat som de flästa styvbarn verkar vara så kanske man kan märka det innan man blir en permanent del av barnets liv?

Sedan finns det något som heter konsekvenstänkande, dvs som vuxen människa kan man tänka; "är jag berädd att VABBA med någon annans unge om det behövs.." "är jag berädd att torka kräks från någon annans unge.." "är jag berädd att offra mina lediga kvällar för någon annans unge.." "är jag berädd att ändra semesterplaner för någon annans unge.."????? om svaret är nej så är det ju inga problem, är man inte berädd på konsekvenserna så sätterman sig inte i situationen där man måste leva med dem?!

jag ahr fått höra här på fl att jag inet har rätt att utala mig eftersom jag inte vet vad jag pratar om då jag har bestämt att jag inte skulle kunna varatillsammans med en man som redan har barn eftersom jag vet att jag sinte skulle kunna behandla dem rättvis genemotmina egna barn. Jag skulle förmodligen bli en dålig styvmamma och dörför vill jag inte ha styvbarn då de inte förkänar ödet att måsta bo med mig. och pga att jag har tagit det ställningstagandet så har jag inte längre rätt att diskutera frågan? (bara för att jag inte har någon erfarenhet av styvbarn därför att jag redan vet att det inte skulle fungera)

Min man är BONUS pappa till min äldsta son, han vabbar, han tränar innebandylaget, han tar med "min" son och gör roligasaker lika hjärna som han tar någon av sina söner. han nattar "min" son. han älskar min son presis lika mycke som sina egna och han går på "min" sons föräldramöten om jag inte har möjlighet. han kunde inte stanna på bb med mig och sin förstfödda mer än just under förlossningen eftersom han skulle hem och tahand om "min" son. Hade min man bara antytt att han inte gillade min son, om han hade gjort minsta skillnad på min son och våra gemensamma söner så hade vi inte haft en framtid ihop.

Jag förstår inte hur man kan utsätta ett barn för hat och psykisk misshandel (soom det handlar om i många fall) utan att känna att det är ohållbart och utan att den biologiska föräldern sätterner foten och separerar från den elaka människan.

många här på FL menar att styvföräldrar har RÄTT att ställa krav då barnen vistas i deras hem, men ingen SKYLLDIGHET gentemot barnen eftersom styvföräldern inte har valt barnen!

stackars, stackars barn som skall växaupp med dessa onda, onda människor!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden varför?
  • Thaleya
    xylifon skrev 2009-03-22 14:11:43 följande:
    jag håller med dig. det är lättare att förstå hur svårt det kan vara att leva med en sådan förälder (även biologiska föräldrar som visar en sida utåt och en mot barnen) än vad det är för dem som inte har upplev det och ser på världen genom rosenskimmer jag tycker också att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret för att setill att barnen tasomhand på ett bra sätt, men det kan nog vara ganska svårt att se alla ggr hur den man älskar egentligen är..
    Joo precis, det är svårt att se hur den man älskar egentligen beter sig. Min styvmamma gav ju pikar på ett hemskt smart sätt, så oftast förstod inte ens pappa vad det var hon menade, och sen var hon alltid värre när inte han var där. Han blev ganska manipulerad han med. Tyckte det var hemskt då hon kallade min lillasyster fet och gav henne pikar varje dag när hon bara var sex år. Hon stod inte ut längre och flyttade när hon blev 10, hade fått en ätstörning och mådde psykiskt dåligt.
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-22 13:14:21 följande:
    så jag ahr en tråkig värld för att jag inet ser vittsen med att svära åt folk och kalla dem för otrevligheter?! jaja, du har ju rätt till dina åsikter, tycker du attd et är roligare att leva i en värld där folk dumgörvarandra så må du ju tycka så.
    Reality check: folk säger och gör dumma saker. Både irl och på nätet.

Din reality: om och om igen läser du grymma, hemska, vidriga trådar om onda styvföräldrar som mer eller mindre hatar sin partners barn.

Min reality: Jag ser så mycket mer än din reality. Bara för att jag inte håller med dig om att det är så vanligt med onda, grymma, vulgära styvmammor som hatar sina partners barn innebär det inte att jag tycker att en värld där människor säger och gör dumma saker är "roligare".

Jag tycker det är dags för dig att sluta se misär överallt. Den typen av trådar är ganska ovanliga och att de verkar fler för dig tror jag beror på att du läser in hat där det inte finns. Du är för insyltad i din egen historia för att se klart kring andra med styvfamiljsproblematik.

