• Anonym (Anna)

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Jag mår piss och har gjort det i flera år.
    Har sambo och 2 barn, studerar 100% och jobbar 36 tim/mån.

Går på vuxenpsyk hos en läkare och har en samtalskontakt.
    Har fått diagnosen ADHD samt en UNS ätstörning, depression och ångest. Lider även av tvångstankar.

Äter antideppressiva, adhd medicin, ångestdämpande och har imovane till natten.

Just nu har jag en sådan kraftig ångest dagligen, klarar knappt av att göra något, det är svårt att bara existera, tankarna på att ge upp finns där ofta men jag kämpar för mina barn.

Helst av allt skulle jag vilja bli sjukskriven och få bli bra men jag har inte råd!

vad gör man, någon som varit där?

• Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?
  • Anonym (Bullmamma)
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 11:49:48 följande:
     Tycker inte att hon är otrevlig  men hon står för det hon tycker.
    Hon börjar alltid direkt orera om folks läsförståelse, är det trevligt?
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-22 11:49:17 följande:
    Tvivlar på att någon blir kränkt över att vara fattig. 

När Mamma38 påstår att hon är "fattig" med över 80 000 kr i inkomst så är det en skam mot de som faktisk är fattiga. 
    Tycker jag inte. Hon pratar utifrån sin värld.
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 12:25:36 följande:
    Tycker jag inte. Hon pratar utifrån sin värld.
    Vilket är en skam mot de som är fattiga. 
  • Anonym mamma38
    EpicF skrev 2025-06-21 11:01:11 följande:
    Sälj din fjällstuga, sälj ditt hus och flytta till mindre och sälj bilen och åk kollektivt. Klarar man inte av att spara till en buffert med +80 000kr i inkomst då har man för extravaganta utgifter och man får dra ner på dessa. 

Som ensamståendemed den lönen så ska man ha en buffert. Har man inte det får man faktiskt skylla sig själv. Långt ifrån alla ensamstående kvinnor har den lönen. 
    Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av att sälja fastigheter i en lågkonjunktur heller... Jeeze... Tror du jag är dum i huvudet? Tror du det är därför jag tjänar +80 000kr? Det första jag gjorde var att försöka bli av med fastigheterna, men för er som inte fattat det så är lyxkonsumtion inte direkt på agendan för de flesta just nu, så för oss som HADE den lyxen, men inte har råd med den längre, sitter vi fast i en ekonomisk fälla. Har aldrig sagt att det är synd om oss, men även höginkomsttagare kan må dåligt och hamna i ekonomiska problem. Men det verkar tydligen vara svårt att förstå i denna tråd...
    Och den där bufferten ni alla pratar om - återkom när ni gått igenom en smutsig skilsmässa så ska vi ta ett snack och se hur det står till med er buffert.

OMG, vilka korkade människor det finns. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-04 12:27:11 följande:
    Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av att sälja fastigheter i en lågkonjunktur heller... Jeeze... Tror du jag är dum i huvudet? Tror du det är därför jag tjänar +80 000kr? Det första jag gjorde var att försöka bli av med fastigheterna, men för er som inte fattat det så är lyxkonsumtion inte direkt på agendan för de flesta just nu, så för oss som HADE den lyxen, men inte har råd med den längre, sitter vi fast i en ekonomisk fälla. Har aldrig sagt att det är synd om oss, men även höginkomsttagare kan må dåligt och hamna i ekonomiska problem. Men det verkar tydligen vara svårt att förstå i denna tråd...
    Och den där bufferten ni alla pratar om - återkom när ni gått igenom en smutsig skilsmässa så ska vi ta ett snack och se hur det står till med er buffert.

OMG, vilka korkade människor det finns. 
    Jo, jag har erfarenhet av att sälja i lågkonjunktur.och måste man så gör man det. 

Ja, jag börjar faktiskt tro att du är dum i huvudet. Har man +80 0000kr i inkomst så ser man till att ha en bra buffert/sparande. Allt annat är dumt. 
    Har man inte det så får man skylla sig själv när man sitter där och inge har råd att vara sjukskriven. 

Jag har också gått igenom en skilsmässa. Men nog fan har jag en buffert oavsett. Har alltid sett till att ha det. 

Jag håller helt med att det finns korkade människor. 
  • Anonym mamma38
    EpicF skrev 2025-07-04 13:22:32 följande:
    Jo, jag har erfarenhet av att sälja i lågkonjunktur.och måste man så gör man det. 