Du kan inte påverka ditt eget förflutet genom att försöka styra andra familjer i den riktning du själv hade velat haft i din familj. Acceptera att din styvmamma inte "tog sitt ansvar" och flyttade från din pappa för att du ville det eller att han inte kastade ut henne när det hade passat dig. Förvänta dig inte att andra familjer ska att lösa sina bekymmer på det sätt du hade velat att era hade löst sig.

Du kanske tycker jag är elak och dum som säger så här men jag tycker du ska sluta fokusera på din styvmamma och istället bli riktigt förbannad på din pappa. Om du släpper på det kanske det så småningom kan mynna ut i en ärlig diskussion med honom om hur ni hade det isf en låst position med indelningen i ond styvmamma/god pappa. Din styvmamma må vara Cruella de Ville men hon är INTE ytterst ansvarig för sin partners barn och om hon gjorde fel så var det för att din pappa tillät henne eller rent av stöttade henne i hennes agerande.

Något jag märker här på fl är att de mest intoleranta inläggen till styvmammor kommer efter vad det så småningom kryper fram från människor som själva inte kommit över sin uppväxt. Det bli så mycket projicering. Inte bra. Man kan inte bara se rött så fort det står förbannade jävla skitunge och veta att hon är precis som min styvmamma, förbannade jävla skitkärring - oavsett om man säger det högt eller inte;)
  • Thaleya
    nika skrev 2009-03-22 14:30:18 följande:
    Reality check: folk säger och gör dumma saker. Både irl och på nätet. Din reality: om och om igen läser du grymma, hemska, vidriga trådar om onda styvföräldrar som mer eller mindre hatar sin partners barn. Min reality: Jag ser så mycket mer än din reality. Bara för att jag inte håller med dig om att det är så vanligt med onda, grymma, vulgära styvmammor som hatar sina partners barn innebär det inte att jag tycker att en värld där människor säger och gör dumma saker är "roligare". Jag tycker det är dags för dig att sluta se misär överallt. Den typen av trådar är ganska ovanliga och att de verkar fler för dig tror jag beror på att du läser in hat där det inte finns. Du är för insyltad i din egen historia för att se klart kring andra med styvfamiljsproblematik. Du kan inte påverka ditt eget förflutet genom att försöka styra andra familjer i den riktning du själv hade velat haft i din familj. Acceptera att din styvmamma inte "tog sitt ansvar" och flyttade från din pappa för att du ville det eller att han inte kastade ut henne när det hade passat dig. Förvänta dig inte att andra familjer ska att lösa sina bekymmer på det sätt du hade velat att era hade löst sig. Du kanske tycker jag är elak och dum som säger så här men jag tycker du ska sluta fokusera på din styvmamma och istället bli riktigt förbannad på din pappa. Om du släpper på det kanske det så småningom kan mynna ut i en ärlig diskussion med honom om hur ni hade det isf en låst position med indelningen i ond styvmamma/god pappa. Din styvmamma må vara Cruella de Ville men hon är INTE ytterst ansvarig för sin partners barn och om hon gjorde fel så var det för att din pappa tillät henne eller rent av stöttade henne i hennes agerande. Något jag märker här på fl är att de mest intoleranta inläggen till styvmammor kommer efter vad det så småningom kryper fram från människor som själva inte kommit över sin uppväxt. Det bli så mycket projicering. Inte bra. Man kan inte bara se rött så fort det står förbannade jävla skitunge och veta att hon är precis som min styvmamma, förbannade jävla skitkärring - oavsett om man säger det högt eller inte;)
    Självklart vet jag att alla styvmammor inte är lika, allt jag säger är att i många av dessa trådar så hyllar människor styvmamman när man enligt hennes egna förklaring till och med förstår att det är hon som gör fel.
  • nika

Egentligen tror jag det ofta ligger till så här: kvinnor med legitima problem tar upp dem här och hoppas på av trasiga vuxna styvbarn för att de eldat upp sig på andra "elaka trådar". Det finns väl inte en tråd skriven av en styvmamma hur än snäll och välformulerad som tar upp problem som inte möts av tråkiga kommentar från människor som anser sig se "mer bakom fasaden".

• varfördåför

jag focuserar inte på min styvmamma hon är egentligen helt irelevant i samanhanget, det står inget i ts om henne utan det var en parentes som kom fram i diskutionen. jag har lärt mig att ignorerahenne och hon betyder inte något för mig idag. det som blivit ett problem för mig är att jag ahr svårt att lita på andra människor runt mina barn därför att jag av erfarenhet vet hur svårt det är att genomskåda tex en styvmamma som påstårsig göra allt för sitt styvbarn och sedan är en ricktig tyrann såfort inga andra vuxna ser.

på samma sätt som du tycker att jag målar allt i svart ch ser allt neggativt så tycker jag att du gör allt för lätt då du menar att bara för att man pratar av sig på nätet så är det inet säkert att man är lugn och fin sedan och behandlar de förhatliga barnen (i detta samanhang) väl efter det.

min syvmamma pratade massor om hur bortskämd jag avr och hur mycke jag lindat min ppa runt fingret och hur dum i huvudet min bio mamma var/är. men inte var hon snällare mot mig för det inte. jag tycker att dte är lite naivt att tro att det hjälper..

• varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 14:49:16 följande:
    Egentligen tror jag det ofta ligger till så här: kvinnor med legitima problem tar upp dem här och hoppas på av trasiga vuxna styvbarn för att de eldat upp sig på andra "elaka trådar". Det finns väl inte en tråd skriven av en styvmamma hur än snäll och välformulerad som tar upp problem som inte möts av tråkiga kommentar från människor som anser sig se "mer bakom fasaden".
    så är det ju med ala trådar, jag kan skriva en tråd om tandborstning som slutar i totalmisär för att det blir pajkastning. men nu är det inte trådar med välformulerade ts som sedan slutar i caous som jag vänder mig emot utan de som redan i ts har spåratur.
  • nika
    Thaleya skrev 2009-03-22 14:39:32 följande:
    allt jag säger är att i många av dessa trådar så hyllar människor styvmamman när man enligt hennes egna förklaring till och med förstår att det är hon som gör fel.
    Det är ju en tolkningsfråga. Jag har aldrig sett någon skriva "jag tycker du gör fel, men jag tycker du ska fortsätta så".
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-22 14:49:44 följande:
    jag focuserar inte på min styvmamma hon är egentligen helt irelevant i samanhanget
    Varför tar du upp henne då? Jag hade aldrig vetat att hon ens fanns eller att du går i terapi en gång i veckan om du inte hade valt att ta upp/fokusera på henne.
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-22 14:51:48 följande:
    så är det ju med ala trådar, jag kan skriva en tråd om tandborstning som slutar i totalmisär för att det blir pajkastning. men nu är det inte trådar med välformulerade ts som sedan slutar i caous som jag vänder mig emot utan de som redan i ts har spåratur.
    Jag vet att de finns, trådar med hatbudskap i trådstarten, men de är inte så vanliga som påstås. Betydligt fler är trådar av frustrerade kvinnor som möts av elaka, oförstående kommentater och att dessa trådar slutar i kaos - inte minst för den som redan hade ett kaos innan den startade tråden.

Jag tycker det råder en allmän intolerans mot styvmammor. Styvmammor måste flappa med vingarna innan de med allmänhetens godkännande kan tala om sina vardagsproblemsom helst ska handla om att de inte får träffa sina styvbarn ofta nog. Misstänksamheten mot stvmamman lurar ändå alltid i bakgrunden.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 14:55:37 följande:
    Varför tar du upp henne då? Jag hade aldrig vetat att hon ens fanns eller att du går i terapi en gång i veckan om du inte hade valt att ta upp/fokusera på henne.
    därför att någon sa att jag överdrev detta med styvföräldrar och jag sa att jag känner flera irl, bla min egen. läs tråden.
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-22 17:27:43 följande:
    därför att någon sa att jag överdrev detta med styvföräldrar och jag sa att jag känner flera irl, bla min egen. läs tråden.
    Jag har läst tråden. Vad som motiverar dig att säga än det ena än det andra är inte genomskinligt genom att läsa tråden.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 22:40:57 följande:
    Jag har läst tråden. Vad som motiverar dig att säga än det ena än det andra är inte genomskinligt genom att läsa tråden.
    nää, men det framgår tydligt varför jag togupp min egen bakgrund.
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-23 13:34:47 följande:
    nää, men det framgår tydligt varför jag togupp min egen bakgrund.
    Ja. Det var för att du valde det. Man är ju faktiskt inte förpliktigad att redogöra för sin bakgrund, och när man gör det trots att man själv tycker den är irrelevant i sammanhanget visar det att den trycker på rätt bra. Det är så jag ser det.
  • Myranmia

ja jag e beredd att VABBA, torka kräk, offra alla mina lediga kvällar. Det som e inte det som e jobbig.