Ja, jag börjar faktiskt tro att du är dum i huvudet. Har man +80 0000kr i inkomst så ser man till att ha en bra buffert/sparande. Allt annat är dumt. 
    Har man inte det så får man skylla sig själv när man sitter där och inge har råd att vara sjukskriven. 

Jag har också gått igenom en skilsmässa. Men nog fan har jag en buffert oavsett. Har alltid sett till att ha det. 

Jag försöker inte sälja en sketen lägenhet i Rotebro, Gottsunda, Gränby, Upplands Väsby, Fittja, Tensta, Rinkeby eller Rosengård för mindre n 3,5 miljoner.... Hahaha väx upp snälla.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-06-22 16:03:22 följande:
    Vilket är en skam mot de som är fattiga. 
    Inte alls. Det är bra att vara rik, inte dåligt.
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-07-04 13:22:32 följande:

Selektiv empati är inte särskilt vackert.

Egentligen ska alla människor klara sig enkelt på 20000 i månaden också. Den som inte klarar det på 20000 har i praktiken samma problematik med att hålla i pengar som den med 80K.
  • Anonym (Yks)
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-05 08:19:44 följande:

Egentligen ska alla människor klara sig enkelt på 20000 i månaden också. Den som inte klarar det på 20000 har i praktiken samma problematik med att hålla i pengar som den med 80K.

Håller med. Folk pratar som om höginkomsttagare var någon unik varelse som badar i pengar ? Troligen har en med högre inkomst högre löpande omkostnader. Buffert och sparande blir då troligen linjärt och relativt inkomst. Varför skulle det vara så sjukt mycket svårare för en med 25tkr i lön att spara undan 6 månadslöner på 125 tkr jämfört med en med 80tkr i lön som ska spara undan nästan en halv miljon. den med högre omkostnader har dock ofta en möjlighet att över överskådlig tid downsiza kanske boende bil osv och få ner sina kostnader avsevärt om krisen slår till. den möjligheten finns troligen inte för den med lägre inkomst. 

Jag är själv höginkomsttagare och har separerat vilket är otroligt hårt slag mot de flestas ekonomin och jag fick ställa om det mesta i mitt liv för att ha råd att bo kvar då jag prioriterade det och fick använda alla mina sparpengar under övergångsperioden. Krisen kom som jag byggt en buffert till.  Nu behöver jag dock bygga upp en ny buffert innan en annan kris kan slå. Oroar mig självklart att inte ha tryggheterna just nu att kunna bli sjuk eller bli av med jobbet. 

• EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-05 00:53:23 följande:
    Jag försöker inte sälja en sketen lägenhet i Rotebro, Gottsunda, Gränby, Upplands Väsby, Fittja, Tensta, Rinkeby eller Rosengård för mindre n 3,5 miljoner.... Hahaha väx upp snälla.
    Påstod jag det? 

Om du inte har råd med ditt boende, trots met än 80' i inkomst så får man sälja. Har man inte råd att vara sjukskriven och ta hand om sin egen hälsa, så får man dra ner på sina utgifter och även då kanske sälja sin lägenhet. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-05 00:53:23 följande:
    Förövrigt så sålde jag inte heller en "sketen lägenhet" för mindre än 3,5 miljoner.

Jag fick 8 milj. för min trots att det så också var sk lågkonjunktur. Jag gick +- noll, men jag gjorde det för att jag var i behov av kapital.
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-05 08:17:28 följande:
    Inte alls. Det är bra att vara rik, inte dåligt.
    Och skrev jag att det skulle vara dårligt att vara rik? 
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-05 08:19:44 följande:

Absolut är det så. 
  • Anonym (Rick)
    EpicF skrev 2025-07-05 10:38:19 följande:
    Och skrev jag att det skulle vara dårligt att vara rik? 
    Nej, men du har en väldigt nedvärderande ton mot de med hög inkomst som har svårt att hålla i pengarna. 

Vad jag sett av människor har de som har det svårt att hålla i pengarna det oavsett om de tjänar 20K i månaden eller 200K i månaden. Och de som har lätt att hålla i pengarna har det oavsett bad de tjänar.

Den enda egentliga skillnaden är om man har disciplinen att lägga sina utgifter under sina inkomster månad för månad. Och de som har svårt för att hålla i pengarna tenderar att lägga utgifterna över inkomsterna oavsett vad de tjänar. 
Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?