jag skulle kunna offra allt för min bonus om jag ändå fick nån anlednig att känna mig behövd, eller ialla fall accepterad. men om barnet totalt saknar respekt PGA. Bio-mammans inverkan som jag absolut inte kan göra något åt. Så känns det värre att "offra" allt

jag gör mer för min bonus än för mina egna för att han ska gilla mig, inte ignorrera mig. Vilket känns helt fel mit mina barn. Nu lägger jag ner...lika för alla! hate me or love me...shit the same!

Offra! skulle helder vilja säga erbjuda. men att rebjuda sång till en döv är inte roligt inte!!!

• varfördåför
    Myranmia skrev 2009-03-25 13:52:46 följande:
    ja jag e beredd att VABBA, torka kräk, offra alla mina lediga kvällar. Det som e inte det som e jobbig.jag skulle kunna offra allt för min bonus om jag ändå fick nån anlednig att känna mig behövd, eller ialla fall accepterad. men om barnet totalt saknar respekt PGA. Bio-mammans inverkan som jag absolut inte kan göra något åt. Så känns det värre att "offra" alltjag gör mer för min bonus än för mina egna för att han ska gilla mig, inte ignorrera mig. Vilket känns helt fel mit mina barn. Nu lägger jag ner...lika för alla! hate me or love me...shit the same! Offra! skulle helder vilja säga erbjuda. men att rebjuda sång till en döv är inte roligt inte!!!
    dåä rdet ju egentligen ine barnets fel utan biomammans?!
    Alvin, Ilon, Douglas och ? (ja, vem är det som kommer i juni?)
  • Myranmia
    xylifon skrev 2009-03-25 17:20:07 följande:
    dåä rdet ju egentligen ine barnets fel utan biomammans?!
    jo du har nog rätt...men det är ändå jobbigt och därför var jag tvungen att skriva av mig. vist e det bio-mamman. men ibland är det lätt att glömma bort det när man får noll respons från lill killen...
  • varfördåför
    Myranmia skrev 2009-03-25 17:55:46 följande:
    jo du har nog rätt...men det är ändå jobbigt och därför var jag tvungen att skriva av mig. vist e det bio-mamman. men ibland är det lätt att glömma bort det när man får noll respons från lill killen...
    det förstår jag också, så är det ju ibland med bio barnen också att de inte orkar brysig om vad man säger (fasst då får man skylla sig helt själv dock)
    det sorgliga är bara att det ofta är barnen som får ta frustrationen, det är ju svårare att ändra på deras biomamma än att ändra på barnen. Och även om man tror att man står högre än så så kasnke man är lite svartsjuk innerst inne på att partnern har haft ett liv innan och på att han ahr andra barn som han älskar lika mycke som de gemensama barnen. det kasnke är svårt att förstå att han kan göra det då man inet gör det själv, det kanske är lätt att glömma att de facktiskt också är hans biologiska barn?!

nu spekulerar jag lite, men jag vet att jag ahde kännt så, jag träffade en kille etttag som hade barn sedan innan och jag hade ju min son sedan innan, och jag kände fort att jag aldrig skulle kunna bli rättvis. Det var absolut inget fel på den lilla killen, han var jätte trevlig och fin, men jag vet att hans mamma och jag inte skulle kunna komma överens, inte på något sätt, det är väldigt infekterat mellan oss (trotts att vi inet känner varandra) och jag kände också att denhär pappan inte heller skulle kunna vara helt rättvis mot barnen, + att vi hade olika sätt att uppfostra barnen osv och jag ville inte kompromissa med mina rutiner. Därför valde jag att avsluta förhollande innan det blev konflickter. Hade vi inet haft barn hade det säkert gått bra.

Det är svårt att ransaka sig själv och har man träffat någon som man verkligen älskar så vill man ju göra allt för att det skall fungera, men man kasnke kan lösa det på andra sätt, tex särboförhållande?! det är klart att dte r dyrare osv, men det är ju iaf en lösning
    Alvin, Ilon, Douglas och ? (ja, vem är det som kommer i juni?)
Svar på tråden varför?